The Rolling Stones - The Rolling Stones EP (1964)

Blues / Rock
Label: Decca

1. Bye Bye Johnny (2:09)
  2. Money (2:31)
  3. You Better Move On (2:39)
  4. Poison Ivy (2:06)
Pieter Paal
Deze eerste e.p. bevat 4 covers die op de rauwe Stones-manier gespeeld zijn.
Het was altijd een beetje een gedoe om deze nummers op lp bij elkaar te krijgen. 'Bye bye Johnny' en 'Money' staan op de Nederlandse lp 'Greatest hits' uit 1964, die later in de jaren 70 in een andere hoes heruitgebracht is.
'You better move on' staat op de Engelse versie van 'Through the past, darkly (Big hits vol. 2)' uit 1969 en 'Poison Ivy (2e versie) stond (met 'Money') op de Engelse single/e.p.-compilatie 'No stone unturned' uit 1973.
Op de Duitse elpee 'Around and around' uit 1964 zijn 'Bye bye Johnny', 'You better move on' en 'Poison Ivy' te vinden, maar 'Money' ontbreekt weer.
Op cd is het nog steeds een gedoe. Op het Amerikaanse 'More hot rocks (Big hits & fazed cookies) 1' uit 1972 staan 'Poison Ivy' en 'Bye bye Johnny' en op het vervolg 'More hot rocks (Big hits & fazed cookies) 2' staat 'Money'. Op het Amerikaanse album 'December's children (and everybody's)' van eind 1965 staat 'You better move on'.
Voor korte tijd waren er cd-boxjes te krijgen met miniatuurtjes van de Decca-singles en e.p.'s.
In 1965 verscheen er ook een titelloze e.p. van The Stones.

avatar van marco straaten
Zijn die cd boxjes nog te krijgen, wat staat er op en waar zijn ze nog te bestellen??
Pieter Paal schreef:
Deze eerste e.p. bevat 4 covers die op de rauwe Stones-manier gespeeld zijn.
In 1965 verscheen er ook een titelloze e.p. van The Stones.

EVANSHEWSON
Prachtig EP'tje met al even prachtig hoesje.

***** dat spreekt!

avatar van Thunderball
Ik heb laatst een bootleg cd gekocht van de Duitse LP Around and around, Daar staat alles op, omdat er ook nog een flink aantal bonus nr's aan toe zijn gevoegd.

Wat de cd boxjes betreft:
daar staan in volgorde van release alle singels en EP's op uit de jaren '60.

avatar van marco straaten
Weet je toevallig waar ze nog te krijgen zijn, want bij platenzaken krijg ik te horen dat ze dus niet meer verkrijgbaar zijn; sterker nog dat ze zijn vernietigd.
Thunderball schreef:

Wat de cd boxjes betreft:
daar staan in volgorde van release alle singels en EP's op uit de jaren '60.

avatar van Thunderball
In een platenzaak moet je ook niet zijn voor bootlegs (op een paar vage zaakjes na misschien). Ik heb er vanmiddag nog een paar op de kop getikt op een Stonesdag. Goed rondkijken en zoeken zal ik maar zeggen.

avatar van marco straaten
Wat ik begrepen heb is dat die cd boxjes officieel zijn uitgebracht en absoluut géén bootlegs waren, of zie ik het verkeerd??

Harald
De duitse plaat "Around and Around" is nooit officiel op cd uitgebracht maar wel, net als die duitse "B ravo" plaat, in een bootleg serie van ca 15 cd's. Op deze bootleg versie staat als Bonus : "Money, Come On, I want to be loved, Stoned, Little by Little , Little Red Rooster en de 4 track EP "Got Live if you want it"

avatar van Thunderball
De cd boxsets zijn uiteraard officieel, maar we hadden het nu over de bootleg cd van Around and Around (zie vorige spreker). Klopt precies, ik heb hem afgelopen weekend eens afgespeeld. Leuk hebbedingetjes, maar meer ook niet (er stond niks op, wat ik nog niet had).

avatar van marco straaten
Poison Ivy blijft ook altijd wel lekker om naar te luisteren.

Geweldige hoes, maar de Stones uit '64 vind ik nauwelijks om aan te horen... Ze hebben toch wel een flinke sprong gemaakt in een paar jaar tijd.

avatar van Johanv4434
marco straaten schreef:
Sinds 2011 is deze, samen met de andere 2 ep's, als download te koop (zowel in mp3 als flac) onder de titel 60's UK EP Collection. Alleen zit er wel een andere versie van poison ivy tussen.

Deze zal in een exclusive release voor Black Friday opnieuw worden uit gebracht.

RECORD STORE DAY - SpecialRelease - recordstoreday.com

avatar van Thunderball
Dat is wel alleen voor Amerika, Europa en dus ook Nederland doen daar dit jaar niet aan mee, maar wellicht dat een platenzaak ze voor je kan bestellen.

In 2014 was dit de release voor RSD hier. Nog steeds te vinden on 'the net'.

avatar van lennon
Ik heb deze EP nu eindelijk ik bezit via de vinyl box.

Poison Ivy is torenhoog favoriet, maar de rest mag er zeker ook zijn!

Mooi geluid op deze heruitgave!

avatar van heartofsoul
Mijn broer, die in de jaren 60 timmerman was bij een aannemer, en aardig wat verdiende, spendeerde regelmatig een deel van zijn inkomen aan vinyl. Hij kocht ook dit epeetje, en draaide het grijs. Allermooiste vond ik You Better Move On van Arthur Alexander en Poison Ivy van Leiber en Stoller. Het klonk lekker rauw, en ik vind het nog steeds prachtig. Beter dan wat ze nu maken als je het mij vraagt. Waar het plaatje gebleven is, weet ik niet, maar veel later (in 2004) is het als replica verschenen in het cd-boxje Singles 1963-1965, dat ik toen heel snel gekocht heb.