Kadril - Eva (1999)

België
Folk
Label: Wild Boar

1. Nachtvrijage (4:06)
  2. Scottish on the Rocks (Instr.) (4:13)
  3. Van Boord (3:52)
  4. Silvia (3:52)
  5. Mezelve Niet (3:46)
  6. Bourrée Entre la Sacoche et la Valise (Instr.) (3:50)
  7. Gestraft Bedrog (5:06)
  8. Chansonette (Instr.) (4:03)
  9. Noten Kraken (3:15)
  10. La Fin du Carneval (Instr.) (2:38)
  11. Grasseng (Instr.) (2:44)
avatar van c-moon
Ik had aanvankelijk dit album toegevoegd, maar slaagde er maar niet in een degelijk plaatje te fabriceren, nietwaar moderatoren?
Maar dat is dus opgelost...

KADRIL is in Vlaanderen wereldberoemd .. erh.. in het folkwereldje toch.

Aanvankelijk speelden de (toen) heren voornamelijke instrumentale folk, met af en toe wat gezongen deuntjes. Op menig volksbal kon je van Kadril gaan genieten, en je benen van onder je lijf (volks-)dansen.

Later zou PATRICK RIGUELLE de band vervoegen, om de groep dan in '98 weer te verlaten. De band vond toen in Eva De Roovere een vervanger, en besloot dan ook de toen nieuwe CD dan maar "EVA" te noemen. Met op de cover een klein fotootje van..... Juist, Eva. Hoe raadt u het?

Het nummer "Van Boord" gaat over het vertrek van Riguelle en is meteen ook aan hem opgedragen. Het was ook de eerste single van het album.

Blijkbaar bracht de komst van een zangeres ook de erotiek met zich mee.. Luister maar eens naar de tekst van "Nachtvrijage" bijvoorbeeld, waarmee de plaat mee opent, of ook, "Noten Kraken". Sensueel, stout en uitdagend..

Sinds de komst van Riguelle verruimde KADRIL haar geluid, en sindsdien vindt de luisteraar op elke Kadril-plaat een knappe mix van traditionele Folk en lekker dansbare Folkrock met dus, vooral sinds Eva"s komst, ook wel eens ondeugende teksten.

"Sylvia" en "Mezelve Niet" zijn rustige liedjes waarbij je je afvraagt of Eva De Roovere's stem niet beter zou passen in het "chanson"-genre...

De Roovere zing heel goed en met warme stem. Alleen viel het me op dat bij de liveoptredens ze iets minder sterk uit de verf kwam en zich vaak ook geen houding wist te geven. Maar goed, Eva had héél veel capaciteiten, en de combinatie Kadril + Zangeres werkt wonderwel. "Eva" is dan ook een zeer goede plaat geworden, een mooie mix van pure folk, dansbare folk, folkrock en chanson. Een aanrader!

Helaas heeft Eva het bij de band maar uitghouden tot en met opvolger "Pays". Tegenwoordig doet ze mooie dingen met Gerry De Mol, en solo is ze... o verrassing.. meer op de solotour aan het gaan.

En Kadril? Ah.. zij hebben ondertussen alweer een nieuwe vocalist, en het is opnieuw een jonge mooie deerne met een mooie stem...

Kadril - Eva, wat mij betreft: 4/5

Folk
is
en
BLIJFT
altijd goed! Ga naar een boombal, en u weet waarover ik het heb! Deze plaat niet meer en niet minder dan zalig! Vooral met de zalige herinneringen...

szyn.

avatar van Rinus
Een mooi en integer album van het Vlaamse Kadril, met Eva de Roovere op zang. Melodieuze folkrock.