Terry Allen & The Panhandle Mystery Band - Smokin' the Dummy (1980)

Country / Rock
Label: Fate

1. The Heart of California (For Lowell George) (4:26)
  2. Cocaine Cowboy (3:01)
  3. Whatever Happened to Jesus (And Maybeline)? (4:36)
  4. Helena Montana (3:34)
  5. Texas Tears (4:11)
  6. Cajun Roll (3:34)
  7. Feelin Easy (2:58)
  8. The Night Cafe (3:56)
  9. Roll Truck Roll (4:59)
  10. Red Bird (4:20)
  11. The Lubbock Tornado (I Don't Know) (4:26)
avatar van Lura
De legendarische Texaanse kunstenaar Terry Allen neemt een unieke positie in op de grenzen van countrymuziek en conceptuele kunst; hij heeft met iedereen gewerkt, van Guy Clark tot David Byrne tot Lucinda Williams tot Bruce Nauman, en zijn kunstwerken bevinden zich in musea over de hele wereld.

Allen loopt intussen tegen de tachtig maar verraste twee jaar terug nog met het prachtige Just Like Moby Dick,een album in het verlengde van verhalenvertellers als Guy Clark. Zijn huidige platenlabel Paradise of Bachelors bracht terecht zijn altcountry klassieker Lubbock (On Everything) uit 1979 zes jaar terug opnieuw uit. Volgens de nodige critici een van de mooiste country albums ooit gemaakt.

Deze keer brengt Paradis of Bachelors zijn derde en vierde album opnieuw uit. Smokin’ the Dummy uit 1980 krijgt op Allmusic slechts twee sterren, maar dat vind ik onterecht. De opener The Heart of California (for Lowell George) schreef Allen kort na het overlijden van George en is een nummer in de trant van Little Feat. Het album is naast aan Lowell George ook opgedragen aan Suzanne Campbell Harris.

Veel beter werd indertijd Bloodlines ontvangen, naast Lubbock een van zijn beste albums. Naast de gebruikelijke country uitstapjes ook de nodige Ierse folkinvloeden. Zo gaat Ourland over de wreedheden die in het religieuze conflict in Noord-Ierland zijn gepleegd. Beide albums worden geleverd met tekstboekje.