Caladan Brood - Echoes of Battle (2013)

Label: Northern Silence

1. City of Azure Fire (10:09)
  2. Echoes of Battle (9:21)
  3. Wild Autumn Wind (13:46)
  4. To Walk the Ashes of Dead Empires (13:12)
  5. A Voice Born of Stone and Dust (9:50)
  6. Book of the Fallen (14:55)
avatar van Metalhead99
Geïnspireerd door Summoning en dat is duidelijk te horen. De epische geluiden (gefabriceerd door een keyboard/synthesizer) die je terugnemen naar vervlogen tijden lijken soms erg veel op dat van Summoning.
Ook het langzame, stuwende drumgeluid lijkt op dat van Summoning. Daarnaast zijn de grunts en de gitaarpartijen ook zeer vergelijkbaar. Net als Summoning is Caladan Brood een project van twee personen.

De productie is best goed, Northern Silence weet altijd wel kwaliteit af te leveren en dat is hier ook zeker weer het geval.
In de uitgesponnen nummers is er voldoende ruimte voor de instrumentatie, die lekker meeslepend en zeer genietbaar is.
De grunts mogen er ook wel zijn en de teksten over lang vervlogen veldslagen neemt de luisteraar mee naar deze oude, duistere tijden.

Als dit allemaal al niet een keer eerder was gedaan door Summoning had ik dit helemaal geweldig gevonden. Nu heb ik er toch een half puntje vanaf gehaald omdat het gewoon zoveel op Summoning lijkt dat ze geen eigen gezicht hebben en gewoon 0 % originaliteit in de muziek lijkt te zitten.
Het enigste verschil dat me echt opvalt is dat het gitaarwerk bij Caladan Brood een wat prominentere rol heeft dan bij Summoning.
Best een mooi album voor de liefhebbers van Summoning, maar helaas niet echt origineel.