Bachman-Turner Overdrive - Head On (1976)

Canada
Label: Mercury

1. Find Out About Love (4:43)
  2. It's Over (3:24)
  3. Average Man (4:06)
  4. Woncha Take Me for a While (5:09)
  5. Wild Spirit (3:15)
  6. Take It Like a Man (3:44)

met Little Richard

7. Lookin Out for #1 (5:23)
  8. Away from Home (4:33)
  9. Stay Alive (4:15)
avatar van Wolter
Vreemde cover, eigenlijk staan de vier bandleden als kwartet op de hoes. Voor wie zich niet laat weerhouden door die hoes en de schijf beluistert, valt er genoeg te beleven. Het rechttoe-rechtaan-idioom van de eerdere albums is niet meer dwingend aanwezig en dat betekent dat er muzikaal eigenlijk meer te beleven valt. Jammer dat de band toen wel al over haar hoogtepunt heen was, maar ja dat zat er aan te komen: ´I know that someday, we´ll be gone...´.

Kingsnake
Hun beste plaat, rock, boogie, zelfs jazzy stukjes.

Hier staat hun 'andere' grote hit op 'Looking Out For No. 1'.

Als ik het goed heb, speelt Little Richard een stukje piano mee.

De hoes is inderdaad een groter geheel.
Als je elpee hebt, dan moet je een kant lossnijden en heb je een hele grote (kartonnen) poster, die te zwaar is om op te hangen :s

avatar van Booyo
Lookin Out for #1 is een klassieker. Heerlijk voor in de zomer met een drankje er bij! Rest van het album ken ik nog niet, ga hier maar is achteraan.

Ozric Spacefolk
Find Out About Love, is toch zo'n waanzinnig heerlijke rocksong. Lekker simpele structuur, maar prettige zanglijn en killersolo's in het middenstuk...

Woncha Take Me For aWhile is zo'n typische C.F. Turner-rocker.

Looking Out for #1 is een classic-rock-favoriet. Een soft-bluesrockertje met heerlijke gitaarwerk en een jazzy slot...

Average Man is ook wel lekker nummer overigens. Met de drumroffel in het refrein. In ieder geval weet Randy wel weer de juiste snaar bij mij te raken, met dit soort pop-rock....

avatar van Dibbel
Voor de enigszins logge, altijd melodieuze, midtempo hardrock van B.T.O. heb ik toch altijd wel een zwak gehad.
Dit is hun vijfde plaat en mijns inziens de laatste echt goede. Van de hoes heb ik nooit een poster kunnen maken, want ik heb natuurlijk weer een (Amerikaanse persing) cut-out met het hoekje eraf.
Afgelopen week weer eens van zolder gehaald en opgezet. Valt op dat het niet gedateerd klinkt. Gewoon lekkere hardrock, waar je goeie zin van krijgt.
Met als uitzondering het bekende lui swingende Lookin' Out for No. 1 (hit in de zomer van 1976), wat op Arrow nog regelmatig langs komt. Heel fijn nummer.
Andere beste nummers zijn It's Over en de ballad Wontcha Take me For A While. Ook het lekker voortstompende Take It Like A Man (heeft nog aan de tipparade mogen ruiken) met Little Richard op piano hoor ik graag. Alleen Wild Spirit is misschien wat minder.
Anno 2011 (35 jaar later dus) nog steeds weinig mis met deze muziek.
Gewoon 4 sterren dus. Op elpee.

Net weer eens de 'digitale versie' opgezet. Wat een prachtplaatje blijft dit toch. Average Man, Looking out for #nr1 word ik toch weer zomers vrolijk van. Lekker gitaarwerk goed in het gehoor beetje jazzy beetje rock. Kan zo weer op de radio. Top 2000 materiaal?

Er zijn meerdere hoezen van deze plaat in omloop. Head On betekent eigenlijk een frontale botsing, ik had op elpee vroeger de cover met twee autos die vol op elkaar botsten. Ook is er een hoes met het BTO logo verkrijgbaar. Deze met dit hoofd was eerlijk gezegd nieuw voor mij. Als 14 jarige heb ik deze plaat grijs gedraaid, terwijl ik op mijn commodore 64 spelletjes speelde, en bijna 30 jaar later ken ik elke song nog letterlijk. Heerlijke plaat. 4,0

Ozric Spacefolk
De gebotste auto's staan aan de binnenkant van de hoes.

Overigens is dit toch echt dé officiele hoes. Wellicht dat er re-issues zijn die een andere plaatje lieten zietn.

FUEL schreef:

Looking out for number ons hoort er zeker in. Alhoewel ik die lijst niet serieus kan nemen daar staat echt veel bagger in.

avatar van robbrouwer58
Recht door het midden en stoempen maar. Aandoenlijk naief soms.

Die uitklap poster van de Elpee geweldig. Die wil je aan de muur helaas te zwaar als al eerder gememoreerd