Helen Merrill - American Country Songs (1959)

Jazz / Country
Label: ATCO

1. Maybe Tomorrow (2:35)
  2. I'm So Lonesome I Could Cry (2:09)
  3. You Don't Know Me (2:19)
  4. Condemned Without Trial (2:26)
  5. You Win Again (2:25)
  6. I'm Here to Get My Baby Out of Jail (4:17)
  7. A Heart Full of Love (3:02)
  8. Cold, Cold Heart (2:37)
  9. Devoted to You (2:19)
  10. My Heart Would Know (2:25)
  11. Any Time (2:39)
  12. Half as Much (2:28)
avatar van Tupelo
Dit album krijgt op 29 januari 2013 een nieuwe CD-release voor een schappelijke prijs. Het was altijd moeilijk te vinden - eigenlijk alleen tweedehands op vinyl vanuit de VS, en dan vaak voor een prijs die het gebodene hier niet rechtvaardigt.

Het is dan ook een van Helen Merrill's minste albums. De mix van jazz & country pakt niet lekker uit, en resulteert veelal in relatief vlakke instrumentatie. Helen is goed bij stem, maar dat kan een aantal nummers niet echt redden: het vreselijke Condemned without a Trial, of You win again, bijvoorbeeld, moeten we maar snel vergeten.

Toch biedt dit halfuurtje nog wel een paar aangename momenten als je van Helen Merrill houdt: I'm so lonseome I could cry (in een uptempo versie) is schitterend, Devoted to you is heel mooi gedaan - dubbel ingezongen door Helen met een verschillend stemgeluid.

Kortom: een wat minder Helen Merrill album, niet het album om mee te beginnen - ze heeft zoveel meer mooie albums gemaakt (die nog allemaal niet op MuMe staan maar ik in de komende weken zal toevoegen.)