My Morning Jacket - At Dawn (2001)

Rock / Pop
Label: Darla

1. At Dawn (3:49)
  2. Lowdown (3:53)
  3. The Way That He Sings (5:35)
  4. Death Is the Easy Way (5:28)
  5. Hopefully (5:55)
  6. Bermuda Highway (3:19)
  7. Honest Man (7:46)
  8. X-Mas Curtain (4:48)
  9. Just Because I Do (2:55)
  10. If It Smashes Down (5:28)
  11. I Needed It Most (6:36)
  12. Phone Went West (7:05)
  13. * (8:08)
  14. Strangulation! (3:08)
"Lowdown, "Hopefully" en "Bermuda highway" zijn dé 3 hoogtepunten van dit geweldig album. Alleen weten ze op dit album niet altijd een constante te houden, wat hen wel gelukt is op "It still moves" en zeker op "Z".

Sietse
wat grappig, ik vind eigenlijk net het omgekeerde...door de "rommeligheid" van dit album is dit album eigenlijk leuker om te luisteren. It still moves en Z vind ik net wat te gelikt...overgeproduceerd ofzo en meer country rock. Vind ik wel jammer.
Deze, tja heerlijke plaat om op te zetten als je een keer wilt meezingen met iets en daarnaast gewoon heerlijke teksten met name in inderdaad Lowdown, maar ook The Way That He Sings.

Sietse schreef:

Of Z overgeproduceerd is valt nog enigzins te betwisten, maar It Still Moves? De plaat is nota bene in een graansilo opgenomen!

avatar van IMPULS
At Dawn is over de hele linie een mooie CD. Dat James met zijn zang soms wat doorschiet in bombastiek (tot licht irritant toe) heeft alles met de produktiewijze te maken. Bijna kerkelijk zou je zeggen.
Wat minder boeiend werk (Honest Man) met merendeels MMJ kwaliteit.
Ik vind At Dawn wél te lang duren. Hoe gek dat misschien ook klinkt...

avatar van LittleBox
Alleen het zwaar kippenvel veroorzakende titelnummer maakt dit al een 4 sterren waard. Wat is dit een mooi album. MMJ is gewoon niet in staat een slechte plaat te maken; die conclusie kunnen we nu wel trekken.

Ik weet nog dat ik deze cd in het begin niet zo speciaal vond. Vreemd hoe een mens eigenlijk kan veranderen, want nu vind ik "At dawn" wél prachtig en staat hij voor mij ongeveer op gelijke hoogte met "It still moves". Dat betekent dus dat ik mijn stem verhoog van 4.5* naar 5*(terwijl ik "Z" van 5* naar 4.5* gebracht heb).
Vooral het duo "Hopefully" - "Bermuda highway" en het goddelijke slottrio maken deze cd de volle 5* waard!

avatar van VanDeGriend
Ik ben me nu al dagen aan het verdiepen in deze cd maar t kwartje valt, in tegenstelling tot bij It Still Moves en Z vooralsnog niet. Vooral het middenstuk van de cd valt me zwaar met als startpunt het veel en veels te lang doordreutelende Honest Man als ijskoude douche na de warme gloed van Hopefully en Bermuda Highway. Daarna duurt het een paar nummers voordat mijn aandacht weer gepakt wordt. Vooalsnog is mijn oordeel: "wisselvallig" al blijft hij natuurlijk wel nog even in de speler voor een definitief oordeel. De paar prachtige uitschieters die ook op deze cd staan, trekken me voorlopig naar een 3,5*. Niet onaardig dus maar had meer verwacht.

Toch nog maar even doorzetten dan, wat mij betreft is dit album het absolute hoogtepunt in de My Morning Jacket discografie!

avatar van Robbidellie
absoluut het hoogtepunt van MMJ.

er werd gesproken over overgeproduceerd bij "it still moves"en "z" dat gevoel heb ik ook een beetje. De songs op "at dawn" zijn met een oprechter gevoel gezongen. Kippevel all over the place.

DonDijk
okee dan.wat een prachtige plaat, top-10 waardig. 4,5

Dit lijkt echt verschrikkelijk veel op Great Lake Swimmers!

avatar van grovonion
Of omgekeerd misschien, gezien dit al van 2001 is.

Ok, dit album verdient meer dan de 3,0* die ik had staan. Verhoogd naar 4 sterren. Vooral Death is the Easy Way en Bermuda Highway zijn van ongekende schoonheid... Verder staan er wat ook wat mindere momenten op, maar wat wil je als men 74 minuten aan muziek op een schijf flikkert!

DonDijk
Hij duurt inderdaad te lang ook naar mijn mening

En dan vergat ik nog I Needed It Most te noemen. Godallemachtig, wat een klassenummer. Eenvoudig, maar oh zo mooi gezongen.

avatar van TJN
TJN
Fantastisch mooie plaat, .. rijper en volmaakter dan Tennessee Fire, op vinyl klinkt het geweldig, helderder, meer detail en dynamiek, diepgang.. meer beheerst en in balans.. wat een prachtige oprechtheid, schoonheid als doel in zijn bijna puurste vorm.. dit is naar mijn mening hun beste poging, de energie bruist ervan af, ze hebben er helemaal zin in.. dit is hun moment.. denk ik te horen.. het beste moment van de band, alles klopt.. zeer genietbare, unieke registratie.

Weet iemand wat er in het refrein van The Way He Sings gezongen wordt ("Why he no run-run, why he no run?" maar dat is het vast niet)?

avatar van Hedser
steinenj schreef:

Volgens mij betekent het niks en is het gewoon wat onverstaanbaar gemompel. In het cd boekje staat het refrein ook niet tussen de tekst van het nummer.

Hedser schreef:

Merci! Heb ik me lang zitten afvragen