Anvil - Forged in Fire (1983)

Canada
Label: Attic

1. Forged in Fire (4:48)
  2. Shadow Zone (4:00)
  3. Free as the Wind (5:37)
  4. Never Deceive Me (3:37)
  5. Butter-bust Jerky (3:20)
  6. Future Wars (3:13)
  7. Fast Ladies (3:50)
  8. Make It Up to You (3:33)
  9. Motormount (3:36)
  10. Winged Assassins (3:44)
avatar van Cabeza Borradora
Leg dit 1983 album naast andere '83 albums zoals "Kill'm'All" van Metallica en "Show no Mercy" van Slayer en oordeel zelf! Let ook op het drumwerk, ge-ni-aal!!

avatar van trebremmit
Van alle albums die ik ken van Anvil vind ik dit hun beste, heavy metal klassieker!

avatar van Kronos
Inderdaad. Dit album kwam eigenlijk wel op precies de juiste plaats en tijd. Tot en met dit album loopt The Story of Anvil zoals het hoort. Alle nodige progressie en magie zijn in feite aanwezig om verder door te breken. Maar het duurde tot 1987 voor er weer een volledig nieuw album verscheen en beter dan deze is het volgens mij nooit geworden. Daar hebben ze de mogelijke boot naar het succes gemist. Het daarna nog met tien andere albums proberen met het idee 'what if' is eigenlijk onnozel. Maar zoals in de film (The Story of...) te zien, wel ontroerend onnozel.

avatar van Cabeza Borradora
Lemmy in de docu (Anvil! The story of Anvil) waarom het mis is gegaan met Anvil: "You have to be on the right place at the right time". Volledig mee eens, maar volgens mij vergeet hij hier het belangrijkste deel: "And to be surrounded by the right people". Hier is het volgens mij mis gelopen voor Anvil. Als zij , met "Metal On Metal" en dit album niet op de juiste plaats op het juiste moment waren, dan zal niemand het ooit zijn. Overal lovende pers kritieken, zowel voor hun vernieuwende albums als voor hun optredens, voorpagina's gehaald van de grootste metalbladen van die tijd (Aardschok, Metal Hammer, Kerrang!...), op de grootste metal festivals van die tijd gespeeld.... Dat is volgens mij ook waarom Lips en Robb de moed blijven opbrengen, Lips zegt het zelf in de docu: "We had our 15 minutes of fame..." Door gebrek aan managment en de verkeerde platenmaatschappij was het inderdaad vlug gedaan. Maar ze (Anvil) hebben er even van geproefd, en dat maakt het des te bitterder daarna....

avatar van Kronos
Ja, bitter it is. Ik had de film overdag gezien en het verhaal heeft me de rest van de dag niet meer losgelaten. Ze hadden alle recht op het grote succes maar de wereld is niet rechtvaardig.

avatar van Cabeza Borradora
Ik heb de indruk dat die kerels ook te goed en te braaf zijn voor deze grote boze wereld, en een beetje naief en goedgelovig misschien ook...
Vol verwachting en blijdschap afreizen naar Japan voor een rock-festival, zonder te weten op welke plaats je op de affiche staat??? (Voor degene die de docu niet gezien hebben: 11.00 AM!!) Nog een geluk dat het in Japan was en die waanzinnige japaners om 11 uur al voltallig en uitzinnig op de been waren.

avatar van trebremmit
Check dit YouTube - Steve "Lips" Kudlow and Robb Reiner Talk About Anvil dankzij de film hebben ze nu een fulltime job aan Anvil.

avatar van Cabeza Borradora
Kei tof, verdienen ze echt die gasten! Ik heb ook gelezen dat ze nu onder het Slayer managment getekend hebben.
Hier eentje uit de oude doos (Kerrang! nr.43 - Juni 1983): http://3.bp.blogspot.com/_eaxpFK4OHsY/SeLYDxmDKzI/AAAAAAAADac/UdstdSABg90/s320/anvil+kerrang.JPG

Leuk nieuws.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Shadow Zone, Free as the Wind en Motormount vind ik hierop best te pruimen. De andere songs doen me weinig tot niets, mijn perceptie. Anvil is volledig aan mij voorbijgegaan in mijn jonge en schone jaren. Het drumwerk en het gitaarwerk is heel goed, alleen de soms stupide teksten (ook andere groepen hebben dit op hun geweten) werken op mijn zenuwen. Het is alleszins beter dan de voorgaande twee albums, waar ik nog minder mee heb. Wordt vervolgd.

avatar van Cabeza Borradora
Om rock legenden te worden zal het wel wat laat zijn, maar zoals Lips zelf zegt, een pensioentje zullen ze er uiteindelijk toch aan over houden Goed voor de mannen!

Voor de rest vrees ik voor Anvil dat wat reeds ook al andere vernieuwende artiesten is overkomen: Een invloed geweest voor een generatie muzikanten, maar nooit echt verder doorgebroken of bekend geworden dan buiten het muzikantenwereldje.
Dit heb ik ook al eens gezegd in het "Michael Jackson overleden" forumtopic: The Beatles waren niet de eerste die "beat" muziek maakten, en Elvis heeft de rock&roll niet uitgevonden, maar het zijn zij die als onsterfelijke icoon voor het gerne de geschiedenis ingaan...
Ik vind het wel erg cool dat o.a. Lars Ulrich, Slash, Scott Ian en Tom Araya er in de docu voor uit komen dat Anvil een erg grote invloed voor hen is geweest.
Chapeau en Respect!

avatar van trebremmit
In November touren ze met Saxon door Engeland. Inmiddels werken ze alweer aan een nieuw album, daar verwacht ik eigenlijk niet zo veel van. Vandaag deze weer eens opgezet, heerlijk!

avatar van Kronos
Tof, met Saxon. Ook een band die al zo lang meedraait.

Het lijkt me onmogelijk dat ze dit album nog zouden overtreffen. Laat staan met de impact die het op mij had begin jaren tachtig.

avatar van exodus
Motormount is altijd nog mijn favoriete Anvil nummer....headbangen maar. Ik heb ook de docu/DVD gezien...die oude metalheads zijn in hun hoofd nog 14 man! Ze zijn zelf nog fans, hardrockertjes...noem maar op! Veel te puur voor deze wereld....een lach, oprechte woede, verdriet...alles stroomt bij die echte mensen! Je kunt niet plezierig muziek maken in je eigen tijd en de zakelijke kanten etc. ook nog allemaal in de gaten houden....blijkbaar volgens deze film. Triest ook om te zien dat zij moeten werken voor hun gezin onder een baas, wonen in een houten huis leek het wel met een droevig tuintje er achter, terwijl de iets jongere Lars Ulrich en meneer Hetfield etc. van het mega, mega grote Metallica 's ochtends bij het ontwaken waarschijnlijk niet eens kunnen kiezen in wélk zwembad onder een blauwe hemel ze nou moeten duiken...In iedergeval gun ik die Canadese gasten van Anvil het allerbeste! Hardwerkende gewone jongens...net als die lui van het Engelse Raven. Enthousiaste muzikanten met veel humor en vriendelijkheid die met weinig eisen er helemaal voor gaan...geweldig!

avatar van notsub
Anvil doet er qua sound een schepje bovenop ten opzichte van Metal on Metal. Deze klinkt als een een stuk heavier dan de voorganger. Qua song materiaal zijn het titelnummer, het razende Motormount en Winged Assassin de beste.

haveman
Cabeza Borradora schreef:

Dit maakte mij toch wel nieuwsgierig.

Na één luisterbeurt kan ik het geniale er niet in ontdekken, maar wie weet komt dat toch.

Als je dit album qua stijl persé naast wat ander werk wil leggen, kun je het beter naast Iron Maiden en Overkill leggen trouwens.

avatar van Cabeza Borradora
Tsja, wie was er in '83 niet beinvloed door Iron Maiden..., en wie heeft hun ooit overtroffen? De eerste EP's van Overkill ken ik niet, maar hun LP debuut was toch al weer twee jaar later, en daar hoor ik niets genialer of vernieuwender in dan in deze Forged in Fire.
Maar dat je Maiden er bij haalt vind ik wel goed. De snelheid van Metallica, wat agressie van Slayer en het gevoel voor melodie en muzikaal vernuft van Iron Maiden samen in 1: Forged in Fire van Anvil.
1983, wat een jaar toch. Was er ook nog Melissa van Mercyful Fate

avatar van wizard
De berichten hierboven zo lezend, maakte dit album nogal wat indruk toen het uitkwam en is het redelijk invloedrijk geweest. Ik was er niet bij in 1983 (moest nog geboren worden), dus voor mij is dit weinig meer dan een vermakelijk album dat ik om de paar maanden een aantal keren naar luister, waarna het weer een tijd lang onbeluisterd blijft.

Een hard, snel, fel en vrolijk album, dat echter geen gigantische indruk maakt.

3.5*

avatar van Stijn_Slayer
Dit album klinkt een stuk professioneler dan de voorganger en vind ik over de gehele linie ook sterker. Ik heb alleen niet het gevoel dat ik zonder Anvil echt iets mis tussen Saxon en Judas Priest.

avatar van Kronos
Anvil behoorde in die tijd eerder tot de pioniers van de speed/thrash metal. In hetzelfde jaar als Metallica op hun debuut schakelden deze Canadezen op Forged in Fire voor verschillende nummers nog een versnelling hoger dan de toen inmiddels bijna traditioneel geworden NWoBHM van Saxon en Judas Priest.

buizen
Anvil was destijds een van m'n favoriete bands, met het toen uitgebrachte Forged in Fire en die ongelooflijke double bass van Rob Reiner werden we compleet omver geblazen!
Free as the wind en Motormount geweldige songs. Weet niet meer welk jaar maar precies op hun hoogtijdagen traden ze op in een tot een eenderde teruggebracht gedeelte van de naar koeievlaai en -mest stinkende Ijsselhal Zwolle. Maar dat waren we wel gewend want ook bij Black Sabbath, Ozzy Osbourne, Gary Moore en natuurlijk Aardschokdag zaten we altijd in de koeienlucht.
Anvil had in het voorprogramma die Zwolse punkband. Man wat een tijd.
Een ruime 3,5.

avatar van ozwald
Helden! 1 december in Tilburg. Kijk er naar uit.

buizen
Anvil had met dit album eigenlijk gewoon door moeten breken. Mee op de golf van bands als Iron Maiden, Accept, Saxon en die andere metalbands. Anvil was steengoed op dit album.
Maar een echte doorbraak zat er nooit in. Zie ook de documentaire.
Ook een andere geweldige band uit Canada: Riot, heeft maar nooit door willen breken.
Suffend management? Geen image?
Winged Assassins

avatar van Rockfan
buizen schreef:

Suffend management? Geen image?
Winged Assassins

Riot kwam toch echt uit de USA hoor

Rockfan schreef:

Riot kwam toch echt uit de USA hoor

Help. Je hebt helemaal gelijk.

avatar van Rockfan
buizen schreef:

Help. Je hebt helemaal gelijk.

Kan gebeuren...voor de rest heb je wel gelijk wb de vergelijking met Anvil. Alhoewel....het materiaal van Riot vind ik dan weer beter

buizen schreef:
Anvil had in het voorprogramma die Zwolse punkband. Man wat een tijd.
Een ruime 3,5.

De poster van dat legendarische concert op 2 september 1983 met de Vopo's als opener hangt in onze muziekkamer als een ode aan een prachtige periode in de geschiedenis van de hardrock. Net als toen komen er steeds weer goede bands boven drijven, alleen laten die nieuwere bands ons onze jeugd niet herleven. Die ouwetjes wel! Legendarisch album. Free as the Wind Future Wars en Winged Assassins zijn de allerbeste nummers van dit album.