Harold Budd - The Pavilion of Dreams (1978)

Neoklassiek
Label: Obscure

1. Bismillahi 'Rrahman 'Rrahim (18:25)
  2. Two Songs (6:26)
  3. Madrigals of the Rose Angel (14:20)
  4. Juno (8:26)
avatar van robbizzel
Bismillahi 'Rrahman 'Rrahim, mooiste sfeervolste ambient nummer die ik ken, bestaat voornamelijk uit klokkenspellen, violen en een saxofoon, tijdloos nummer!! Krijg hier altijd een zonsondergang op Curacao of Cuba gevoel bij met een coctail en een heerlijke coctail joint in me hangmat op het strand!!

avatar van Paalhaas
robbizzel schreef:

Ben ik met je eens, maar violen zijn hier niet hoorbaar hoor. We horen hier niemand minder dan jazzlegende Marion Brown op alt-saxofoon, Budd zelf op elektrische piano en verder nog een harp, celesta (een klavierinstrument genoemd naar zijn 'hemelse' timbre), klokkenspel en vier marimba's.

Budd schreef zelf over dit album voor de reissue van 1992:

"It refused to accomodate or even acknowledge any issues in new music. The entire aesthetic was an existential prettiness; not the platonic 'Tó Kalón', but simply pretty: mindless, shallow and utterly devastating."

Een zeer treffende omschrijving van dit (niet toevallig door Brian Eno geproduceerde) oorstrelende wegdroomplaatje. De instrumentatie is perfect gekozen en levert hypnotiserende, zijdezachte klanktapijtjes op. Ik kan me best voorstellen dat mensen dit afschuwelijk kitscherig en mierzoet vinden, maar ik kan er bij tijd en wijle geen genoeg van krijgen. Als nectar en honing de spijzen van de Goden zijn, dan is Harold Budd de hofcomponist van de Olympus.

Milestones
Heb de schoonheid van dit album nog niet kunnen ontdekken. Het klinkt allemaal nogal braaf en saai en de koortjes wekken soms irritatie op. Maar misschien blijkt dit weer een groeibriljant te zijn, om maar eens een MM cliche te gebruiken. Vooralsnog een teleurstellende beoordeling.

avatar van kobe bryant fan
Op zich klinkt deze plaat erg goed, maar hij kan mijn aandacht niet de volledige speelduur blijven houden. Daarvoor lis ik wat spanning, wat veranderingen. En wat variatie. Nu bijft er alleen een plaat over met sterke muzikanten, maar composities zonder verrassingen en variatie.

avatar van Stijn_Slayer
'Bismillahi 'Rrahman 'Rrahim' is echt een schitterend nummer. Wat mij betreft is dat nummer overigens meer jazz dan ambient, maar de ambient invloed is natuurlijk wel vrij groot. In tegenstelling tot Eno's Ambient 1 is dit wel een nummer waar ik ook aandachtig naar kan luisteren. Er gebeurt veel meer dan alleen het neerzetten van een sfeer; van eentonigheid is geen sprake.

'Two Songs' doet me vanwege de zang minder. Ik ben geen liefhebber van vocaal klassiek en vrijwel alles wat daar bij in de buurt komt. Als koortjes in 'Madrigals of the Rose Angel' werkt de zang beter. Ik vind het wel mooi, maar desondanks ook een tikkeltje pathetisch.

Af en toe is het album sowieso een tikkeltje sentimenteel, al zijn die momenten omringd door prachtige klanken.

WPE
Volgens mij is dit het debuutalbum van Harold, en wat mij betreft ook een van zijn beste albums. Wat een sfeer weet hij hier op te roepen, echt heel erg mooi. Als je beseft dat er inmiddels 100.000 ambient albums verschenen zijn, als het er al niet meer zijn, de ene nog slechter dan de andere, dan is dit echt wel een juweeltje. Aanrader voor iedereen die een mooi stukje relaxte muziek omarmt. Beloofd, je krijgt er geen spijt van!

avatar van woutorrmusic
Op dit moment is The Pavilion of Dreams mijn favoriete album, alles klopt: van het artwork tot de titel van het album, en van de koortjes tot de achtergrondgeluiden.

avatar van VeraS
Eén van mijn favoriete albums.

Ozric Spacefolk
Prachtige plaat, die ook wel als fusion-plaat omschreven kan worden. Een mooie mix van minimalistische muziek, ambient, jazz en moderne klassiek.

Mooie composities, mooie intstrumentatie, mooie klankkleuren. Totstand gekomen met samenwerking van onder andere Eno, Michael Nyman, Richard Bryars en het prachtige saxspel van Marion Brown.

Het label op deze site klopt niet. Deze is (zoals zoveel platen toen) verschenen op het fusion label E.G..

avatar van Barney Rubble
Ik schaar me achter Kobe Bryan fan in deze. Aangename klanken, maar de muziek ontbeert spanning.