Linda Thompson - Fashionably Late (2002)

Label: Rounder

1. Dear Mary (3:29)
  2. Miss Murray (4:02)
  3. All I See (4:38)

met Rufus Wainwright

4. Nine Stone Rig (3:15)
  5. No Telling (4:59)
  6. Evona Darling (3:19)
  7. The Banks of the Clyde (5:38)
  8. Weary Life (3:41)
  9. Paint and Powder Beauty (5:45)
  10. Dear Old Man of Mine (3:24)
EVANSHEWSON
Licht ironische titel, niet gespeend van zelfspot. Mooie singer-songwritersplaat van mevrouw Thompson.

***1/2

avatar van tee
tee
Haar stem, is voor mij, gekoppeld aan haar ex. daarom is deze plaat een prima therapie om te genieten van haar eigen capaciteiten. Alhoewel aan deze producten een scala van vrienden/muzikanten meedoet. Kortom een 4!!

Op Dear Mary zingt de hele familie, inclusief ex-man Richard mee.Ook een paar liedjes van eigen hand. Leuk vind ik Evona Darling, oorspronkelijk geschreven door Lal Waterson. Het lied leek niet af toen Lal overleed. Zoon Teddy veranderde het een en ander en door een misverstand werd de oorspronkelijke titel Yvonne ah darling verbasterd tot Evona Darling. Die naam bleef hangen en werd de titel.

avatar van potjandosie
na haar 1e teleurstellende, pop georiënteerde solo album "One Clear Moment" uit 1984, keerde Linda 17 jaar later terug met een duidelijk op folk georiënteerd album en revancheerde zij zich met dit "Fashionably Late".

het album werd destijds door critici gunstig ontvangen, maar kende weinig commercieel succes.
de sfeer is ingetogen, melancholisch in een voornamelijk akoestische setting. centraal staat de prachtige stem van Linda. de opener "Dear Mary" heeft een heerlijke melodie en zet op een fijne manier de toon voor de rest van dit album. "Miss Murray" een typische folk ballad met de akoestische gitaar van John Doyle, begeleid door de fiddle van Richard Greene en accordeonspel van Van Dyke Parks en harmony vocals van Kate Rusby zet dit voort. persoonlijk hoor ik haar het liefst in de "klein" gehouden songs zoals "Nine Stone Rig" en de afsluiter "Dear Old Man of Mine" (Linda vocals, zoon Teddy acoustic guitar en dochter Kami harmony vocals). het Lal Waterson nummer "Evona Darling" in duet gezongen met haar zoon Teddy is 1 van de hoogtepunten, samen met het sterke, melodische "Weary Life". mindere tracks zijn "All I See" en het met strijkers gearrangeerde "Paint,& Powder Beauty". al met al een sterk comeback album van 1 van de "grand ladies of British folk". 11 jaar later volgde van de inmiddels 76 jarige Linda Thompson het wat mij betreft net iets betere "Won't Be Long", haar vierde en vermoedelijk laatste album. "Fashionably Late" werd geproduceerd door Edward Haber.

tracks 1, 2,4, 8 &10 written by Teddy & Linda Thompson
track 3 written by Teddy Thompson