25 Jaar Popmuziek - 1969 / 1970 (1988)

Label: CBS

1. Simon & Garfunkel - Cecilia (2:51)
  2. Santana - Jin-Go-Lo-Ba (4:16)
  3. Johnny Cash - A Boy Named Sue (3:52)
  4. Blood, Sweat & Tears - Spinning Wheel (4:05)
  5. Engelbert Humperdinck - Winterworld of Love (3:18)
  6. Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad (3:50)
  7. Donovan - Atlantis (4:56)
  8. Christie - Yellow River (2:42)
  9. Tim Hardin - Simple Song of Freedom (3:51)
  10. The Shuffles - Cha-la-la, I Need You (3:18)
  11. Chicago - I'm a Man (3:28)
  12. Chicken Shack - I'd Rather Go Blind (3:13)
  13. The Mash - Suicide Is Painless (2:51)
  14. Blood, Sweat & Tears - You've Made Me So Very Happy (4:14)
  15. Pacific Gas & Electric - Are You Ready (5:39)
  16. Paul Revere & the Raiders - Let Me (3:55)
  17. Johnny Nash - Cupid (3:24)
  18. The Byrds - Jesus Is Just Allright (2:08)
  19. Gun - Race with the Devil (3:33)
  20. Mark Lindsay - Miss America (3:26)
avatar van nlkink
Het vliegt alle kanten op maar het totaalbeeld is heel aardig. Mark Lindsay staat er op met een solosingle Miss America maar 'zijn' groep Paul Revere & The Raiders met het meer succesvolle Let Me. Vreemd dat niet gekozen voor Lindsay's grote solohit Indian Reservation maar het kan zijn dat die meer in 1971 de lijsten beklom. Grensgeval misschien.
Simple Song Of Freedom van Tim Hardin kan voor completisten in de tachtiger jaren een mooie aanleiding zijn geweest om deze compilatie aan te schaffen want het was een losstaande single. Tegenwoordig vind je 'm op diverse verzamelalbums van Hardin.

avatar van gaucho
Ik ben deze serie zowel op LP als op CD aan het sparen, vooropgesteld dat ze me op kringlopen en rommelmarkten voor niet meer dan een euro toelachen. Maar voor dat luttele bedrag kom je ze gelukkig wel met grote regelmaat tegen, zodat ik een behoorlijk eind op weg ben.

Ik weet het niet zeker, maar ik heb de indruk dat ik deze, alsmede de editie 1965/1966, vaker tegenkom dan andere jaargangen. Kan het zijn dat dit een premie-CD'tje is dat werd weggegeven of heel goedkoop geprijsd was als lokkertje voor de hele serie? Ik weet dat het een uitgave was van Lekturama, een soort tegenhanger van ECI, met van die kwartaalafnames. Dat staat tenminste achterop, al kom ik ook wel heruitgaven op CD tegen onder de noemer Remember your 70s/80s. Dat blijkt te kloppen, begrijp ik van Discogs. In mijn verzameling staan ze een beetje door elkaar, maar dat vind ik niet zo erg.

Het is best een leuke serie. Natuurlijk met de onvermijdelijke grote hits die je op heel veel verzamelabums tegenkomt, maar toch ook op vrijwel elk album ondergewaardeerde en soms moeilijk te vinden pareltjes. Hier zijn dat inderdaad het voornoemde Simple song of freedom van Tim Hardin, Miss America van Mark Lindsay, Cupid van Johnny Nash en het voor die tijd tamelijk heftige Race with the devil van Gun.

Daarnaast bieden de CD's, en met name deze, een mooi tijdsbeeld. Veel bekende namen, en veel kwaliteitspop die overeind is gebleven. Al gaan ze ook de meligheid uit de hitlijsten van toen (Engelbert Humperdinck, The Shuffles met leadzanger Albert West) niet uit de weg. Ik weet het, je kunt tegenwoordig je eigen sixties-playlist samenstellen, maar ik vind dit wel een mooi geheel dat ik achter elkaar kan draaien.

Extra voordelen: in elk geval altijd de juiste versies (en dat is, zeker bij oudere nummers, op de streamingdiensten niet altijd het geval) en een uitstekende geluidskwaliteit, want het gaat om CD's die vóór de loudness war zijn uitgebracht. Gek genoeg vind ik de tegenhangers op dubbel-LP's - die soms een of meerdere extra nummers bevatten - iets minder goed klinken.

avatar van Kronos
Ik zie cd's uit deze verzamelreeks niet meer zo vaak hier, maar de jaren 70 heb ik een tiental jaar geleden bij elkaar gekregen. De reeks heeft dan wel de Engelstalige titel Remember Your 70's in plaats van 25 jaar popmuziek. Het eerste jaar met dezelfde tracklist en foto op de hoes is dan van 1970. Dat 1969/1970 op 25 Jaar Popmuziek als titel is raar, om de decennia niet apart te houden op de verschillende delen. Maar als ik de jaartallen van de nummers bekijk klopt het wel. Of toch weer niet, want er staan er ook enkele van 1968 op.

Gisteren vond ik nog een andere geinige verzamelaar in de kringloopwinkel: Nice Price - The Collection. Daar moet je toch nostalgie bij voelen naar het begin van het cd-tijdperk.

avatar van Hans Brouwer
Kronos schreef:
Dat 1969/1970 op 25 Jaar Popmuziek als titel is raar, om de decennia niet apart te houden op de verschillende delen. Maar als ik de jaartallen van de nummers bekijk klopt het wel. Er staan er zelfs enkele van 1968 op.
"I 'd Rather Go Blind" van Chicken Shack staat op deze verzamelaar. Dat is het belangrijkst!

avatar van echoes
gaucho schreef:
Ik ben deze serie zowel op LP als op CD aan het sparen

Niet ook de boeken?

avatar van nlkink
De boeken zijn waardeloos.

avatar van Kronos
Ik wist niet dat er ook boeken van zijn. Veel draai ik zulke verzamelaars niet maar je ontdekt er altijd wel eens een nummer op dat je kent maar niet wist van wie het was. Van de Pre Historie heb ik een box van de jaren 60 (vol. 2) met van elk jaar een cd. Lijkt hier niet op de site te staan.

De Pre Historie 1960 Vol. 2