Anvil - Metal on Metal (1982)

Canada
Label: Attic

1. Metal on Metal (3:58)
  2. Mothra (5:09)
  3. Stop Me (5:30)
  4. March of the Crabs (2:36)
  5. Jackhammer (3:34)
  6. Heat Sink (3:58)
  7. Tag Team (4:12)
  8. Scenery (4:45)
  9. Tease Me, Please Me (4:58)
  10. 666 (4:48)
avatar van trebremmit
Sterk tweede album van deze heavy metal band, melodieus en met heerlijke solo's, het lage gemiddelde snap ik dan ook niks van.

avatar van trebremmit
Ik heb deze en Hard n Heavy op lp gekocht, natuurlijk veel leuker dan zo'n mp3tje. Nu nog een keer hun derde en beste album op lp scoren. Dit album bevalt me trouwens steeds beter.

avatar van Kronos
Ik weet in een tweedehandszaak nog wel een exemplaar liggen van Forged in Fire. Tenminste een maand geleden nog. Kost wel 15 euro maar is nog in vrij goede staat denk ik. En misschien is het voor jou wel een beetje ver, trebremmit. Maar als je wil weten waar het is, stuur gerust een berichtje.

avatar van nognooit
Wel een aardig oldschool metal plaatje.
Vooral de opening is erg leuk. Het probleem is wel dat het een beetje het ene oor in gaat en het andere er weer uit. Dat is jammer.

avatar van notsub
Dit is voor mij het hoogtepunt uit de loopbaan van Anvil. Je hoort de beperkingen, maar de energie en lol maken een hoop goed. Mothra heeft een goede opbouw. March of the Crabs is een leuke instrumental en nummers als Metal on Metal en 666 zijn Anvil krakers. De band miste de stootkracht, geluk en kunde om door te breken, maar was echt een invloed op de grote namen van een paar jaar later.

avatar van mxfnck
vette riffs! Jackhammer, March of the Crabs..... lekker album om tussendoor te luisteren

avatar van Rinus
Toch wel een sterk album. Maar het moest opboksen tegen de NWOBHM stroming, en daardoor misschien een beetje ondergesneeuwd in Nederland. Het waren stalgenoten van Riot, die op hetzelfde label zaten. Op vinyl.

avatar van Kronos
Ik vraag me af of Anvil op een Belgische site even slecht zou scoren. Niet alleen weinig stemmen hier, maar ook een relatief laag stemgemiddelde. En vreemd toch dat hun beste album Forged in Fire, waar alles op de juiste plaats viel, zelfs nog minder stemmen haalt dan Metal on Metal.

PriestMaiden
March of the Crabs is een heerlijk instrumental. Goede early heavy metal plaat met de titeltrack als klassieker.

avatar van Cabeza Borradora
Rinus schreef:
[...]misschien een beetje ondergesneeuwd in Nederland. [...]

Kronos schreef:
Ik vraag me af of Anvil op een Belgische site even slecht zou scoren. [...]

Het is niet alleen hier en nu, maar ook toendertijd door velen links laten liggen, of onder gewaardeerd geweest. Waarom is mij nog altijd een raadsel. Aan de pers zal het zeker niet gelegen hebben (Gunstige reviews, interviews en frontcovers, ook o.a bij Aardschok) en op vele grote metal festivals stonden ze ook (o.a. Heavy Sound Festival in Poperinge). Zelfs andere muzikanten staken hun bewondering voor Lips en Co. niet onder stoelen en banken. Het puberale imago (waar nogal eens naar verwezen word) vind ik een zwak argument, ik zie niet in waarom sexueel getinte teksten zoveel "onvolwassener" zouden zijn als satanische, of geweld-verheerlijkende.
Ik heb hem nu weer eens opstaan, en dit blijft toch gewoon een heerlijk album. Originele "sound" (mede door de vocals van Lips), schitterende solo's, en dat drumwerk van Robb Reiner....
Anvil was toendertijd mijn ultieme air-drum band!

avatar van Kronos
Op een Roadrunner verzamel album uit 1984 staat Lips zelfs op de hoes te pronken, terwijl er ook namen als Motörhead, Judas Priest, Metallica, Dio, Black Sabbath, Mercyful Fate en Accept vermeld worden.

Die verzamelaar staat hier nog niet op de site. Ik zal er eens werk van maken.

preview

avatar van BlauweVla
Ik denk dat Lips het meest knap was

avatar van Kronos
Ik denk het ook. Al moet Lemmy ook in aanmerking gekomen zijn. Maar die wilde vast geen netkousen aan zijn armen doen.

Stijn_Slayer
Een klassieker met 31 stemmen, dat is toch redelijk uniek. Ben geen echte fan van Anvil, daarvoor is het misschien ook wat te typisch jaren 80, maar erg lekker is het wel. Het is zonde dat de productie zo matig gedaan is. De drums en bas in 'March of the Crabs' en 'Jackhammer' klinken behoorlijk lomp. Een compositie als 'Heat Sink' komt ook nog wat te chaotisch over.

Heeft Ozzy ze niet aangeklaagd voor 'Scenery'?

buizen
Gewoon een geweldig album. Anvil was anders dan andere bands. Riot was ook zo'n band.
Beide nooit de top bereikt en waarom niet? maar daar is al genoeg over gezegd.
De eerste albums t/m Forged In Fire zijn nog immer heerlijk om te horen.
Mothra, Scenery, 666, Heat Sink, Tag Team: het kan niet op. Favoriet: Stop Me met die heerlijke bluesy inslag (gitaarsoli). Man wat was Anvil hier veelbelovend. Rob Reiner was toen een favoriete drummer van me.
4 sterren (neigend naar 4,5).

avatar van Double Deuce
Waarom Anvil nooit doorbrak is wel redelijk bekend dacht ik: hun toenmalige manager (David Krebs) maakte er in 1983 nogal een potje van. Gevolg: een band zonder contract en ook geen management. In die tijd moesten ze echt doorbreken maar dat kwam er niet van. Pas in 1987 was alles weer aardig op orde maar toen was het metal/rock klimaat ook al weer wat veranderd en de aandacht voor Anvil zo goed als nul.
Los van dat alles: aardige plaat, lekkere solo's!. De teksten zijn nogal uhh ja: simpel. De productie van dit album had ook een stuk beter gekund. Toch betrap ik mezelf er op dat ik nog regelmatig naar dit album luister; Anvil heeft uiteindelijk wel iets

avatar van Brutus
Pracht album. Op het compilatiealbum Backwaxed staan 3 nummers, die tijdens de opname van deze plaat,
het album niet gehaald hebben.
Steamin'
Fryin' Cryin
You're a Liar

Deze nummers zijn ook de moeite waart.

avatar van Zagato
Ik zat laatst een docu op Youtube te kijken waarin gesteld werd dat March of the Crabs het eerste thrash metal nummer is dat op een officiële geluidsdrager is terechtgekomen.

avatar van Kronos
Volgens mij is het een beetje onzin om van een eerste nummer in een subgenre te spreken omdat subgenres ontstaan als geleidelijke ontwikkeling en dus niet duidelijk omlijnd zijn. Het lijkt me niet toevallig dat er een instrumentaal genoemd werd, omdat daar de (te) melodieuze zang van Lips ontbreekt. In die tijd heette het speed metal. Sommige nummers van Anvil zou je wel proto-thrash kunnen noemen.

avatar van Wolfmother
Ik verwacht dat voor mij dit album de piek van Anvil zal worden. Metal on Metal klapt er heerlijk in met de eerste 2 nummers en kabbelt lekker door. March of the Crabs is ook een fijn instrumentaaltje.
Hoop dat ik ze ooit toch een keertje live kan meepakken.

1. Metal on Metal
2. Hard 'n' Heavy

avatar van gigage
Een van de" hardste" albums wat begin jaren 80 uit Noord Amerika kwam overwaaien maar daar zou snel verandering in komen. Anvil heeft mij nooit zo gegrepen maar ik zie de historische waarde er nog wel in. Het is bij herbeluistering niet zo eenzijdig als ik me herinner uit die tijd. En ook niet zo " hard" eigenlijk. Prima plaatje verder met fijn gitaarwerk dat veel van Motorhead wegheeft.