Wardruna - Yggdrasil (2013)

Noorwegen
Folk
Label: Indie

1. Rotlaust Tre Fell (4:14)
  2. Fehu (7:03)
  9. Solringen (6:45)
  10. Sowelu (8:02)
  11. Helvegen (7:29)
avatar van Don Cappuccino
Een lichtelijke teleurstelling heb ik tijdens de tweede luisterbeurt van Yggdrasil. Het album is zeker niet slecht maar het album raakt nergens de magie van Gap Var Ginnunga. Wat ik sowieso jammer vind is dat de zang is toegenomen en dat het voornamelijk normale zang is. Op het eerste album hoorde je ook nog throat singing dat perfect bij de muziek paste en kreten. Het album borduurt eindelijk 1 uur voort op hetzelfde thema. Gap Var Ginnunga was juist heel gevarieerd. Met een beoordeling kom ik nog niet maar dat zal waarschijnlijk rond de 3/3,5 ster zijn.

avatar van Proeflokaal
Zeker een ander album dan voorganger Gap Var Ginnunga en in het begin is het daarom even wennen, maar ook Yggdrasil heeft zijn eigen prachtige sfeer. Unieke band met een uniek geluid. Alleen zou het hier om een trilogie gaan, het derde album laat inmiddels veel te lang op zich wachten wat mij betreft.

avatar van RuudC
Natuurlijk anders dan de vorige plaat, maar ik denk dat Einar Selvik ook wel gedacht zou hebben dat wanneer Wardruna een Gap Var Ginnunga II zou maken, dat het al snel saai zou worden. Het is ten slotte ook een drieluik en na het begin kom je natuurlijk aan bij 'het hoogtepunt' of 'de bloei'. Ik ben zelf wel een beetje geneigd het verband te trekken met de vikingtijd en hebben we, na het ontstaan van de werelden de complete levensboom (Yggdrasil) in beeld. Rotlaust Tre Fall laat de plaat stoer en levendig openen. Misschien komt het doordat het bij een strijdscene in Vikings is gebruikt, maar die associatie heb ik er nog steeds wel bij. Komt ook door de agressieve manier van zingen. Van de drie is dit ook degene die het meest aansluit op het dagelijks leven van de vikingen. Niet alleen strijdlustige muziek, maar ook het vee (Fehu), het paard (Ansur) komen aan bod. Evenals de seizoenen (Solringen) en de zon (Sowelu). Aan alles komt een eind (Helvegen). Een mooier lied over je eigen doem kun je je haast niet bedenken. Met deze hoogtijdagen van de vikingen krijg je als luisteraar veel levendigere muziek voorgeschoteld en word je meegenomen in oude, heidense rituelen. Mijn favorieten zijn Solringen, waar ik altijd midzomergevoelens bij krijg (al verraadt de tekst dat het over het begin van het voorjaar gaat) en Helvegen, wat de 'hit' is van het album.

Yggdrasil is dus een levendigere plaat. Er gebeurt meer, maar qua sfeer is er weinig veranderd. Dat laatste bedoel ik zeker niet negatief, want de muziek is erg herkenbaar als zijnde Wardruna. Tegelijkertijd is het alleen maar goed dat de band de stap voortwaarts durft te maken. Stiekem vind ik het wel jammer dat Gaahl wat minder prominent te horen is.

Tussenstand:
1. Yggdrasil
2. Gap Var Ginnunga

avatar van lennert
Ja, dit is beduidend beter, maar op het moment dat afsluiter Helvegen inzet, besef ik wel weer extra hoe hard ik nog steeds echte liedjes mis. Maar verdomd als Helvegen niet van onaardse schoonheid is. Sterker nog, hier neurie ik de tekst af en toe nog van mee. Prachtig gebruikt ook in Vikings. Nog mooier in live-versie met Aurora. Voor de rest is het materiaal allemaal wel degelijk aanstekelijker, intenser en beter dan op de voorganger het geval was. Ik mis helaas nog steeds nog steeds echte composities die me grijpen en meeslepen. Dat doet de rest gewoon nog steeds niet.

Tussenstand:
1. Yggdrasil