Norwegian Arms - Wolf Like a Stray Dog (2013)

Folk / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. And Then I Found Myself in the Taiga (2:54)
  2. At the Formerly British Council Supported English Centre (2:14)
  3. Wolf Like a Stray Dog (2:09)
  4. She Lives in a Secret Town (2:08)
  5. My New Toy Piano (2:00)
  6. Soviet Bicycle (2:19)
  7. EZ a LVR Goes West (Be Fruitful, Wear Less Clothing) (3:13)
  8. Proof of an Art Object (1:46)
  9. Tired of Being Cold (2:21)
  10. Kiva Ikva (1:41)
  11. Pu-Erh (2:16)
Het is niet veel die 25 minuten maar wat als je een grappige mengeling krijgt van folk, pop, rock of beter: folk russia siberia tomsk dream pop forest folk freak folk indie indie pop mandolin pop psych folk weird america wyrd folk zoals ze het zelf omschrijven?

Dan krijg je dus een smakelijk hapje op je muzikale bordje. Een pittige snack die je gehemelte even doet branden om vervolgens te bedenken dat het goed smaakt.
Het is grappig, verrassend en soms irriteert het ook gewoon.

Een lastig gevalletje, maar wel een boeiend gevalletje. Zeker de moeite waard om eens te beluisteren en die 25 minuten zijn eigenlijk genoeg omdat het zo niet gaat vervelen.

avatar van keijzm73
Geluisterd. Dat kan wel even tussendoor! Dit gekke album staat gewoon op Spotify! Het is geinig, dat zeker. En de omschrijving die ze er zelf aan geven dekt wel ongeveer de lading. In ieder geval boeiend genoeg om het morgen nog een keer te luisteren. Lijkt me ook beter voordat ik er in het wilde weg iets over ga roepen.

avatar van keijzm73
De eerste keer dacht ik

Na de tweede keer denk ik

En dan heb ik eindelijk weer een lekker kort album zo voor tussendoor en dan ga ik het gewoon 3x achter elkaar opzetten #gekkenhuis! Dit album is dan ook perfect voor deze tijd van het jaar, met temperaturen onder nul en de sneeuw die er nog altijd ligt. Dat lijkt in eerste instantie wat gek omdat het lekker up-tempo is. Maar zal deels te maken hebben met de Siberische folk invloeden die je terug hoort. Maar ook de teksten waarbij het regelmatig over kou en sneeuw gaat (Tired of Being Cold)

Vrij vertaald;

'Wolf Like A Stray Dog' behandelt thema's van heimwee, ontdekking, frustratie en reislust. Een zoektocht naar identiteit, een weerstand tegen duurzaamheid, aan te passen aan nieuwe omgevingen, twijfelen aan wetenschap en perspectief en nooit tevreden zijn met wat je weet. Het is reislust en nieuwsgierigheid, gedistilleerd en netjes verpakt in sonische uitbarstingen van intense energie. Simpel gezegd, het is duidelijk dat de Noorse Arms lijdt aan een chronische geval van menselijkheid.

avatar van Motdattan
Zijn stem doet me bij vlagen denken aan Ezra Koenig (Vampire Weekend).

Motdattan schreef:
Zijn stem doet me bij vlagen denken aan Ezra Koenig (Vampire Weekend).

Absoluut

avatar van DargorDT
Leuk, apart, origineel, bizar, smaakvol, irritant, uitbundig, dwaas, maf, vreemd, lekker, eigenaardig, oriëntaals, energiek, raar, uniek, knap, boeiend, opzwepend, bont, freaky, verslavend en prettig.

Ja, het is het allemaal. En dat binnen het half uur, ook al voelt luisteren naar deze vreemde mengelmoes wat langer aan. Muzikaal kan ik er geen touw aan vastknopen, maar dat "folk russia siberia tomsk dream pop forest folk freak folk indie indie pop mandolin pop psych folk weird america wyrd folk" zou de lading wel eens perfect kunnen dekken!

Ik kan hier positief over zijn! De zang is prettig, irritant, leuk en vervelend op hetzelfde moment. En toch blijf je luisteren. Het zijn over het algemeen puntige popliedjes die drijven op percussie.