Karnataka - New Light (2012)

Alternatieve titel: Live in Concert

Label: Immrama

1. Karnataka (6:01)
  2. Serpent and the Sea (9:54)
  3. Delicate Flame of Desire (7:41)
  4. Heaven Can Wait (4:52)
  5. Tide to Fall (7:13)
  6. Forsaken (11:52)
  7. After the Rain (7:55)
  8. The Calling (1:34)
  9. Lagan Love (3:24)
  10. Our Love (4:48)
  11. State of Grace (9:52)
  12. The Journey (7:18)
  13. Your World (8:16)
  14. Heart of Stone (11:12)
  15. The Gathering Light (12:43)
avatar van Brunniepoo
De eerste proeve van bekwaamheid van het vernieuwde Karnataka, later dit jaar zal een album met nieuw werk verschijnen.

Hayley Griffiths heeft het zangstokje overgenomen van Lisa Fury en doet dat met verve. Die laatste bleef op The Gathering Light vooral schakelen tussen midden en hoog, zonder al te veel variatie. Griffiths bewees gisteren in De Boerderij ook wat krachtiger ook de hoek te kunnen komen en meer te rocken, maar deed dat hoofdzakelijk in nieuw materiaal, dat op dit album nog niet voorkomt.

Hier blijven de nummers vocaal vrij dicht bij de studioversies (voor zover ik die ken althans), de meerwaarde van deze live-opname zit hem met name in het fantastische gitaarspel van Enrico Pinna.

Aardige bijvangst op dit album is Lagan Love, een Keltisch nummer dat verder weinig met het werk van Karnataka van doen heeft maar wel waanzinnig mooi wordt gezongen door Griffiths (die in het verleden bij Lord of the Dance gezongen heeft en dus erg bekend is met dit soort materiaal). Waar het opvolgende nummer Our Love vandaan komt is me onbekend, het klinkt een beetje als een brug tussen het Keltische nummer ervoor en de Karnataka-sound maar ik heb eigenlijk geen idee of het eigen werk is of niet. Het boekje is helaas weinig behulpzaam in dezen.

Al met al een prima live-album, waar ik de band sterker voor de dag vind komen dan op hun studio-albums. Jammer is alleen te moeten merken dat deze band live nog veel meer rockt en dat dat kennelijk in de productie toch weer deels teniet is gedaan.

avatar van Papartis
Het nummer Our Love komt van het debuutalbum van zangeres Hayley Griffths uit 2010 Silver Screen genaamd. Dit album won de Classical Crossover Album of the Year prijs.
Hayley is een sopraan en kan veel met haar stem.

Op de site heb ik haar 2e album toegevoegd (Celtic Rose) waar zij Celtic klassiekers zingt.
Vergelijk dit met de albums van o.a. Mary Black.

Op Youtube zijn diverse clips te vinden van Hayley en Karnataka.
Zie hier de link naar de album teaser. Album teaser.