Wolf Parade - Apologies to the Queen Mary (2005)

Canada
Label: Sub Pop

1. You Are a Runner and I Am My Father's Son (2:55)
  2. Modern World (2:52)
  3. Grounds for Divorce (3:25)
  4. We Built Another World (3:15)
  5. Fancy Claps (2:51)
  6. Same Ghost Every Night (5:44)
  7. Shine a Light (3:47)
  8. Dear Sons and Daughters of Hungry Ghosts (3:40)
  9. I'll Believe in Anything (4:37)
  10. It's a Curse (3:12)
  11. Dinner Bells (7:35)
  12. This Heart's on Fire (3:59)
JustaRascal
Ondekte deze cd omdat iemand in een comment zei dat dit op Arcade Fire leek? Ik vind het er niet op lijken maar het is wel een verdomd leuk plaatje.

avatar van Smirnoff
Ik heb slechts de filmpjes van deze site bekeken en de vergelijking met AF en in mindere mate met Modest Mouse vind ik niet zo gek. Hoewel dat naar mijn mening (inderdaad) met name te maken heeft met de stem van de zanger en het experimentele karakter van de songs. Klinkt in ieder geval erg lekker. Smaakt naar meer.

De zanger van Wolf parade is een zijproject gestart in de vorm van de "Handsome Furs". Ik moet zeggen dat deze band ook weer erg goed klinkt.

avatar van itchy
Check ook Sunset Rubdown, één van zijn andere zijprojecten (er zijn er nog meer).

Jullie halen nu wel het een en ander door elkaar. Wolf Parade heeft twee zangers, Spencer Krug en Dan Boeckner. De eerste heeft inderdaad Sunset Rubdown als side-project, en speelt verder ook nog in Frog Eyes en Swan Lake.

Dan Boeckner speelt inderdaad in Handsome Furs, samen met zijn verloofde (Of vrouw/vriendin, weet niet meer zeker), en speelde vroeger in Atlas Strategic, ook een erg toffe band trouwens.

avatar van otherfool
Wat een fijn plaatje is dit toch ook, ik draai hem al een paar maand op gepaste momenten en haal er steeds een nieuwe favoriet uit; eerst Grounds for Divorce, toen Dear Sons & Daughters, vervolgens Modern World en nu vind ik This Heart's On Fire echt een heerlijke afsluiter...

Ruime 3,5* voor dit erg leuke plaatje.

JustaRascal
Ja ik moet hem maaris in huis halen. Ben het kopietje zat.

avatar van itchy
Net als goede wijn wordt deze plaat steeds beter naarmate je hem langer met rust laat. Bij het uitkomen deed hij me vrij weinig, maar intussen herken ik hier een toekomstig klassiekertje in. Dus, over een half jaar weer eens een slokje proeven.
En later dit jaar komt dan eindelijk de nieuwe uit!

JustaRascal
Ik ben zeer benieuwd, dit album klinkt de eerste keer zeer rommelig. Je moet hem echt vaak luisteren wil je dit echt gaan snappen/leuk vinden.

Bericht verplaatst naar Wolf Parade

clutch
Vond hem eerst niet zo geweldig, vooral die stem werkte nogal tegen. Nu vind ik hem erg tof, vooral I'll Believe In Anything.

avatar van TaraB
itchy schreef:

Ja, Handsome Furs zijn ook érg leuk!

avatar van TaraB
Ik kom hier toch niet helemaal doorheen, terwijl ik At Mount Zoomer intussen geweldig vind... You Are a Runner and I Am My Father's Son & It's a Curse zijn de enige die 't echt doen bij mij. Zou de rest nog komen?

avatar van itchy
Jawel... deze is namelijk écht beter!

avatar van gemaster
Welnee, At Mount Zoomer is echt op elk front beter. Dit is meer een opstapje naar die plaat.

avatar van itchy
Welnee, dat is puur gehoorbedrog.

avatar van gemaster
Misschien, maar ik heb het bedrog niet door. Dus dan is Zoomer beter.

boomkat

De twee platen van Wolf Parade zijn vooral anders. In zekere zin kan je dit inderdaad zien als een opstapje naar AMZ omdat daar de composities langer en complexer zijn, maar tegelijkertijd vind ik de hooks op dit album veel directer en beter. Stylistisch gezien pakt Wolf Parade hier vooral invloeden uit de Amerikaanse indie rock traditie (denk aan Modest Mouse) en hoor ik op At Mount Zoomer ook veel invloeden uit bijvoorbeeld de progressieve rock en de postpunk.

Nihilisme
Boem-tak, boem-tak-tak. Simpeler dan dat kan het eigenlijk niet, maar het blijft wel dé perfecte intro voor deze geweldige plaat. Favoriet is We Built Another World.

avatar van Masimo
Wat is I'll Believe in Anything een héééééérlijk nummer zeg!

avatar van Stijnc
Enorm leuk album! Met uitschieters als Modern World, This Heart's on Fire en natuurlijk I'll Believe in Anything . En naar mijn mening beter dan Zoomer!

avatar van Co Jackso
Net als op At Mount Zoomer, staan er ook op dit album een paar kleine missers. Dat is ook bijna niet te voorkomen als er 12 nummers op 1 album staan gepropt. Gelukkig worden de mindere nummers (Same Ghost Every Night, It’s a Curse) ruimschoots goedgemaakt door een aantal voltreffers. Wederom is de hoge dynamiek, onstuimige slotminuten en geordende chaos in de nummers datgene wat mij bijzonder aantrekt aan de beste nummers van Wolf Parade. Een epische speelduur, zoals bij Kissing the Beehive, hoeft dus geen voorwaarde te zijn voor succes.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de tekst wat minder belangrijk vind en vaak zelfs langs mij heengaat. Dit reken ik mezelf aan, hoewel het dus zeker niet het luisterplezier vermindert. De toppers op dit album zijn wat mij betreft Fancy Claps (pluspunt: het tempo, gehaastheid), Grounds for Divorce (pluspunt: die nonchalante woorden en opvallend luchtige toon) en het absolute hoogtepunt I’ll Believe in Anything (pluspunt: ALLES, de overgave, de tekst, de opbouw, rauwheid en pure emotie).

avatar van Cor
Cor
Een fijne potpourri van stijlen, met veel overtuigingskracht neergezet.