Iceage - You're Nothing (2013)

Denemarken

3. Interlude (1:43)
  4. Burning Hand (3:21)
  5. In Haze (3:00)
  6. Morals (3:20)
  7. Everything Drifts (2:40)
  8. Wounded Hearts (2:28)
  9. It Might Hit First (1:22)
  10. Rodfæstet (1:45)
  11. Awake (2:26)
  12. You're Nothing (1:44)
UnknownPleasure
dit album lijkt precies op de juiste tijd uit te komen voor mij;
"EXCESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS"
de eerste 7 nummers zijn voor mij sowieso 5 sterren waard. de rest moet ik nog vaker luisteren denk ik. vooral Morals is geweldig.

avatar van oruiz
geniaal

avatar van Cygnus
Ja we hebben de eerste 4,5* van het jaar te pakken! Wat een briljant huwelijk tussen postpunk en noiserock!

avatar van De-noir
Klinkt als The Libertines in noiserock modus. Heel vet!

avatar van hond racisme
Eerlijk gezegd vind ik het een wat vreemd te beoordelen CD. Het klinkt wel aggresief, punky, harcore-achtig met best veel distorted gitaren, snelle drum ritmes enzo, maar nooit echt wat ik zou willen horen. Iceage zweeft wat tussen het "ja, die gitaar riff klinkt goed" en "laat maar zitten, ik schreeuw wel wat in de micro met feedback in het volgende nummer" heen en komt er nooit echt tussenin. Ik zou in mijn ogen misslaan zou ik Iceage niet zien als een dertien in een dozijn bandje van tieners die eens wat met punk zouden willen proberen. Ik zie het geniale er gewoon niet echt van in denk ik. Voor de rest niet echt vervelend om te luisteren.

avatar van Raconteur
Een dertien in een dozijn punkbandje zou het wel toegankelijker verpakken dan dit. Bovendien zouden ze de melodieën iets meer op de voorgrond plaatsen.

avatar van hond racisme
Ik vind het vrij toegankelijk eigenlijk, ik zou gewoon niet direct weten wat Iceage dan wél dat speciale punkbandje maakt. Hun Pitchfork reputatie?

avatar van Raconteur
Oa maar vooral het feit dat ze heel veel herrie maken, zonder oog te verliezen voor catchy melodieën denk maar aan In Haze.

avatar van hond racisme
Ja, dat haalde ik ook aan in mijn bericht. Maar ze weten het precies niet goed, of zijn er nog niet uit. Het ene moment wordt er geschreeuwd met op de achtergrond twee paar kapotte amps en op het ander nummer brengen ze dan een strak melodietje met een bijna zingende zanger. Ik vind het gewoon niet echt pakkend, het wekt zeg maar geen emotie op, of ten minste een beetje gevoelens/gedachten, gewoon niets. Het is gewoon moderne (in mijn ogen best matige) punk muziek zoals iedereen het kan maken met een gitaar en een drumstel.

hond racisme schreef:

Ik denk er precies anders over. Ik voelde de emotie echt bij het nummer Morals en de nummers zijn heel erg pakkend. Dit is echt geen standaard punk. Het is rauw, emotioneel en de simpele nummers zitten gewoon goed in elkaar. Als ik naar Best Kept Secret ga staat deze band zeker op het programma bij mij.

Don Cappuccino schreef:

Ach, slecht is het niet, maar ik zie het gewoon als een dertien-in-een-dozijn punk bandje die het zou willen maken met een genre dat al bijna 20 jaar echt dood is, om dan aan te spreken tot de punky-rich-kids die met 500$ elke dag in St. Marks met geld gaan smijten en 's avonds wat heroïne in te spuiten. Het enige voordeel dat Iceage dan kan hebben is een Europees (Scandinavisch dan nog wel) bandje zijn met vrij fuckable band members, verwacht dat die zanger ook wel hier en daar wat groupies zal hebben. Ze hebben de punk-swag-swag-swag (o.a met een bloedneus op het podium staan schreeuwen), vintage new wave kleding, zal wel hier en daar een paar Joy Divison LP's hebben, maar de muziek laat wel wat te wensen over.

UnknownPleasure
ik denk er precies zo over als don cappuccino..en.... al die vooroordelen.

avatar van nightfriend
Muzikaal gezien best aardig deze cd. Maar ze flirten me een beetje teveel met rechts-extremistische/nazi bands, symbolen, runen, kkk-hoodies en verheerlijking van geweld (verkopen messen bij optredens) zonder zich rekenschap te geven van wat dat oproept.

Stem verwijderd.

avatar van Raconteur
enkel dat van de messen is waar (maar ze zeggen wel braafjes: no stabbing). Al de rest zijn roddels en internetgeruchten.

avatar van Raconteur
Iceage and the rightwing accusations that won't go away | Music | guardian.co.uk

vind ik persoonljk het beste artikel dat ik dusver gelezen heb over de hele problematiek.

avatar van IllumSphere
Het artikel slaat inderdaad de spijker op de kop. Heel wat 'anarchistische' of rebelse bands lopen te koop met dergelijke onderwerpen zonder dezelfde ideologie te delen. Het voornaamste doel van dergelijke uitspraken is om te kunnen choqueren en meestal zo een een statement te maken. Het is tevens ook een onderwerp dat een beetje leeft bij de zogenaamde 'No Generation' groep waar bands als Iceage een onderdeel van of kunnen zijn.

nightfriend schreef:

Stem verwijderd.

Je gaat toch niet je stem verwijderen vanwege die ideeën? Het gaat toch echt om de muziek.

avatar van nightfriend
@raconteur: dat het enkel geruchten zijn is niet zo. Er is veel circumstantial evidence: de leden dragen/droegen Burzum buttons, gitarist heeft Death in June tattoo, andere Runen tattoo's en bandlogo ook runen, een favoriete band is nazi-band Absurd, en dan de tekeningen van zanger Elias: Music features | the interview | Iceage want you to know that they?re not fascists | COLLAPSE BOARD - collapseboard.com
Dat geeft samen met de messenaffaire bij mij een indruk van een fascinatie met geweld/fascisme/nazisme. Op zijn minst is het toch vreemd dat ze niet (willen) beseffen dat ze met deze dingen ophef veroorzaken.
@illumsphere: anarchistische bands die daarmee te koop lopen, daar geloof ik niet in. Beter gezegd: Crass gebruikte wel uniformen en dergelijke maar hun (anarchistische, anti-oorlog, feministische enz.) boodschap was niet mis te verstaan, dus bij hun kon het geen misverstand oproepen. Hier wel. Misschien is Iceage inderdaad het beste te omschrijven als nihilistisch, maar dan wel nihilisten die flirten met gevaarlijke symboliek.
@DC: nou ja, met wat ik nu weet kan ik er in ieder geval niet meer van genieten.

avatar van Raconteur
Death in June: hij vond het een mooi logo, los daarvan is Death in June geen fascistische band
"Een favoriete band is de nazi-band Absurd", dat is fel overdreven. Ze hebben ooit eens een song van hen aangeraden en dat vond iedereen er over. Het is zoals in het artikel staat: gaan we Céline minder graag lezen omdat hij nazi-sympathieën had? Mijn insziens is er geen enkele lyric die ook maar racisme of fascisme zou suggereren. Tot slot mogen we niet vergeten dat de drummer Joods is.

En die tekeningen: ik heb veel vrienden vna mij ook al hakenkruizen weten tekenen, zijn ze daarom fascistisch? Neen. Dat geldt eigenlijk ook voor runen, ja de Nazi's hebben ze gebruikt, maar op zich vind ik runen ook wel coole letters, dus zou ik ze ook wel gebruiken.

Het is gewoon iceage en een punkband, dus provoceren ze maar wat zoals het boze jongeren betaamt. Als zij al geen ophef meer mogen maken...

nightfriend schreef:
andere Runen tattoo's en bandlogo ook runen

Maar runen zijn al hele oude symbolen, hetzelfde geldt voor het hakenkruis (swastika). De runen komen uit de Noorse mythologie, het gaat dan om wijsheid.

avatar van nightfriend
@raconteur: leden van DIJ hadden wel degelijk interesse in extreem-rechtse ideeen. Gedeeltelijk waren ze afkomstig uit de socialistisch georienteerde punkband Crisis die later steeds meer naar extreem-rechts opschoof (National Front meen ik zelfs uit mijn hoofd). Zal het nog even nazoeken trouwens. Ik heb ook een (vrij recent?) interview met een DIJ lid gelezen waarin hij zelf ook afstand nam van die periode.
Provoceren zoals het boze jongeren betaamt, vind ik al val ik niet meer in die doelgroep helemaal prima hoor. Graag zelfs zou ik zeggen. Maar de provocaties geven hier als ze niet fascistisch bedoeld zijn geen enkele clue over wat ze nou eigenlijk bedoelen.
Dat de drummer Joods is zegt me niet zoveel. Ter illustratie Monica Nunes (ex PVV/groep Brinkman) heeft ook Joodse voorouders en was desondanks jaren zeer actief op het forum van Stormfront/ sympathiseerde met de NVU enz.
@DC: natuurlijk zijn runen al heel oud, maar dat is de fascinatie met runen en 'pure' noordelijke culturen onder nazi's/fascisten ook. Het 'bewijst' natuurlijk maar is wel weer 'circumstantial evidence'. 'Het klopt dat het hakenkruis ooit in India een mystieke betekenis had, maar gezien het gebruik ervan door de nazi's kun je dat symbool toch niet meer gebruiken alsof het een volstrekt onschuldig symbool zou zijn?

avatar van IllumSphere
Ondanks dat de muziek van Iceage in mijn ogen niet echt veel voorstelt, vind ik dat het toch wel een soort van aantrekkingskracht heeft waardoor de plaat best wel te behappen valt. De kracht van deze plaat zit niet in de moeilijkheidsgraad, maar eerder aan het gegeven dat alles op de juiste plek valt. Het roept ook altijd de juiste emotie op waardoor het ondanks het overdreven geschreeuw enorm pakkend is. Het nummer Morals (waarbij Elias tot het wanhopige toe 'Where's your morals?! roept) is daar het perfecte voorbeeld van.
De band gaat niet op de lijst van bands die ik perse wil zien, maar als ik het aanbod krijg om ze live te zien dan wil ik die gerust nemen. Muziek moet niet altijd diepzinnig zijn, het kan ook op deze manier en dat hebben ze bewezen met You're Nothing.

avatar van hond racisme
Verhoogd met een ster, kan me vinden in de mening van IllumSphere

avatar van niels94
Ik kan mijn vinger er niet op leggen waarom precies, maar ik vind deze muziek enorm aantrekkelijk. De manke praatzang en heerlijke gitaarherrie complementeren elkaar enorm. Zeer lekker album met karakter, kort en krachtig!

Een van mijn favoriete platen uit 2013.

avatar van koosknook
Nooit eerder zo afgedaalt naar de krochten van deze band. Boeiende en intense punkrock, die me op één of andere manier, wel doet denken aan de Australische Scientists (maar dan wel in de overdrive).