Darius Rucker - True Believers (2013)

Country
Label: Capitol

1. True Believers (4:04)
  2. Miss You (4:00)
  3. Wagon Wheel (4:57)
  4. Love Without You (3:19)

met Sheryl Crow

5. Radio (3:10)
  6. Lost in You (3:28)
  7. I Will Love You Still (3:49)

met Mallary Hope

8. Take Me Home (4:09)
  9. Shine (4:12)
  10. Heartbreak Road (3:13)
  11. Leavin' the Light On (3:57)
  12. Lie to Me (4:04)
avatar van Pietro
Darius Rucker had zijn sporen in de muziek al ruimschoots verdiend toen hij in 2002 zijn eerste soloplaat lanceerde. Met zijn voormalige band Hootie & The Blowfish brak hij met name in de VS door dankzij het album Cracked Rear View uit ’94 met daarop de grote hit Only Wanna Be With You.

Na wat muzikale uitstapjes begaf de zwarte zanger/gitarist zich vervolgens op het countrypad, een niet alledaagse combinatie. Nadat ik jaren geleden eens zijn overigens prima vertolking van Bob Dylan’s Wagon Wheel raakte ik benieuwd naar zijn andere solowerk en ben ik deze plaat gaan beluisteren. Dat werd een lichte teleurstelling, want de middle-of-the-road country die hij hier laat horen is niet echt aan mij besteed.

Het is vooral het al genoemde Wagon Wheel dat deze plaat naar een voldoende tilt, want verder is dit een plaat die vol staat met songs die weliswaar pakkend zijn, maar ook niet vrij zijn van clichés. Rucker hint duidelijk op een groot publiek en ik vind het ook niet vreemd dat hij in de VS een enorme bekendheid geniet, ook dankzij zijn soloplaten. Nee, dan luister ik toch liever naar zijn werk met Hootie & The Blowfish: 3*.