Egg - The Polite Force (1971)

Label: Deram

1. A Visit to Newport Hospital (8:28)
  2. Contrasong (4:27)
  3. Boilk (Incl. Bach: Durch Adams Fall Ist Ganz Verderbt) (9:21)
  4. Long Piece Nº3: Part One, Part Two, Part Three, Part Four (20:42)
  5. Anyway * (5:42)
  6. Side Up * (3:25)
  7. The Song of McGilliecuddy the Pusillanimous * (5:12)
  8. They Laughed When I Sat Down at the Piano * (1:23)
  9. Wind Quartet 1 * (2:27)
  10. Germ Patrol * (8:34)
  11. Bend * (7:31)
avatar van sunhillow
Vergeet die tracks met die sterretjes. "The Polite Force" duurt eigenlijk zo'n 37 minuten, en kent maar vier tracks, waarin 'Long Piece no. 3' een hele vroegere plaatkant in beslag nam.

Nog meer dan het debuut is het een onbetwist meesterwerk binnen de vroege Canterbury-beweging. Geen van de vier tracks lijkt ook maar iets op elkaar, en toch is de samenhang van de plaat groot.

Maar ik geef toe, ook IK sla 'Boilk' meestal over

Stijn_Slayer
Typisch die Canterbury sound, dus liefhebbers van bijv. Caravan zullen dit zeker kunnen waarderen.

Schitterende sfeervolle plaat, soms ook nog wat psychedelisch van aard. Erg onderschat.

Let bijvoorbeeld eens op het ritme in 'Contrasong', briljant!

Misterfool
ik weet niet of dit album een typische canterbury sound heeft. Canterbury is over het algemeen erg beïnvloed door jazz, waar ik hier ontzettend veel klassieke invloeden hoor!.

avatar van chevy93
Aparte, intrigerende plaat. Bij vlagen experimenteel en psychedelisch. En dan is het opeens weer warm en melodieus. Met namen de synths komen erg goed uit de verf.

Je gaat echt in de plaat op en op een gegeven moment is de drie kwartier alweer om!

avatar van Mssr Renard
Dat orgelgeluid van Stewart is gewoon verslavend.

avatar van Mssr Renard
Ik heb de afzonderlijke songs van The Long Piece samengevoegd, zoals dat origineel op de lp staat. De cd-heruitgaven geeft het weer als losse songs, maar het is gewoon één 'long piece'.