69 - The Sound of Music (1995)

Electronic

5. Rushed (8:46)
  6. Sub Seducer (3:04)
  7. Sound on Sound (2:40)
  8. Poi et Pas (5:42)
  9. Filter King / No Highs / Finale (7:58)
avatar van John Doe
Heel mooi geproduceerde technoplaat. Alleen heeft het ook iets wat mij afstoot van techno, een aan de oppervlakte klinisch, onpositief (repetitief) geluid. Bij Landcruising is het beter voor mij. Toch weet Craig de geluiden en patronen ook hier mooi en warm te maken. Het van paradijselijke synths doorlopen Microlovr is mijn favoriet van deze voorlopig.

Ik vind dit vooralsnog het minste project van Craig. Review volgt later

avatar van John Doe
Inmiddels ben ik dit album zwaar gaan waarderen. Het aan de oppervlakte klinische geluid van techno waar ik het eerder over had is hier dan ook echt alleen aan de oppervlakte te vinden. Ik vergelijk het soort producties op bepaalde punten nu wat met die op Tri Repetae van Autechre (één van mijn favoriete albums). Op beide albums staan namelijk machinale, strakke, volle, uitgesponnen, psychedelische, glitch-rijke producties die warmte en funk herbergen. Het is zo mooi om deze nummers in te duiken en de werelden ervan te ontdekken

my machines / heerlijk kundig gemaakt nummer dat dansbaar is, maar toch een bepaalde diepte in het geluid heeft om in weg te zinken.

microlover / dit blijft een ontzettend mooi funky wegdubbend nummer dat naar ambient neigt.

jam the box / het begint heel mooi met strakke trommels in een mooi ritme. Dan knalt er een harde klinische beat in waar ik helemaal niet in mee ga. Echter! Het is een wereld van verschil als er later een diepe synth later onder komt liggen. Dan is het geweldig. De balans is gevonden! En eigenlijk maakt het 't klinische stuk ervoor helemaal goed, door het experimentele van deze reis

desire / een subliem nummer betaand uit harde funk breaks en zachte bloedmooie synths. Het eindigt eigenlijk veel te bescheiden met een snelle fade-out. Prachtig is een woord dat hernieuwde betekenis wordt ingeblazen door een nummer als dit

rushed / wat een heerlijke volgestouwde stevige geluidssoep. Hmmmmm

sub seducer / een korter en meteen ook minder interessant nummer. Maar het is zeker wel best mooi. De jazzy melodie en de stem met effecten erop die zegt I am the subliminal seducer zijn leuk

sound of sound / nog een kort stukje erna die aan de intro van het 1e nummer van het album doet denken. Een synth vormt een psychedelische brei terwijl er enkele andere machinale geluiden bijkomen. Best innemend gedaan.

poi et pas / dit is een knaller van jewelste, tenminste voor mij. Heel simpel, direct en funky, maar tegelijkertijd heeft het een soort diepte. Poeh wat mooi...

filter king/no highs/finale / de stevige afsluiter van het album. Het is enigzins vergelijkbaar met het drieluik /it doesn't matter/don't stop the rock/get up on it like this\ van The Chemical Brothers, maar dan wat abstracter. Het laat wat meer ruimte voor een eigen invulling van de luisteraar en dat is iets dat ik meer ben gaan waarderen.

De producties lijken wel gemaakt om van vinyl te horen, zoals de analoge klanken uit de speakers brommen. Op mp3 klinkt het een stuk minder levendig wat dat betreft. Al met al is het een techno album om met open oren naar te luisteren, om op te dansen en -overkoepelend- om van te genieten.

T.O. schreef:
Ik vind dit vooralsnog het minste project van Craig. Review volgt later

Hier blijf ik nog steeds bij. Vind het maar een matige, ongeïnspireerde plaat eigenlijk. Jammer, had hier veel meer van verwacht.

Microlovr en Poi et Pas zijn behoorlijk goed, maar de rest mist grotendeels identiteit.

avatar van John Doe
schande T.O. hoog geïnspireerd wat mij betreft en vol identiteit

John Doe schreef:
een aan de oppervlakte klinisch, onpositief (repetitief) geluid.

Nou, dit vind ik anders een quote die dicht bij de waarheid zit

avatar van John Doe
wacht maar tot je de waarheid ziet van die quote moest ik flink terugkrabbelen

avatar van dj maus
Goeie review, John. Ik kan het niet beter omschrijven.

Carl Craigs producties zijn altijd behoorlijk intens. Daarom is het ook een held. Maar zijn albums zijn daarom vaak vermoeiende aangelegenheden. Gedoseerd tot je genomen komen deze tracks veel beter tot hun recht.

Altijd goed zijn evenwel Desire en Microlovr.
Jam The Box en Rushed weten mij van tijd tot tijd ook wel van m'n sokken te blazen.

avatar van John Doe
Ik lees dit nu pas en ik kan me er zeker in vinden. Alleen ongedoseerd kan dit album me ook goed doen nu alle nummers eenmaal gevallen zijn. Ik zie toch een bepaalde cohesie in het geheel en ik heb dan een lange intense ervaring, wat voor mij hier niet louter vermoeiend werkt.

avatar van dj maus
Misschien heb ik wel de rust of het geduld niet meer om op die manier naar cd's te luisteren.
Evenwel, op dit moment maakt de 4 Jazz Funk Classics EP wel weer overuren op de draaitafel.

avatar van T.O.
Ik kan me ook wel vinden in jouw opmerkingen over gedoseerdheid.

Voor dat album van Paperclip People zal dat ook wel gelden, ook al kende ik daar de meeste nummers al van tevoren.

avatar van brooklyn
Microlovr en Desire zijn 5* tracks, verder erg aanstekelijke techno...

avatar van brooklyn
Grappig dat Craig 'My Mine - Hypnotic Tango' sampled in 'Rushed'. Vet en wild nummer trouwens

avatar van RogerV
Zeer leuk album dat het beste van het 69 project bijeen zet. Het zijn nogal ongepolijste technotracks waar met samples wel een duidelijke zwarte muziek invloed in wordt gepompt. En ook zitten er heerlijke melodieen bij en vernufitge stukjes muziek. Soms blijf je in een sfeertje van een technostudio in de VS ergens halverwege de 90's maar soms zweef je naar andere werelden zoals in Mircolovr en Desire. Heerlijk.

avatar van RogerV
Ook bijzonder bij Craig vind ik dat zijn geluid nogal ergens tussen Europese trance/progressive, Amerikaanse house en Detroit Techno in zweeft. Op een of andere manier klinkt het de ene keer super-Amerikaans en de ander keer zou het net zo goed een Duitse tranceproducer of Britse progressiveproducer kunnen zijn.