Electric Light Orchestra - Light Years (1998)

Alternatieve titel: The Very Best Of

Label: Epic

1. Turn to Stone (3:47)
  2. Evil Woman (4:15)
  3. Livin' Thing (3:32)
  4. Twilight (3:37)
  5. Telephone Line (4:41)
  6. Four Little Diamonds (4:06)
  7. Xanadu (3:27)

met Olivia Newton-John

8. Last Train to London (4:32)
  9. Strange Magic (4:06)
  10. Ma Ma Ma Belle (3:11)
  11. Confusion (3:40)
  12. Rock 'N Roll Is King (3:05)
  13. The Way Life's Meant to Be (4:39)
  14. Can't Get It Out of My Head (3:07)
  15. Secret Messages (3:34)
  16. Calling America (3:28)
  17. Don't Walk Away (4:39)
  18. Don't Bring Me Down (4:03)
  19. Mr. Blue Sky (5:03)
  20. Sweet Talkin' Woman (3:47)
  21. I'm Alive (3:43)
  22. Shine a Little Love (4:10)
  23. Ticket to the Moon (4:07)
  24. Illusions in G Major (2:38)
  25. So Serious (2:41)
  26. Nightrider (3:43)
  27. All over the World (4:01)
  28. Here Is the News (3:44)
  29. The Diary of Horace Wimp (4:17)
  30. Across the Border (3:51)
  31. Showdown (4:10)
  32. Hold on Tight (3:07)
  33. Wild West Hero (4:40)
  34. Do Ya (3:45)
  35. 10538 Overture (3:56)
  36. Getting to the Point (4:29)
  37. Rockaria! (3:14)
  38. Roll over Beethoven (4:34)
avatar van ravenstein
Héél goeie verzamelaar. Aanstekelijke nummers met een goeie en lekker volle productie.
Enkele van m'n favorieten: Twilight, All over the World, Confusion, Four Little Diamonds, Xanadu,...

knight3
Van de oude platen staan erg weinig tracks op. Een chronologisch overzicht was ook beter geweest. Al met al wel een leuk allegaartje!

Jazzthieve
Spijtig dat de volledige versie van "Can't Get It Out of my Head" er niet opstaat. Het nummer mist een heus stuk in het midden.

avatar van freitzen
De Elo-sound van bijvoorbeeld Livin' Thing en Mr. Blue Sky bevalt mij heel goed, maar de 'rock en roll' sound van bijvoorbeeld nummer 12 en ook de kneuterige sound van bijvoorbeeld nummer 13 zou niet misstaan op verzamelcd's van zgn. 'piratenmuziek', naast Jannes en consorten. In plaats van deze nummers hadden denk ik best wat meer oude nummers mogen komen. 3*

EVANSHEWSON
ER hadden best wat meer oude nummers mogen opstaan, geheel akkoord.
Op Eldorado, Face The Music en A New World Record staat voldoende moois om hier op te gooien en er wat halfbakken songs uit hun latere periode uit te laten, maar ja, wie zijn wij nu ook alweer, de heren samenstellers weten het zoveel beter, toch ?

Al bij al toch : * * * *

Jazzthieve schreef:

Ik weet welk stuk je waarschijnlijk bedoelt. Dat zou inderdaad heel jammer zijn als we over hetzelfde stuk hebben (frisse, Beatles-achtige keyboardmotiefjes die het nummer wat inkleuren).
Ook zie ik dat 10538 Overture niet compleet is en dat het kwa samenstelling alle kanten op vliegt. Toch wel een beetje jammer, want deze lijkt me behoorlijk compleet.

avatar van LucM
Electric Light Orchestra of kortweg E.L.O. was één van de vele inventieve bands uit de jaren '70. Ontstaan uit de sixties-rockband the Move en onder leiding van Jeff Lynne getransformeerd naar E.LO., die Beatlesachtige popsongs aan een symfonie-orkest koppelde, en later experimenteerde met vocoders en synthesizers.
Het leverde héél wat popklassiekers op waaronder "Livin' Thing", "Telephone Line", "Can't Get It Out of My Head", "Sweet Talkin' Woman" en "Mr. Blue Sky".
Met de geslaagde samenwerking met Olivia Newton-John in "Xanadu" bereikten ze in 1980 de nr.1-positie in België en Nederland. Gedurende de jaren '80 ging het wel geleidelijk bergafwaarts met E.L.O., zowel artistiek als commercieel.
Vele nummers staan in de verkorte singleversie i.p.v. de oorspronkelijke LP-versie, maar dat nodigt nog meer aan hun reguliere albums aan te schaffen, want die zijn zeker de moeite waard. Met name "Eldorado" en "Out of the Blue" zijn tijdloze meesterwerken.

bikkel
Lekker verzamelaartje van een band die zeker in de 70er jaren wel van betekenis was.Beatlesachtige pop met symfonische invloeden en pakkende melodieuze songs.Eind jaren 70 werden ook lichte discoinvloeden niet geschuwt.Iets wat ik eigenlijk wel een beetje jammer vond,maar die ook best lekker klinken.Ik ben het met LucM eens dat Eldorado en Out Of The Blue tijdloze meesterwerken zijn.Met afstand de twee beste albums van de groep,die door opperhoofd jeff Lynne volgeschreven werden.Ik blijf hem wat onderschat vinden.Deze man is wat mij betreft een groot songwriter.

avatar van kaztor
Heb 'm toch maar besteld vorige week bij CDWOW vanwege de compleetheid. Die paar editjes neem ik maar voor lief. Vooral van een incomplete Roll Over Beethoven lig ik niet wakker. Hier staat het meest urgente werk wel zo'n beetje op, denk ik. De Xanadu-singles staan er zelfs op: Die vind je bijna op geen ELO-verzamelaar.

avatar van kaztor
Nou, ik ben dik tevreden. De single-edits van sommige nummers zijn zorgvuldig gemaakt (Can't Get It Out Of My Head heeft bv. nog steeds het instrumentale tussenstukje dat ik zo gaaf vind) en het geluid klinkt super. Ook luistert de volgorde verrassend genoeg als een eenheid weg. Op die manier storen de rock 'n roll-nummertjes niet zo. Maar over het algemeen is er niks te klagen: Superverzamelaar!

Ringostar
Volgens mij heb Ik deze cd ook, heb hem zelden afgespeeld, vind hem erg slecht klinken, hard blikkerig geluid, miskoop.

avatar van Wandelaar
Serieuze verzamelaar. Is nog steeds wel te koop hier en daar en terecht, lijkt me. Hier kom je een heel eind mee als je wat van ELO in huis wilt hebben.

avatar van Rinus
Deze gekocht, nadat ik hem gehoord had bij een vriend. Erg goede verzamelaar, waar wel zo'n beetje alles opstaat wat je wil hebben van ELO. Ik mis eigenlijk alleen maar het erg mooie "Tightrope" van het album "A new world record", maar ik heb dat album op vinyl.