Bram Vermeulen - Achter Mijn Ogen (1994)

Roots
Label: Virgin

1. Dorst (3:25)
  2. Een Doodgewone Jongen (2:49)
  3. Misselijk (4:02)
  4. Namaak (4:34)
  5. Klootzak (3:49)
  6. Pijn, Angst en Verlangen (2:31)
  7. Bont en Blauw (4:24)
  8. De Tafel (5:10)
  9. Logica (5:43)
  10. Doe Het (3:28)
  11. Mijn Droom (7:42)
  12. Altijd Ik (2:14)
  13. Vertel Me van de Liefde (4:21)
  14. Zo Moe (4:40)
  15. Koud (5:11)
  16. Het Is Niet Waar (3:39)
  17. Toegift (0:59)
Pieter Paal
Hierop staat mijn favoriete nummer 'Klootzak' dat later nog eens door Wende Snijders gedaan is.

EVANSHEWSON
Pieter Paal schreef:

Fijn, klootzak! ik bedoel jou niet hoor Pieter Paal, ik zou niet durven. Neen, dat nummer natuurlijk. Schitterende plaat is dit, van begin tot einde boeiend. Deze man ging véél te vroeg heen hoor!
****

'Doe het' is zo ongeveer het mooiste liefdesliedje dat ik ken Ik durf het niet goed samenvatten want ik weet zelf niet zo goed welke situatie hij hier juist wil beschrijven - maar dat hoef je ook niet te weten, de woorden, de stem, de muziek zijn eigenlijk zo al mooi genoeg. Het is een nummer dat een enorme liefde uitdrukt voor elkaar, maar ook afhankelijkheid van elkaar, steun zoeken bij elkaar, elkaar per ongeluk pijn doen. Maar het is vooral een angstaanjagend intiem liedje, dat zelf zo klein is dat het pijn begint te doen. Ik probeer maar wat te schrijven dat zo in me opkomt, maar uiteraard moet je het eigenlijk gewoon horen om te weten wat ik bedoel

Doe het zo licht je kan,
zo dicht je kan bij mij.

Doe het zo klein je kan,
laat mij zo veilig zijn.

bikkel
Prachtige zwaarmoedige plaat van Bram Vermeulen.
De pijn,de onzekerheid,zelfbeklag en nog meer donkere momenten in een mensenleven.
Meeslepend fraai muzikaal omlijst door de absolute puurheid en eenvoud.
Hij verstond de kunst van het weglaten.
De stem,en de overdracht doet 't m.

Davez
Mooie plaat. Ben niet echt weg van zijn stem maar de muziek is echt knap. Veel jazz en folkinvloeden zo heb ik het graag. Nederlandstalige muziek kan echt goed zijn. Jammer dat de hitlijsten het moeten stellen met een Laura Lynn, Frans Bauer of K3...

avatar van bertus99
Misselijk vind ik prachtig. Een doodgewone Jongen ook. Verder is de country van pijn angst en verlangen leuk.
Top is het jazzy De tafel waarop Jansz piano speelt. Op Logica klinkt zelfs een bebop-ritme. Heerlijk.
Mijn Droom is ook alweer erg mooi.
Vanaf nummer 14 wordt het wat minder, maar dan heb je toch al een uur goeie muziek gehoord.
Bont en blauw vind ik dan weer net iets té.....ja wat té? Te dik aangezet, te tearjerkerig of zo. Het lijkt dan weer even jaren '70 met Neerlands Hoop. Toen moest het ook allemaal zo overduidelijk gezegd worden. Koud lijdt daar ook een beetje aan. En dan komt er met "Het is niet waar" nog eens zo'n lied over huwelijksellende. dat wordt och een beetje veel op den duur.
Op deze plaat staan trouwens wel erg goede musici zeg. Zo'n Ernst Jansz, en Marcel Cuypers zorgen voor fraaie klanken en ze spelen alle stijlen even makkelijk.

avatar van Germ
Wat een schitterende plaat is dit zeg!

Bram Vermeulen heeft een mooie stem (zijn accent doet me overigens aan Felix Rottenberg denken ) en schrijft prachtige liedjes en dito teksten.

Muzikaal is het allemaal heel divers. Pianoballads, jazzy nummers, bluesy rock of slechts begeleid op gitaar, allemaal is het even mooi. Deze bonte verzameling aan muzikale stijlen worden verbonden door de schitterende liedteksten. Vermeulen schrijft heel beeldend, waardoor je meegezogen wordt in zijn wereld en hij gebruikt hiervoor mooie, intelligente en scherpe zinnen waar menig hedendaagse nederpopact nog een flinke punt aan kan zuigen.

Dit is mijn eerste album van Vermeulen, dus ik kan niet oordelen wat voor plaats Achter Mijn Ogens in man's oeuvre inneemt, maar dit is hoe dan ook één van de beste Nederlandstalige elpees ooit.

Doe jezelf een plezier, en luister naar Bram Vermeulen!

avatar van zaaf
We zijn ruim 6 jaar verder en ik zit vast net als Germ te genieten van dit fantastische album.

Geweldige Nederlandstalige popmuziek, met veel diepgang in de teksten, emotionele voordracht en variëteit in de stijlen. En hij kon het allemaal, met die hoge schuurpapieren stem van 'm...

avatar van Germ
zaaf schreef:

Wat gaaf, deze plaat was bij mij langzaam aan weg gezakt maar ik zet hem nu gelijk weer op!