Bardo Pond - Bufo Alvarius Amen 29:15 (1995)

4,00

Label: Drunken Fish

1. Adhesive (4:34)
  2. Back Porch (4:51)
  3. On a Side Street (7:24)
  4. Capillary River (6:22)
  5. No Time to Waste (6:57)
  6. Absence (8:37)
  7. Vent (4:42)
  8. Amen (29:12)
4 BERICHTEN 1 MENING
avatar van Ataloona
Bardo Pond bestaat uit vier muzikanten. De gitaristen John en Michael Gibbons, bassist Clint Takeda en drummer Joe Culver. De meesten zullen de band waarschijnlijk het best kennen als Hash Jar Tempo, de psychedelische tripband die zij vormden met gitarist Roy Montgomery. (Waarmee ze 2 hoogtepunten uit de 90's uitbrachten) Dit is dus nog de basis daarvoor, Bardo Pond.

Een enorme LSD trip. Zo zou ik deze plaat omschrijven in het kort. Er is continu een dissonante wall of sound te horen. Grote lagen van gitaren vol feedback en distortion worden aan gesmeerd. Het geluid voelt aan als een catastrophe, een geweldadige storm vol turbulentie. Het chaotische jazz gedrum van Joe Culver, het hoge waanzinnige gezang, de pompende baslijnen van Takeda en het meesterlijke getrip van de Gibbons op de gitaar. 1 woord: ''Mindfuck''.

De experimentele blues van Royal Trux, de chaotische instrumentatie plus zang van Sonic Youth en de psychedelische shoegaze van Spacemen 3 worden samengevoegd in een album vol met diepe lagen. Een trip die zijn weerga niet kent en die vol zit met verborgen melodiën. Absolute hoogtepunten zijn de niet te doorbreken gitarenmuur van Capillary River, de hallucinante melodiën van Absence en de statische stroom in het 29 minuten durende instrumentale apocalyptische chaos nummer dat Amen heet. 4,5*

avatar van itchy
Niks aan toe te voegen, geweldige plaat. Ben elke keer weer flabbergasted door 'Amen', dat nieuwe dimensies aan het woord "apestoned" geeft.

avatar van korenbloem
itchy schreef:

op amazon.com:

"29 + minute-long "Amen" (a motif which will surface again within a faster tempo on "Ganges", the final track from "Dilate", a later release); it is music that is made by people who take drugs to make music to take drugs to, only it has the same effect on people who listen to it without having indulged in any substance at all."

avatar van Fred Zed

Verboden parel...nog beter zonder drugs want dan val je gewoon in slaap.