Altern 8 - Full On... Mask Hysteria (1992)

Dance
Label: Network

1. Move My Body (4:56)
  2. Infiltrate 202 (5:36)
  3. E-Vapor-8 (5:19)
  4. 8's Revenge (4:30)
  5. Frequency (5:28)
  6. Real Time Status (4:47)
  7. First of May (5:13)
  8. Hynotic St-8 (5:23)
  9. Activ-8 (5:32)
  10. Brutal-8 (5:48)
  11. A D-8 with Plezure (5:55)
  12. Armageddon (5:49)
  13. Give It to Baby (4:48)
  14. Re-Indulge (6:12)
Erg vette old school rave dit. Altern8 ontdekte ik in 2005, toen Tiga een wereldhit scoorde me 'You Gonna Want Me'. De vocalen van dat nummer zijn rechtstreeks afkomstig (en worden ook netjes gecrediteerd in de album- en singlehoes) van Infiltrate 202 van dit gezelschap. Altern8 was een van de vooraanstaande techno/rave-achts in de UK van eind jaren '80/begin jaren '90, wat je ook wel afhoort aan dit album: bijna elk nummer staat bol van de herkenbare samples en Tiga is niet de enige die hier wat van gebruikt heeft.

Mocht je iets willen horen uit de underground van de Britse dance-scene van destijds, dan is dit album van harte aan te bevelen... echt een heerlijke raveplaat van een act die volgens mij nooit is terecht gekomen op de Turn Up The Bass-verzamelaars destijds.

avatar van John Doe
Grappig, deze heb ik net binnen.

Ik hou wel van die jolige uk-rave tracks op z´n tijd, leuk om de betere ervan te kennen.

avatar van Yak
Yak
Leuk dat hier eindelijk iets bij geschreven wordt... ontdek ik ook nog eens dat ik hier nog niet eens op had gestemd. Vooral "Activ-8" was echt een knaller van jewelste en wat mij betreft ook het beste nummer van dit album, maar de rest is ook dik oké. Ik heb 'm zelfs nog op 2x LP, compleet met teksen in de uitloopgroef gekrast.

Volgens mij zijn ze nooit op Turn Up The Bass of Serious Beats terecht gekomen omdat het toch vooral een Brits fenomeen was. Britse verzamelaars uit die tijd staan er vol mee.

Cool dat je deze gewoon op LP hebt.

Ik zou eens wat van die oude verzamelaars op moeten zoeken. Ik zie op Discogs dat ze wel op de Houseparty-verzamelaars terecht zijn gekomen.

avatar van John Doe
Leuke plaat inderdaad zeg Echt iets dat fier staat in het moeras van de uk hardcore

Rave heb ik veel horen samplen, hier is het ook weer sample-festijn. Dat ze dat gewoon ongestraft mogen (tenminste dat hoop ik) is mooi, zeker in een geval als dit, waarbij er gewoon lekker mee om wordt gesprongen. Meestal brengt rave namelijk zulke clownachtig zwalkende tracks voort dat xtc wel nodig is om niet kritisch te zijn over de muzikale inconsistentie van de nummers Zelfs de uk hardcore nummers die zich bij de beste mogen rekenen hebben daar helaas onder te leiden. Hier wordt een nummer veel beter in controle gehouden waardoor het stabiele rave oplevert die fijn is om thuis te luisteren. Vanuit die stabiliteit kun je nog wild genoeg doen. Kortom: wijzere rave. Het is hier echt het vieren van goede deuntjes en geluiden uit techno en house. Een knappe plaat die zeker nog gehoord mag worden.

Ik ben nu bij Activ-8 aangekomen, die omhooggaande melodie...! toen ik 7 was precies ten tijde van dit album, heb ik ook met exact dat geluid dit soort deuntjes gespeeld op een patch -nummer 86- van m'n broers keyboard, dat overigens nu op m'n studentenkamer staat. Dit speelde ik naar aanleiding van een 2 Unlimited nummer waarin het geluid echt op mij indruk maakte. Dat nummer was destijds natuurlijk geïnspireerd door uk hardcore als dit.

Heerlijk album, tot het eind...

avatar van T.O.
herman schreef:

Bedoel je de coupletten? Het refrein van You Gonna Want Me is namelijk afkomstig van Candi Staton's "I Know" (jaren '70 soul/disco). Laatst nog gepindakaasd

John Doe schreef:

Grappig dat je dit zegt...ik verkneukel me ook nogal eens om die oude ravetracks die gemaakt (lijken te) zijn op de Amiga of voorlopers van FastTracker, en dan nog geen eens heel zorvuldig....

Maar van de andere kant....ik denk dat een groot deel van de charme en energie van deze nummers teloor zou zijn gegaan als je er "intelligente", helder geproduceerde muziek van zou maken. Iets dergelijks gebeurde in de drum&bass, toen die ragga-met-ratelritmes deels overging in de dolfijnen-met-synths-sound van o.a. LTJ Bukem. Niet dat dat slechte muziek werd, maar het had weinig meer van doen met de oude rauwe jungle.

Laatst deed ik zelf overigens ook zo'n rave-uitstapje met deze EP, misschien ook interessant voor jullie

T.O. schreef:

Nee, ik bedoelde juist het refrein. Grappig dat het nog veel ouder is. Ik zal ook 's op zoek gaan naar het echte origineel dan.

T.O. schreef:

Ik zal het eens opzoeken.

T.O. schreef:

Ja, dat zie ik ook wel zo.

T.O. schreef:

die heb ik gehoord, geinig, maar niet zo houdbaar als dit voor mij

avatar van brooklyn
16 mei op 030303, de rave edition 2 in Tivoli Utrecht

Gaaf! Jammer alleen dat ik dan al een verplichting heb.

avatar van FunkStarr
Nu toch wel erg gedateerd, maar deze act heeft toch een aantal leuke plaatjes uitgebracht. De leukste op dit album vind ik echter activ 8.

avatar van UK-Choonz
Het is wel gedateerd maar nog steeds vet. Zoals rock n'n roll van de jaren 50 nog steeds wat voor de rockwereld van nu betekent.