Electronic Mind Expansion - The Vicious Circle (2012)

Electronic / Dance
Label: Spirit Of Progress

1. Trouble Maker (5:30)
  2. Problem Solver (6:58)
  3. The Downward Spiral (6:05)
  4. Tomorrow Will Be Better (4:38)

met Sound Abuse

avatar van Hellblazer
Nieuw project van de gebroeders Cardella, wie vroeger ook wel onder 'Sound Abuse' muziek uitbracht. Voornamelijk Industrial Hardcore. Hier is dat wel anders, het is eerder Techno, op de laatste track na, welke opvallend genoeg ook nog eens is uitgebracht onder ... feat. Sound Abuse. Dit is namelijk een experimenteel nummer.

De opener 'Trouble Maker' is het minst boeiend voor mij, ben niet zo een liefhebber van Hard Techno, waar dit het meest op lijkt. Geen vervelend, of slecht nummer, maar doet nogal onder voor de rest wat mij betreft.

'Problem Solver' is ook repetitief, maar dit bevalt me toch een stuk beter. Aangenaam mystiek sfeertje en een verdomd goede melodie die op de helft instroomt. Helemaal mooi wordt het als er nog een andere minder opvallende soundsample bij inspringt.

Het kan nog obscuurder, dat bewijst 'The Downward Spiral' wel. De beats zijn iets feller, maar er is veel minder melodie. Deze is wel aanwezig, maar is erg minimalistisch gebleven en komt alleen op enkele tijdspunten wat verder naar voren. Er zijn wel piepjes en een constant herhalend riedeltje te horen, maar deze dragen zeker niet bij aan een vrolijk gevoel. Haast een eng nummer, maar wel enorm fijn.

Het experimentele uitstapje 'Tomorrow Will Be Better' heeft ook een sterk gevoel met zich mee. Fijne melodiewave en als aanvulling een arsenaal aan tikjes, bassen enzovoort.

Volgend jaar komt er een nieuwe Sound Abuse release als ik de heren mag geloven. Ben benieuwd, want ze zijn de afgelopen jaren erg goed bezig. Duister en sfeervol. De release op DNA Tracks was toch wel minder goed, was simpeler en meer 'in your face'. Prefereer die nieuwe stijl dan veel meer.

avatar van Onderhond
De tweede helft van Problem Solver Dark.Descent voor mij echt hét label van 2012.