James Carr - The Complete Goldwax Singles (2001)

Soul / R&B
Label: Kent

1. The Dark End of the Street (2:34)
  2. These Ain't Raindrops (2:37)
  3. A Man Needs a Woman (2:49)
  4. Life Turned Her That Way (2:32)
  5. Freedom Train (2:19)
  6. Pouring Water on a Drowning Man (2:43)
  7. Everybody Needs Somebody (2:43)
  8. That's the Way Love Turned Out for Me (3:18)
  9. To Love Somebody (3:19)
  10. You've Got My Mind Messed Up (2:23)
  11. Im a Fool for You (2:00)
  12. A Losing Game (2:04)
  13. Stronger Than Love (2:31)
  14. Lovable Girl (2:30)
  15. Forgetting You (2:57)
  16. Love Attack (2:57)
  17. She's Better Than You (2:22)
  18. Coming Back to Me Baby (2:00)
  19. That's What I Want to Know (1:58)
  20. Talk, Talk (2:17)
  21. I Can't Make It (2:21)
  22. Only Fools Run Away (2:51)
  23. You Don't Want Me (2:37)
  24. Lovers Competition (2:16)
  25. Row, Row Your Boat (2:14)
  26. Gonna Send You Back to Georgia (2:24)
  27. Let It Happen (2:43)
  28. A Message to You Lovers (2:47)
tondeman
Overall gezien kent deze collectie wel zijn zwaktes, er staan wat mindere nummers op namelijk. Maar ja, dan krijg je na een matige Bee Gees cover You've got my mind messed up erachteraan en dan maken die paar twijfelachtige nummertjes niet veel meer uit.
4.5*

avatar van Reijersen
28 nummers aan bijna alleen maar pure soul. Prachtige en zeer complete compilatie van Carr's tijd bij Goldwax. Top-cd!

avatar van LeRoi
Ik heb 'The Essential' uit 1995 (ook nog) ergens op tape staan.....
Eensch kijken bij BOL of en zo ja welke het meest aantrekkelijk is op schijf binnen te halen naast 'You've Got My Mind Messed Up' (uit 1966) waarvan ik al de gelukkige eigenaar ben....

avatar van Angelo
Pure soul inderdaad met over het algemeen alleen maar prima nummers. 28 nummrers klinkt misschien wat veel van het goede, maar geloof me, als de CD eenmaal in je CD-speler zit ben je er zo doorheen waardoor je gaat denken ,,is hij nu alweer afgelopen?!''. James Carr is definitely een van de beste soulzangers.

Het nummer 'Dark end of the street' blijft een van de mooiste soulnummers ooit!

Album is zeker 4,0* waard!

Hallelujah, wat een prachtige stem heeft James Carr! Door velen beschouwd als de grootste soul zanger allertijden, staat er achterop de cd. Dan denk je, dat is toch wat overdreven, maar het komt echt in de buurt. Zijn schitterende stem kan je vergelijken met die van Otis Redding en kwalitatief met die van Wilson Pickett (die zong net anders, wat krachtiger). Absolute top dus, James Carr.

Van de 28 nummers zijn de meeste goed tot geweldig. Er staat een enkel dipje tussen, vandaar de 4,5* (en geen 5,0*). Maar als een nummer maar een beetje aardig is en James Carr het zingt, dan klinkt het geweldig. Iedere keer weer. De hoogtepunten zijn er echt teveel om op te noemen. Eén kanttekening: die fantastische zangeres op I'm A Fool For You is Betty Harris.
Ik hoorde dat James Carr een hersenafwijking had. Bij opnames konden ze uren niks bereiken en dan ineens stond het er zo op, in een briljante flits. Die briljante flitsen hoor je terug op dit prachtige album. You've Got My Mind Messed Up, zingt hij oh zo mooi en oh zo waar. Bijzonder.

avatar van thelion
James Carr iedereen kent zijn evergreen At the Drak End of the Street een schoolvoorbeeld van een Deep Southern Soul nummer.
James Carr geboren in 1942 te Coahoma Mississippi en muziek word hem met de paplepel ingegoten, vader Baptisten predikant en moeder lokaal bekend Gospel zangeres. Dus net als bij veel van zijn tijdgenoten liggen Carr's muziekale roots in de kerk. In 1964 tekende hij een contract bij Goldwax waar voor hij 2 albums op nam James Carr - You Got My Mind Messed Up (1967) en James Carr - A Man Needs a Woman (1968) tijdens de opnames van die albums is er best veel opgenomen veel van dat materiaal is al op de extended versies van de albums gezet (beiden ook bij Ace / Kent uitgebracht) als je de albums nog niet hebt, maar van plan bent ze aan te schaffen koop dan zeker de heruitgaves het extra materiaal is zeer de moeite waard.
Carr stortte midden jaren 70 totaal in en raakte zwaar aan de antidepressiva om pas begin jaren 90 weer met nieuw werk te komen, hij heeft echter nooit meer het nivo van de late jaren 60 gehaald.

Deze verzamelaar laat goed horen dat Carr niet alleen een goede Deep Soul zanger was, maar zeker ook met de Bluesy- en Northern Soul overweg kon. Alle opnames op dit album zijn gemaakt voor Goldwax in de periode 1964-1970

5* dubbel en dwars

Als je op zoek bent naar een totaal overzicht van Carr's carriere dan is James Carr - My Soul Is Satisfied: The Rest of James Carr (2004) een aanraader hierop staan veel alt. versies en ook werk uit de jaren 90, ook James Carr - A Man Worth Knowing: The 1990s Goldwax & Soultrax Recordings (2006) is de moeite waard al is het bij deze wel zo dat dit specifiek op zijn latere werk gericht is.