Bram Vermeulen - Tijd/ Vrije Tijd (1995)

Alternatieve titel: Een Verzameling Uit het Werk van Bram Vermeulen

Roots
Label: Virgin

1. De Tijd (1:54)
  2. Eén Goede Reden (5:13)
  3. Joanna (4:04)
  4. Doodlopende Straat (3:13)
  5. Zo Doen de Sterren Dat (5:59)
  6. Niet Weggaan (4:50)
  7. Onzin (2:36)
  8. Mijn Vriend (3:28)
  9. Dichter bij Mij (4:25)
  10. Vreemdeling in Bed (3:00)
  11. Nederland Is Vol (4:55)
  12. Politiek (3:48)
  13. Het Leven Gaat Door (4:37)
  14. Wedstrijd Tegen de Tijd (5:14)
  15. Pauline (4:37)
  16. Tijd (2:25)
  17. Kijk Dat Is Kees * (5:10)

met Freek De Jonge (Neerlands Hoop)

18. Elsje Zit in Hopsy Topsyland * (3:46)

met Freek De Jonge (Neerlands Hoop)

19. Ik Schaam Me Zo * (4:49)
  20. Zo Moe * (4:09)
  21. Mamma * (4:08)
  22. Tussen Spelers en Drinkers * (5:26)
totale tijdsduur: 1:04:18 (1:31:46)
avatar van c-moon
Uitstekende verzamelaar uit '95. Enkele hele oude liedjes staan er op, recenter werk, en zeker ind e eerste edities een bonus CD met werk erop van de tijd dat Bram nog samen met Freek (De Jonge) Neerlands Hoop in Bange Dagen was... alsook enkele live versies en de Johan Verminnen song "Spelers & Drinkers"

Op Tijd werden enkele van de wat oudere nummers nieuw ingespeeld, en dat is natuurlijk nooit verkeerd. De songkeuze is origineel en omvat niet de grote bekende nummers zoals "Rode Wijn" en "Testament", maar vele andere mooie pareltjes die Bram ons geschonken heeft. Wel bekend bij de meesten, en dus wel op de CD present, zijn natuurlijk Onzin, Politiek en Paulien (schitterend!).

De oudere, tot stokoudere nummers passen perfect bij het recentere werk. Dat de CD min of meer in het teken van "Tijd" of het niet hebben ervan, staat.. had je al wel door wellicht... Eigenlijk werd vooral geput uit de albums "Tegen de Tijd", "Bram Vermeulen", Doe Het Niet Alleen" en "Bram Vermeulen En De Toekomst" en de programma's "Grond" en "Het Leven"...

Op deze (verzamel-)CD is er niet een nummer dat mij niet aantstaat. Maar datkan dan ook moeilijk bij een Vermeulen-werkstuk he. Toch,; enkele favorieten:

Eén Goed Reden "en ik tel mijn idealen/ en ik raak er steeds meer kwijt/ het went/ dat gevoel van spijt/ verliezen tegen de tijd..."

Doodlopende Straat, Zo Doen de Sterren Dat en het schitterende Niet Weggaan... een tekst die ik al had in een boekje van hem, en waarvan ik niet wist of ie al op muziek stond.. nu gelukkig dus wel!

Mijn Vriend zal wellicht ook iets bekender zijn, want werd toen als single uitgebracht...

Ook heel knap: Vreemdeling In Bed en Wedstrijd Tegen Tijd "wedstrijd tegen de tijd/ wedstrijd tegen de tijd/ En de tijd staat voor..."

Het Leven Gaat Door is een nummer waar ik het koud bij krijg, en soms slaag ik het over, maar dat is louter om persoonlijke redenen. Dingen die het nummer (de tekst) bij me oproept. Maar dus ook: een hoogtepunt.

Een enorm sterke collectie liedjes dus, die ik ten zeerste kan aanbevelen!!!

avatar van Ceasar
c-moon schreef:

Nou, daar denk ik toch heel anders over! De originele versies zijn vele malen beter! Omdat het op zich wel sterke liedjes zijn toch nog 3,5 ster. Maar geef mij de originele versies maar!

bikkel
Een heel mooi album van een man die veel te vroeg van ons heenging.Hij is 1 van de weinige nederlandse artiesten geweest die mij kippevel bezorgde.Sterke teksten over de duistere kant van het bestaan,de zorgen,de eenzaamheid,de pijn,en het overleven in de harde wereld.Bram constateerde het en kon op de meest minimale pure manier prachtige liedjes neerzetten.Deze compilatie is een mooi overzicht van het indrukwekkende oevre van hem.Op de bonuscd gaat hij ''live'' ook terug in de tijd met Kees en Elsje zit in hopsy topsy land,die nog niets in kracht hebben ingeboet.Fraai is ook de afsluiter Tussen spelers en drinkers,met een waar stuwend rock gehalte.Op cd1 is eigenlijk,wel of niet opnieuw ingespeeld,alles de moeite waard.Bram Vermeulen was een uniek talent.Wars van alles,en maker van monumentale liedjes.

avatar van Madjack71
Een man met een innemende stem, met gevoel, die je aan het denken zet met zijn prachtige liedjes die je in allerlei onderwerpen meesleept.
Mooie melodie lijnen, pakkend, goede muzikanten om zich heen.
Eigenzinnige wijze van het zingen van teksten.
Mocht je geen tijd hebben om een goed boek te lezen, filosofisch/sociaal/humoristisch kun je altijd nog Bram opzetten.

Een goede reden; Ik tel mijn idelalen en raak er steeds meer kwijt!
Joanna; Ze kunnen niets met jou beginnen echte vrijheid zit van binnen. Prachtig piano intermezzo.
Ze snijd haar polsen door in bed. Want zo doen de sterren dat...die jazzy achtergrond...zeer sterk.
Een lantaarnpaal met takken, dat is dus een boom...Een gele komkommer is banaan...geweldige Onzin. Leuk dat Art Blakey achtige drumstukje.

Bij Bram kloppen de stukjes als in een puzzel; tekstueel, muzikaal, wijze van zingen..Bram de denker, Bram de humorist, Bram de observeerder...Bram de gevoelsmens...Bram de criticus en Bram de kwestbare.
Al hoor je me dan niet en het is misschien wat laat..bedankt Bram. Bram bedankt. (Het leven gaat door)

Father McKenzie
Het gezicht van Bram zal eeuwig op mijn netvlies gebrand zijn, de stem van Bram zal ik nooit uit mijn geheugen willen bannen;
Deze innemende man was zo verdomde goed, kreeg bij ons in Vlaanderen - zéér terecht overigens - méér respect en erkenning dan in eigen land - begrijpe wie kan - dit was zo'n klasbak, zijn teksten waren zo to the point, zijn melodieën zo schitterend, dit was gewoon een blanke bluesman, ook al was chanson dan zijn uitdrukkingsmiddel;
Het bericht van zijn plotse onverwachte dood was een donderslag bij klare hemel, ik ben er enkele dagen echt niet goed van geweest.
Ik mocht de man toch één keer live bezigzien, in het Cultureel centrum van ons kleine provinciestadje Lokeren, a long time ago, daar ben ik ontzettend blij om!

* * * * * want beter is nauwelijks denkbaar!