Judee Sill - Judee Sill (1971)

Folk / Pop
Label: Asylum

1. Crayon Angel (2:45)
  2. The Phantom Cowboy (1:46)
  3. The Archetypal Man (3:37)
  4. The Lamb Ran Away with the Crown (3:16)
  5. Lady-O (3:14)
  6. Jesus Was a Cross Maker (3:30)
  7. Ridge Rider (4:49)
  8. My Man on Love (3:29)
  9. Lopin'along Thru the Cosmos (3:07)
  10. Enchanted Sky Machines (2:50)
  11. Abracadabra (2:02)
  12. The Pearl [Original Version] * (1:51)
  13. The Phoenix [Original Version] * (2:25)
  14. The Vigilante [Live] * (4:27)
  15. O [Live] * (2:45)
  16. Enchanted Sky Machines [Live] * (7:12)
  17. The Archeypal Man [Live] * (3:59)
  18. Crayon Angels [Live] * (3:27)
  19. The Lamb Ran Away with the Crown [Live] * (3:45)
  20. Jesus Was a Cross Maker [Live] * (4:55)
  21. Jesus Was a Cross Maker [Home Demo] * (3:26)
avatar van lebowski
Ik lees net in de Volkskrant dat deze dame, waarvan ik nog nooit had gehoord, beschouwd wordt als 'slachtoffer' van de enorme geldingsdrang en macht van Joni Mitchell. Deze lp heeft nauwelijks promotie en airplay gekregen, omdat Mitchell naar verluidt geen concurrentie duldde. Mitchell gaf aan geïnteresseerd te zijn bij Sill's label Geffen te tekenen, mits ze laatstgenoemde zouden dumpen.

Junkie Sill overleed - slechts in kleine kring beroemd - in 1979 aan een overdosis, wat het drama natuurlijk compleet maakt. Ze was p[as 35. Ze liet de wereld twee platen na, waaronder dit debuut, volgens de Volkskrant "een fabelachtig mooie plaat".

Ga deze maar eens blind bestellen.

avatar van Paalhaas
Houdt een beetje het midden tussen Joni Mitchell, Laura Nyro en Rickie Lee Jones, maar weet voor mij van geen van drieën het niveau te halen. Crayon angels is denk ik mijn favorietje. De single Jesus was a cross maker heeft door het overdubben van haar eigen stem wel heel veel weg van een Beach boys-nummer trouwens.

Enchaanted Sky Machines met twee A's?

avatar van Paalhaas
Gewoon even corrigeren dan.

avatar van willemmusic

Dat is goed gehoord, PAALHAAS! Het heeft de sfeer van vooral het werk van Bruce Johnston: Disney Girls, Deidre...
Geproduceerd door Graham Nash overigens, toenmalig liefje van Joni Mitchell, dus hoe zit dat dan met die vermeende rivaliteit?
Haar levensloop is een verhaal apart, maar dat staat op de inlay van de cd.
Deze muziek moet je niet vergelijken met andere dames, vind ik, want uniek.

Judee Sill heb ik leren kennen via de groep The Turtles (Happy Together). Die brachten in 1969 hun versie van Lady O uit met Judee Sill als gast op gitaar.
De versie van Jesus was a crossmaker door The Hollies kon ik eerder dan het origineel van Judee Sill.
Roel Bentz van den Berg van de VPRO heeft op de radio nog eens aandacht besteed aan haar tragische leven en in popbladen zoals Mojo en Uncut is regelmatig aandacht aan haar leven en 2 officiele albums besteed.
Judee Sill kreeg na haar dood in 1979 pas een beetje aandacht met haar mooie folky muziek.

BobbieMarley
Paalhaas schreef:

Zij heeft anders voor mij verreweg de mooiste stem, Teun. En zangtechnisch doet ze ook niet onder voor de genoemde zangeressen, sterker nog misschien wel de beste zangeres.

avatar van Stijn_Slayer
Graham Nash heeft alleen 'Jesus Was a Cross Maker' geproduceerd. Het ligt er maar net aan in welk jaar dat was, want in 1971 was 't al einde oefening tussen hem en Mitchell.

avatar van Lura
Morgen gaat er in Bellevue een theaterstuk over haar in première. Meer erover is hier te lezen : Lottie Hellingman maakt stuk over zangeres Judee Sill | nu.nl/cultuur overig | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Hendrik68
Nou, het is dat ik vanmorgen net een soortgelijk verhaal op Altcountry las, anders had ik waarschijnlijk nooit van haar gehoord. Ik heb het album direct gedraaid vanmorgen. Ik lees de vermeende geruchten dat Mitchell Sill niet duldde op hetzelfde label. Dat kan ik me voorstellen, want in vergelijking met Sill is Mitchell maar een "prutser". Nooit heeft ook maar 1 nummer van Mitchell me geraakt, terwijl dit album dat direct doet.

avatar van Lura
Niet zo verwonderlijk dat je haar nog niet kende, totaal aan het grote publiek voorbij gegaan, ondanks haar hitje Jesus was a cross maker. Zelfs nu nog erg onderschat. Voor mij de mooiste vrouwelijke stem die ik ken.

kistenkuif
Dit album is gekoppeld met Heart Food (1973) heruitgebracht. Die tweede vind ik zo mogelijk nog mooier dan deze plaat. Als je daarvan de song The Kiss beluisterd en niet geraakt wordt is er iets ernstigs mis met je. Verrassend dat ze een voorstelling over haar maken. De muziek is eigenlijk te mooi en het verhaal te wrang voor woorden. Maar ik ga er zeker heen.

avatar van Lura
Die zijn inderdaad samen in 2006 heruitgebracht onder de naam Abracadabra. Voor een zacht prijsje te koop, onder andere op Wow HD. En inderdaad een zeer droevig levensverhaal!

avatar van Fingertippie
Na vorige week voor de eerste maal van Judee Sill gehoord te hebben en de positieve berichten er over te hebben gelezen, maar eens op zoek gegaan naar de muziek. Wat ik zo hoorde klonk geweldig. Wat een heerlijke heldere en zuivere stem. Mooie melodieën en arrangementen. Ik las ergens een vergelijking met Joni Mitchell, voor mij gaat die vergelijking geheel niet op. Via Amazon de beide CD's besteld. Vandaag ze beide ontvangen. Deze gelijk in de CD player. Ik blijf voorlopig bij een woord "Prachtig". In loop van de dag 2de CD ook maar eens gaan beluisteren.

avatar van AdrieMeijer
Leo Blokhuis schreef het boek "The Sound Of The Westcoast" en stopte daar 4 cd's bij die ik de afgelopen week nog eens allemaal beluisterd heb. Geregeld slaat de verveling wel toe bij al die verzorgde mierzoete mooizingerij, maar soms springt een nummer eruit. "My Man On Love" was er zo een. En het duurde niet lang of ik luisterde intensief naar Judee's eerste plaat. Prachtig vind ik het. Ergens doet het me denken aan de eerste van Nick Drake, "Five Leaves Left". Mooie, ingetogen songs met barokke orchestraties zo hier en daar. Heerlijke plaat waar ik de herfst wel mee door kom!

avatar van Lura
Kende je haar dan nog niet, AdrieMeijer ? Dat zou me enigszins verbazen.

avatar van Fingertippie
AdrieMeijer schreef:

Ik heb zo het idee dat er meer raakvlakken zijn...
Bij beide was het succes en erkenning niet tijdens hun leven.

Maar ook grote verschillen, zover ik weet was levensstijl totaal verschillend.

Lura schreef:
Kende je haar dan nog niet, AdrieMeijer ? Dat zou me enigszins verbazen.

Ja, ik schaam me wel een beetje. Maar er is ook zo verschrikkelijk veel muziek! Muziek uit Mali, uit China, Russische vespers, strijkkwartetten van Cherubini, ouwe blues van Texas Alexander, de nieuwste van Robert Plant, Idle Moments van Grant Green en Judee Sill... allemaal gedraaid de afgelopen twee dagen. Oja, en Fred Neil ook nog!

avatar van AdrieMeijer
Ik ben echt helemaal fan geworden. Wat een mooie muziek en wat een bizar levensverhaal. De preachtige, ingetogen liedjes passen helemaal niet bij haar rampzalige levensloop. Je zou eerder een rauwe doorleefde Janis Joplin-stem verwachten. Momenteel ben ik druk bezig met een Judee Sill website met songteksten en gitaarakkoorden. Dat is nog een hele uitzoekerij, want wat ze op de gitaar speelde, is bij vlagen behoorlijk origineel en lastig te achterhalen.

avatar van stickyfish
Ik had zoals de meeste nog nooit van deze mevrouw gehoord, totdat iemand uit mijn voetbalteam er over verteld. Vandaag voor het eerste geluisterd, en het is erg mooi. Moet hem nog wat vaker luisteren maar voorlopig 4*.

avatar van Mart
Het is verbazingwekkend dat een persoon met zo'n triest levensverhaal zulke prachtige muziek kon maken. Judee Sill's debuutalbum is één van de mooiste en intiemste folkalbums die ik ooit heb gehoord. Vaak wordt Judee Sill vergeleken met Joni Mitchell, maar persoonlijk heb ik Sill hoger zitten. Het probleem dat ik vaak heb met vrouwelijke singer-songwriters (en zangeressen in het algemeen) is dat ze in elk nummer zoveel mogelijk trucjes uithalen met hun stem. Judee Sill is in dat opzicht erg ingetogen.

Tekstueel is het album nogal spiritueel en religieus, maar uiteindelijk zijn het de prachtige melodieën, het ingetogen gitaarspel en Sill’s kristalheldere stem die de nummers fantastisch maken. Het resultaat is een soort mix van folk, barokke pop en country. Sommige nummers maken goed gebruik van meerstemmige zang en een nummer als Enchanted Sky Machines laat goed de speelse kant van Sill horen. Een must-hear voor folk en singer-songwriter liefhebbers.

kuifenco
Prettig verrast: niet door deze prachtplaat, die kan ik dromen. Maar wel door de bijgevoegde uitgebreide en ronkende recensie plus hoge rating op notabene Pitchfork. Nou ja...het moet niet gekker worden!

avatar van gaucho
Tja, kennelijk is de muziek van Judee Sill de laatste jaren ook doorgedrongen tot de elitisten in de popmuziek. Op zich terecht trouwens, want de twee platen die ze gemaakt heeft, zijn allebei van een bijna onaardse schoonheid. Ik vermoed dat men haar tegenwoordig een beetje ziet als de vrouwelijke tegenhanger van Nick Drake: een handvol prachtige platen van tijdloze kwaliteit en jong gestorven na een tragisch leven. Waarbij de levensloop van Judee Sill nog wel een stukje tragischer was dan die van die van Nick Drake.

Ik moet zeggen dat ik destijds alleen op haar grote muzikale kwaliteiten geattendeerd werd doordat de single Jesus was a crossmaker - ongelofelijk, maar waar - de onderste regionen van de Nederlandse Top-40 binnendrong en dus vrij regelmatig op de radio te horen was. Anders had het misschien ook jaren langer geduurd voordat ik van haar gehoord zou hebben. Maar ongeacht wanneer je deze plaat en de opvolger ook ontdekt: het is nooit te laat.

Haar muziek wordt in de recensie van Mart hierboven bijzonder treffend omschreven, daar heb ik weinig aan toe te voegen. Ik kan me alleen niet zo vinden in de vergelijking met Joni Mitchell. Die blijft hooguit beperkt tot de eerste JM-platen, later ging haar muziek duidelijk een andere kant uit. Al roept dat natuurlijk meteen de vraag op hoe Judee Sill zich muzikaal ontwikkeld zou hebben als haar een langer leven beschoren was geweest...

avatar van The_CrY
Nu ik toch een beetje oude folk aan het ontdekken ben kom ik via via bij Judee Sill uit. Eenmaal bijgelezen over haar turbulente leven biedt dat interessante perspectieven over hoe een leven kan gaan; niet iedereen bereikt de top en dan bedoel ik het niet eens per se alleen in de muziekwereld. Los daarvan vind ik haar debuut een prettig in het gehoor liggend album. Op haar best weet dit album me te vervoeren met iets als 'My Man on Love', op haar middelmatigst is een catchy singletje als 'Jesus Was a Cross Maker' best prima te genieten, en op haar slechtst begint het wat te kabbelen. De ingetogen manier van zingen zorgt voor een redelijk ontspannen sfeer die op een kabbelend moment wat verveeld overkomt. Gezapig is een woord waar ik aan moet denken. Over de gehele linie toch wel een fijne zit.