Avantasia - The Mystery of Time (2013)

Duitsland
Label: Nuclear Blast

1. Spectres (6:09)

met Joe Lynn Turner

2. The Watchmaker's Dream (4:14)

met Joe Lynn Turner en Arjen Anthony Lucassen

3. Black Orchid (6:52)

met Biff Byford en Bruce Kulick

4. Where Clock Hands Freeze (4:35)

met Michael Kiske en Oliver Hartmann

5. Sleepwalking (3:52)

met Cloudy Yang

6. Savior in the Clockwork (10:40)

met Joe Lynn Turner, Michael Kiske en Biff Byford

7. Invoke the Machine (5:30)

met Ronnie Atkins

8. What's Left of Me (5:07)

met Eric Martin

9. Dweller in a Dream (4:45)

met Michael Kiske en Oliver Hartmann

10. The Great Mystery (10:03)

met Joe Lynn Turner, Biff Byford, Bob Catley en Bruce Kulick

11. The Cross and You * (4:14)
  12. Death Is Just a Felling [Alternative Version] * (5:24)
totale tijdsduur: 1:01:47 (1:11:25)
avatar van crosskip
Na de stormvloed van de met clichés aan elkaar hangende releases een tijdje terug leek de beste man wel helemaal leeggeschreven. Nu dus al 2 jaar geen enkel nieuw album, dus ik ben wel benieuwd of dit ook een terugkeer tot zijn oude niveau betekent.

avatar van jasper1991
Op de nieuwe Avantasia gooit Sammet het in de eerste plaats behoorlijk over een andere boeg qua gastvocalisten:

Joe Lynn Turner (ex-Rainbow, ex-Deep Purple) (op tracks 1, 2, 6, 10)
Michael Kiske (ex-Helloween, Place Vendome, Unisonic) (op tracks 4, 6, 9)
Biff Byford (Saxon) (op tracks 3, 6, 10)
Ronnie Atkins (Pretty Maids) (op track 7)
Eric Martin (Mr. Big) (op track 8 )
Cloudy Yang (op track 5)
Bob Catley (Magnum) (op track 10)

Jammer genoeg dus geen Jorn Lande, Russel Allen en Andre Matos meer en wél oude mannen die zich overigens ongetwijfeld bewezen hebben. Ik laat me verrassen, maar een band als Saxon is misschien sowieso niet verkeerd voor mij om eens te checken.

Daarnaast gaat Sammet met een orkest werken, iets wat over het algemeen goed werkt met metalgroepen naar mijn smaak. Hoe dat uitpakt ben ik ook benieuwd naar.

avatar van crosskip
Orkesten met metalbands zijn meestal riskante combinaties. Het kan goed gaan, maar het kan ook één groot cheesefest opleveren. Scheelt dat heel dat Avantasia toch al 1 groot cheesefest is, dus dat zit vast wel goed =p

Erg jammer dat Jorn er niet bij zit. Ik ben geen fan van de bands van de man zelf, maar overal waar hij een gastrol heeft, steelt hij de show. Ook op deze plaat zo te zien geen volle bak metal opera monster met een hele lading zangers op 1 nummers a la The Tower en The Seven Angels, mis dat toch nog steeds sinds die platen. Ben wel erg blij met de aanwezig van Biff Byford op deze plaat, wat heeft die vent toch een geweldige stem

avatar van Metalhead99
Invoke the Machine met Ronnie Atkins (Pretty Maids zanger): YouTube - AVANTASIA -- Invoke The Machine (Lyric Video) -- Edit Version

avatar van crosskip
Dat refrein, hoe verzin je zoiets? Wel zonde, rest van het nummer klinkt toch best aardig.

avatar van Sinner
Ik heb nog niet heel erg veel gehoord van het album maar kwam vandaag de video voor Sleepwalking tegen :

sleepwalking

Ik moet zeggen dat ik het om de een of andere reden een geweldig mooi nummer vind - erg lekker in het gehoor liggend en poppy, met een mooie video. Kan je zo op de radio en tv pleuren zondar dat iemand weet dat het van een 'metal' band komt.

pluk
Geweldig! Jaarlijstmateriaal.
In het verlengde van de laatste 3 albums, maar nu met echt orkest!

avatar van jasper1991
Prima album, in het verlengde van de twee uit 2010. Het is wel wat we al kennen voor het grootste gedeelte en ik vind het eigenlijk het orkest nauwelijks iets toevoegen om eerlijk te zijn. Wellicht dat het er live een spektakel van wordt, maar op plaat lijkt het me niet echt iets extra's geven.

Black Orchid met Biff Byford vind ik een sterk, dramatisch nummer en het album kent diverse lekkere rockers als de twee openingstracks en Dweller in a Dream. Where Clock Hands Freeze vind ik net wat minder net als de ballad Sleepwalking en de twee langere nummers vind ik niet meer dan aardig.

In het geheel toch wel een fijne plaat met prima zang en lekkere bombastische rock/metal-nummers. Ik houd er rekening mee dat er nog wat meer kwartjes gaan vallen bij de nummers, voor nu een ruime zeven.

avatar van Bush Beast
Gaan we eens lekker luisteren. Tickets voor Melkweg op 10 mei liggen al klaar.

avatar van jasper1991
Ik heb een poging gewaagd met Black Orchid, maar het valt niet in de smaak in het algemene MusicMeter-publiek...

avatar van Goldhand
jasper1991 schreef:

Helaas.

Ik vind het zelf weer een geweldige plaat geworden met goede gastzangers!

avatar van JSPR_G
jasper1991 schreef:

MKM 2013

Een beetje logisch, maar wel jammer. Black Orchid vind ik echt een ijzersterk nummer. Heel het album is om van te smullen, trouwens! Bij de eerste luisterbeurt vond ik het maar matigjes, maar eenmaal je de nummers wat beter kent, is dit gewoon weer een erg leuke meezinger.

avatar van Ricardo74
Prachtige plaat!! Na deel 1 en 2 is dit het beste werk. Heerlijke melodieuze metal songs. Prachtig verhaal en topklasse songs.

Live in de Melkweg was werkelijk een schitterend live concert waarmee Avantasia zichzelf een zeer waardige live act bewees. Top!!!

Zonder het beest Jorn zakt het behoorlijk in..jammer...

avatar van Rinus
Weer een super album van Tobias en zijn vrienden. Met een heleboel, voor mij althans, geweldige vocalisten. Wat krijgt Bob Catley met het verstrijken van de jaren toch een mooie, doorleefde stem. En Biff zingt nog steeds als een behoorlijk jonge hond. En uiteraard een hele fijne coverart van Rodney Matthews. De bonustracks zijn ook niet te versmaden. Helemaal top dit album, zo hoor ik metal graag.

avatar van jasper1991
Je moet er maar van houden, die hoes. Ik vind het muzikaal net een vermindering ten opzichte van een Angel of Babylon.

avatar van Metalhead99
Ik vind het een mooie, epische Power Metal plaat geworden. Vooral de uitgesponnen nummers Savior in the Clockwork en The Great Mystery doen het bij mij erg goed. Verder vind ik What's Left of Me ook erg sterk vanwege de waanzinnige zang van Mr. Big zanger Eric Martin.
Ik heb Sammet's stemgeluid eigenlijk nooit fantastisch gevonden en ook hier merk ik weer dat ik een aantal van de gastzangers beter vind dan hem. Het stoort echter niet zo erg dat het luisterplezier er heel nadelig door beïnvloed word.

avatar van JSPR_G
What's Left of Me heeft echt een hoog Eurosong-gehalte.

avatar van Metalhead99
Haha, in dat geval zouden ze mijn stem krijgen!

avatar van The_CrY
Mezelf toch maar gewaagd aan de nieuwe Avantasia. Bombastisch als altijd, en zeker weer een lekker album, maar toch geen geweldenaar. Vooral de eerste vijf nummers gaan er hier goed in. Joe Lynn Turner herken ik helemaal niet terug, en dat is wat jammer, want hij heeft een hele goede stem, maar hier klinkt hij net als de rest: helemaal over the top schreeuwen en dat is natuurlijk Avantasia, maar bijvoorbeeld een Michael Kiske weet wél zijn eigen identiteit te behouden. Hij is daarmee ook meteen een lichtpuntje op het album met 'Where Clock Hands Freeze'. De epic aan het eind hoor ik ook graag, maar wat tussen de genoemde nummers in zit boeit me niet zo en is gewoon hapklare power metal zoals in de stijl van Avantasia. Van concepten heb ik geen weet.

He the Cry mis jij JORN niet. Die zanger heeft een krachtige aanwezige stem en dat mis ik nu een beetje

avatar van The_CrY
Ja, daar zeg je me wat. Dat is inderdaad een beetje wat er mist, een krachtige, herkenbare stem als die van Jorn Lande. Samen met Kiske is hij een beetje onmisbaar geworden bij Avantasia denk ik.

Dat is dan ook voor mij de grootste reden (lees: minpunt) dat ik dit album minder hoog aansla c.q. waardeer

avatar van buckingham
Opvolger van deze vandaag bekend gemaakt...'ghostlights', samen met een tour.
Binnenkort worden de gastzangers bekend gemaakt!
Errrugg benieuwd!!

Ik mis Jorn en daarom is het voor mij een stuk minder interessant dan zijn voorganger(s)

avatar van tbouwh
zoals buckingham reeds aangaf, zeer benieuwd naar het nieuwe album, ghostlights. Gaat hand in hand met een world tour. album verschijnt in januari 2016. zie ook Avantasia - World Tour 2016 - Teaser - YouTube

avatar van Ricardo74
Wat mij wel opvalt is dat de produktie zeer zwak is. De hele plaat klinkt nogal dof en levenloos qua geluid. De eerste twee klinken veel frisser en opener. Deze plaat klinkt een beetje alsof het van een oud casettebandje afkomt. Jammer...

avatar van lennert
Ja, dit album heb ik ten tijde van uitkomst echt behoorlijk veel geluisterd. Heeft qua sound niet veel meer te maken met het eerste album (wat toen een beetje mijn enige vergelijkingsmateriaal was), maar ik hoorde hier alsnog een goed geoliede machine waarbij het orkest en de wat warmere productie zorgen voor een bijna musical-feeling.

Vanaf opener Spectres is het bij de metaltracks in ieder geval non-stop genieten geblazen. De ballads zijn een ander verhaal. Zowel Sleepwalking als What's Left Of Me kosten het album een tweede plaats, omdat ik op The Wicked Symphony geen zwakke broeders heb gehoord. Maar als het goed is, is het echt goed. Ook een van de weinige momenten dat Sammett soms de gastzangers er echt compleet uitzingt (Spectres, The Watchmaker's Dream). De toevoeging van Biff Byford is een aangename verrassing, de beste man klinkt zo uit zijn Saxon-comfortzone echt wonderbaarlijk sterk. Helemaal Savior In The Clockwork is echt een monsterlijk goede track, die zich met gemak in mijn Avantasia toplijst mag scharen. De stem van Bob Catley (blijft een meesterlijke zanger) brengt me op de afsluiter ook weer even in vervoering. Qua compositie een van de meest Queen-achtige dingen die Sammett tot dusverre heeft gedaan.

Ja, wederom een heerlijk album!

Tussenstand:
1. The Metal Opera pt. 1
2. The Wicked Symphony
3. The Mystery Of Time
4. The Metal Opera pt. 2
5. Angel Of Babylon
6. The Scarecrow
7. Lost In Space (Part 2)
8. Lost In Space (Part 1)

avatar van RuudC
Qua stijl gaat dit weer meer terug naar de beginjaren. Ik mag graag die oude power metal horen. De symfo-invloeden liggen er ook heel dik bovenop en dat zorgt voor een heel lekkere combinatie. The Mystery Of Time mist de sterke gastzangers, al slaat niemand hier de plank mis. Volgens metal-archives mist de subtitel A Rock Epic hier. Het is in mijn ogen eerder een rock opera. Die sfeer heeft het wel vaak. De nummers zijn uitgesponnen en bombastisch. Steevast de moeite waard. Behalve Sleepwalking dan. Die valt met de popsound wel echt uit de toon. Heel goed album verder.

Tussenstand:
1. The Metal Opera pt. 1