Mal Waldron - Spanish Bitch (1970)

Jazz
Label: Globe (I)

1. Spanish Bitch (13:34)
  2. Eleanor Rigby (6:33)
  3. Black Chant (10:28)
  4. All That Funk (10:23)
Soledad
Met: Mal Waldron (piano), Isla Eckinger (bas), Fred Braceful (drums)

Als één van de zeldzaamste LP's in de catalogus van Waldron, is Spanish Bitch is nog steeds een beetje de Heilige Graal voor Mal Waldron-fans. Het werd oorspronkelijk opgenomen voor ECM, maar nooit uitgebracht op dat label. Het werd een Japanse release op het Globe-label. Op de omslag staat nog steeds ECM. Geen idee waarom Eicher besloot deze plaat niet uit te brengen, want het is een uitstekend stukje muziek.

Voor ‘Spanish Bitch’ werkt Mal opnieuw samen met de geweldige en ondergewaardeerde Zwitserse bassist Isla Eckinger: een zeer strakke en solide speler die zowel ‘binnen’ als ‘buiten de lijntjes’ kan spelen. En als hij naar buiten treedt, gaat hij daarin nooit te ver. Een uitstekende match met Mal Waldron. Dan drummer Fred Braceful: een in Duitsland woonachtige Amerikaanse drummer die destijds in meerdere psychedelische en krautrockbands drumde. Toen Mal in 1971 zijn enige echte fusion-album maakte (The Call), kreeg hij weer gezelschap van Braceful. Ze kenden elkaar waarschijnlijk van de scene: Mal speelde eind jaren zestig al met de Duitse krautrockband Embryo en zou nog in ditzelfde jaar zijn eerste officiële plaat met hen maken. Braceful is een typische rockdrummer en hij geeft het album een ​​ander soort puls en geluid met zijn ietwat off-beat spel.

De titelsong 'Spanish Bitch' is waarschijnlijk het meest op freejazz georiënteerde spel dat Mal tot dan toe had opgenomen. Het nummer wordt ingeleid door een zacht thema, maar wanneer Eckinger en Braceful meedoen, wordt het spel steeds intenser. Mal experimenteert met dissonantie en speelt op en naast de beat en hij heeft veel interactie met zowel Braceful als Eckinger. Eckinger experimenteert met alternatieve klanken uit zijn bas. De nummers op dit album zijn allemaal meer gebaseerd op thema's dan het traditionele jazzpatroon van: hoofdthema/impro/impro/impro/hoofdthema. Wat het album ook zo bijzonder maakt: Mal's eerste opname van een popsong, 'Eleanor Rigby' van de Beatles. Zijn versie is lekker en stevig op de blues gebaseerd. Je hoort meteen dat Braceful zich op zijn gemak voelt bij de meer rock georiënteerde klanken op dit nummer (en dit album).

Black Chant begint met een dromerig thema met een mooie en subtiele bas van Isla Eckinger die veel ruimte krijgt op dit nummer. Daarna wordt het spelen intenser en intenser. Mal speelt waarschijnlijk niet meer dan 5 noten, maar slaagt er toch in een fascinerende solo keer te zetten. Het laatste nummer ‘All That Funk’ laat weer horen dat Mal sterk beïnvloed was door de funk- en rockmuziek van die tijd. Funk blijkt vrij makkelijk samen te gaan met de percussieve stijl van Waldron. En hoewel er een experimentele sfeer hangt, swingt deze muziek nog steeds hard.

Een zeldzaam plaatje dus. Als je een echte Mal Waldron-fan bent, is deze plaat onmisbaar en mag je niet twijfelen zodra hij rond de 100 euro wordt aangeboden. Dit is een uitstekende plaat van Waldron, maar zeker niet zijn beste.

avatar van Tony
Top verhaal weer Pim. Heb het album meerdere keren beluisterd, ik denk op YT, en het is een van de meest vrije uitingen van Mal Waldron die ik heb gehoord. Niet een van mijn absolute favorieten, maar wel gaaf om af en toe te luisteren. Jammer toch dat dit soort albums (je noemt ook The Call... of een Tokyo Bound) zo duur in aanschaf zijn, anders zou mijn rijtje Mal Waldron in de kast een stuk breder zijn....