Max Roach - Drums Unlimited (1966)

Jazz
Label: Atlantic

1. The Drum Also Waltzes (3:34)
  2. Nommo (12:43)
  3. Drums Unlimited (4:23)
  4. St. Louis Blues (5:22)
  5. For Big Sid (3:04)
  6. In the Red (A Xmas Carol) (12:23)
avatar van Tupelo
De titel en hoes lijken te suggereren dat het om een all-drums album gaat, maar dat is niet het geval. Nrs 1, 3 en 5 zijn puur drums - Max solo. Daarvan vind ik vooral het eerste en heel lekker nummer.

Maar deze plaat waardeer ik toch vooral om de drie andere nummers, met o.a.James Spaulding & Freddie Hubbard, en dan vooral In the Red, een free jazz nummer dat bij mij een sfeer oproept zoals het latere Nefertiti album van Miles Davis.

avatar van Mssr Renard
Die Max Roach laat toch wel horen hoe divers een drumstel kan zijn, en dat het gewoon een fantastisch lead-instrument van zichzelf is. Wat Roach hier doet is niet blind en doof doorrammen, maar hij vertelt echt verhalen met zijn drumkit. De dynamiek is geweldig. De subtiliteit waarmee hij zijn verhaal vertelt op de trommels en cymbalen is ongekend. Niet voor niets is Roach één van de meest invloedrijke drummers.

Daarbij zijn er ook drie nummer met band (Hubbard/Spaulding aangevuld met pianist Ronnie Mathews en bassist Jymie Merritt). Op St. Louis Blues blaast sopraansaxofonist Roland Alexander mee.

Van de band-songs is Nommo wel echt een geweldige song, geschreven door Merritt is dit echt bijna progressive rock, met al die syncope ritmes en ook hier weer die enorme dynamiek. Pianist Mathews volgt Roach en Mathews in het percussieve spel, heerlijk.