Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - Jama Ko (2013)

Mali
Wereld
Label: Out Here

1. Jama Ko (4:39)
  2. Sinaly (3:38)

met Kassé Mady Diabaté

3. Dankou (3:49)

met Zoumana Tereta

4. Ne Me Fatigue Pas (3:48)
  5. Kele Magni (3:54)

12. Poye 2 (6:04)

met Taj Mahal

13. Moustafa (2:41)
avatar van Tupelo
Als we het nog niet wisten, dan laat Bassekou Kouyate hier opnieuw horen dat hij bij de beste Malinese muzikanten en songwriters behoort. Weer veel sterke nummers hier, een prachtig transparant geluid, vaak heel relaxed, met af en toe snijdende solo's op de ngoni. Amy Sacko zingt op het grootste deel van het album, en haar stem is weer geweldig. Neem het nummer Wagadou, dat mij echt kippenvel bezorgt.

Zoals men en Mali wel vaker doet, komt ook hier een hele sloot gastspelers opdraven, o.a. Taj Mahal op het bluesnummer Poye 2 - ook zal zo'n parel op dit album. Een andere gast is Zoumana Tereta, maar ik vind zijn stem niet erg sterk. Ondanks dat is ook Mali Koori een van de hoogtepunten van het album, met een apart haperend ritme.

Als je ook maar iets hebt met Malinese muziek, dan mag je Bassekou Kouyate niet missen,