Kyuss / Queens of the Stone Age - Kyuss / Queens of the Stone Age (1997)

Label: Man's Ruin

1. Kyuss - Into the Void (8:01)
  2. Kyuss - Fatso Forgotso (8:33)
  3. Kyuss - Fatso Forgotso Phase II, Flip the Phase (2:17)
  4. Queens of the Stone Age - If Only Everything (3:32)
  5. Queens of the Stone Age - Born to Hula (5:05)
  6. Queens of the Stone Age - Spiders and Vinegaroons (6:24)
avatar van HammerHead
Toevallig vandaag nog Born to Hula gedraaid, wat een enorm energiek nummer is dat toch. Veel beter iig dan de uitvoering die op Stoneage Complication staat.

avatar van Koenr
De uitvoering op Stoneage Compilation heb ik nooit gehoord, wat is er daar zoveel minder aan dan?

avatar van auto pilot
De versie van Born to Hula op Stone Age Complication(s) is de b-side van Lost Art of Keeping A Secret. De versie op deze EP is een vroege versie daarvan (een demoversie zou je kunnen zeggen). If Only Everyting is ook een vroege versie van If Only die op het debuutalbum staat. Spiders and Vinegaroons is een instrumental die ook gebruikt wordt als achtergrondmuziek in het menu van de DVD 'Through the Years..'

De Kyuss-kant is van (een van) de laatste Kyuss-sessies. De eerste twee tracks zijn volgens mij al eerder uitgebracht op een EP.

Een EP die m.i. zeker de moeite waard is, niet alleen om de rauwe kracht die QOTSA toen nog had (en Kyuss nog steeds had) en om de 'cult' status. Een ruwe diamant zullen we maar zeggen.

Deze EP is officieel alleen op cd uitgebracht. De vinylversie (die ik ook heb) is een bootleg. Die van mij kwam op wit vinyl, wat toch wel een mooi gezicht is.

avatar van kaztor
Jajaja, ik schop deze EP met mijn 5 toch even mooi over een 4 heen! Heerlijke shit! Heb pakweg anderhalf jaar geleden 23 euro neergetelt voor deze collector's item en het was elke cent waard!

Kyuss behoeft geen nadere uitleg en ik vind deze nummertjes tot het beste van hun behoren, ook de Sabbath-cover. Dit was officieel zeg maar het begin van Queens Of The Stone Age en wat Josh hier neerzet is klasse. Het geluid klinkt rauw, maar erg helder, en door dat ruwe randje prefereer ik If Only Everything en Born To Hula boven de latere, gepolijste versies. Spiders And Vinegaroons is m. i. een van de betere instrumentals die ik heb gehoord. Het begin is hypnotisch en moeilijk definieerbaar. Halverwege slaat het echter om in stevige industrialherrie. Heel apart.

Koenr schreef:

Gelikter.

avatar van HammerHead
Inderdaad, bovendien is de climax veel minder krachtig dan bij deze versie.

Dat maakt het nummer veel minder, geef me maar het heerlijke ruige basgeluid in het beging.

avatar van kaztor
Flip The Phase is heerlijk om mee te cruisen op de snelweg als je even alle regels aan je laars wilt lappen.

avatar van jurado
kaztor schreef:

Bedoel je hier mee de cd?

Ik heb de lp versie gekocht laatst via Markplaats voor maar 15 eu in zo goed als nieuwstaat.

avatar van Willem12982
jurado schreef:

Bedoel je hier mee de cd?

Dat is dus een bootleg. De EP is alleen op cd uitgebracht. Maar daarom niet minder vet. En een goeie prijs.

avatar van VanDeGriend
Hee, deze heb ik nog ergens liggen Altijd leuk, een onverwacht collector's item in bezit

Willem12982 schreef:

Er is absoluut een vinyl-versie van deze EP, hoor!

Kingsnake
Strak, vet en medogenloos. Het laatste van Kyuss en het eerste van QOTSA.

Een betere overgangsplaat is niet te bedenken.

Into the Void vind ik een heerlijke Santana/Black Sabbath crossover desert-rocker. Fucking subliem. Jammer dat QOTSA nooit het nivo van Kyuss heeft weten te halen.

Vindt dit na Welcome To Sky Valley toch wel het beste Kyuss album. Vooral Born To Hula schiet er voor mij toch wel ver boven uit.

avatar van kaztor
Bruter dan deze versie van Born To Hula heeft QOTSA ze niet meer gemaakt.

avatar van jeroenheinz
kaztor schreef:
Bruter dan deze versie van Born To Hula heeft QOTSA ze niet meer gemaakt.

Helemaal mee eens. Vind het latere werk van ze veel te gladjes. Verder is dit een heerlijk schijfje .

avatar van Lexicon Devil
Op zich wel leuke riffs. Alleen die vocals van beide zangers zijn me toch een partijtje sneu en nog vals ook nog zo nu en dan.

Nieuwstad
Lexicon Devil schreef:

gast

avatar van freakey
Lexicon Devil schreef:

avatar van Lexicon Devil
Ach ja, smileys neem ik niet serieus. Een normale tegenreactie zou mij eerder jullie oogpunt in kunnen laten ziet dan van die puber-smileys.

gar
Wie o wie kan mij aan deze cd helpen?

avatar van captain scarlet
Jammer dat hier nog steeds geen goede release van op vinyl is verschenen.
De Duitse bootlegs die hier van bestaan schijnen helaas allemaal van matige tot slechte kwaliteit te zijn.

Zal er helaas ook wel nooit meer van komen gezien de juridische touwtrekkerij die ontstond tussen Homme en Bjork/Garcia over het gebruik van de bandnaam Kyuss na het vertrek van Homme, met als gevolg een bekoelde relatie die daarna nooit meer is goedgekomen.

Voor de officiele CD moet je tweedehands tegenwoordig ook al gemiddeld zo'n € 30 neertellen.