Hendrik68
Muziekblad OOR besteedde eind jaren 80 een artikel over een soort van New Wave in de Country Rock. Na zeg maar de punk, ska, reggae, new wave en meer van die muziek die je bepaald niet met Amerikanen van het platteland associeert, vond men het in de States wel weer eens tijd worden voor een opleving van de country rock. Wat mij betreft helemaal niks mis mee. Als klein jongetje al stevig beinvloed door de country was het ook voor mij al een poosje geleden dat ik country had gehoord. 2 namen werden met name genoemd in het artikel. De ene was Steve Earle en de ander Dwight Yoakam. Ik hoorde bij de VPRO vrij kort daarna het nummer Copperhead Road van Steve Earle. Dat was exact het nummer dat ik wilde horen, Country stevig beinvloed door diverse andere invloeden. Ik kocht de gelijknamige CD en was een parel rijker en tot de dag van vandaag behoort Steve Earle tot mijn favorieten. Weer iets later, ik meen bij Gonzo Radio van Jan Donkers (maar ik kan het mis hebben) hoorde ik Streets of Bakersfield van Dwight Yoakam. Klonk ook niet slecht, maar was niet direct verkocht en heb het album ook niet direct aangeschaft.
Nu 24 jaar later toch maar eens zijn bekendste Buenos Noches From a Lonely Room besproken. Het begin is prima met I got you en One more name lijkt hij met een beetje inlevingsvermogen wel wat op Townes van Zandt. Redelijk sterke songs. De nummers 3 en 4 zijn werklijk niet om aan te horen. Dan komt het verdienstelijke titelnummer, maar I heard you knockin is weer redelijk triest. I sang dixie is misschien wel het beste nummer van de plaat. Eindelijk eens de echte diepgang en een lekkere steel gitaar. Het duet met Buck Owens Streets of Bakersfield is zoals gezegd verdienstelijk evenals Floyd County dat ietwat bluegrass is. Send me the pillow, alleen de titel al doet het ergste vermoeden, maar dat valt best mee. Gewoon een geslaagde cover. Hold on to god is dan weer een aardig afsluiter.
Aan het eind moet ik concluderen dat het niet overhoudt. Was het geheel wat minder overgeproduceerd dan was het zeker genietbaarder geweest, bovendien komen songs als I sang dixie veel te weinig voor, gewoon te weinig diepgang. Vooral live kan die Yoakam er best wel wat van, maar dit soort platen is 1 keer leuk, maar dan moet je ook ophouden. Ik heb het idee dat Yoakam veel meer kan, maar tot op de dag van vandaag doet hij telkens hetzelfde kunstje.