Lilian Hak - Lust Guns & Dust (2013)

Label: Siren

1. Seven Miles (4:13)
  2. You Kept Me Waiting (7:00)
  3. This Place Is Burning (3:46)

met Ozark Henry

4. Man with Two Faces (3:07)
  5. Happy Land (1:50)
  6. Tone of Your Voice (5:39)
  7. Big Talk (For a Little Gun) (3:43)
  8. Hold on the Fire (3:26)

met Ozark Henry

9. Dish the Dirt (3:43)
  10. Touch of Gold (4:00)
  11. Happy Land (Finale) (1:22)
Lilian Hak leerde ik kennen met haar vorige album Old Powder New Guns. En ineens is daar een nieuwe die je rustig als concept album kunt bestempelen.
De spaghetti-western staat centraal: verwacht dus een hoop toeters en bellen en een sound die zo in een Tarantino-soundtrack terecht zou kunnen komen.

Niet alles is western dat de klok slaat, daarvoor is Hak te veelzijdig. Verrassend is ook de samenwerking met Ozark Henry die met zijn stemgeluid toch weer een andere twist aan dit album geeft.
Overigens doet er nog een gast mee in de vorm van Fay Lovsky die mondharp speelt in You Kept Me waiting.

Ik hou van deze dramatiek zoals we te horen krijgen op Lust Gubs & Dust. Hak speelt de femme fatale met verve en dat mag in ons kikkerlandje best geprezen worden.
Weg met alle nuchterheid: lekker dit album draaien!

avatar van Reijersen
Lilian Hak is een dame die al positief opviel bij haar debuut Old Powder New Guns. Vooral het gebruiken van een echt concept om haar albums in te gieten werd geprezen. Uitgekeken werd er dan ook naar het nieuwe album van deze dame. Dat is er nu gekomen met Lust Guns & Dust en biedt in ieder geval weer een conceptueel album.
Voor de mensen die Lilian Hak nog niet kennen, het is niet echt soul wat je hoort, maar het gaat meer naar roots met een meer dan prachtige stem.

Het conceptuele aan dit album is zonder twijfel het gevoel van western en filmmuziek. Dit komt vaak terug in haar nummers, ook al op de debuutplaat, en is nu doorgetrokken naar deze opvolger.
Of je nu luistert naar Seven Miles, You Kept Me Waiting of bijvoorbeeld Big Talk (For a Little Gun), constant staan alle nummers in dienst van het geheel. Alles moet klinken als één zodat het een mooie totaalsfeer neer kan zetten. Lilian Hak heeft daarnaast een prachtige, kraakheldere stem om de sterke producties mooi op te luisteren. Luister maar naar het nummer Touch of Gold en je realiseert en voelt hoe goed Hak kan zingen. Dit is meteen zonder twijfel één van de beste nummers van het album. Samen met het fluisterend soulvolle Dish the Dirt en en het prachtige Tone of Your Voice.
Helemaal alleen doet ze het ook niet op dit album. Op twee nummers wordt ze bijgestaan door de Belgische zanger Ozark Henry. Beide nummers resulteren in een mooie contrast van stemmen die als ware het twee rivieren die samenkomen, samenvloeien in een mooi en krachtig geheel. Erg goede keuze om juist met hem die duetten op te nemen.

Lilian Hak overtuigd dus weer met een gevarieerd album dat toch steeds weer één geheel uitstraalt. Haar stem is prachtig en komt ook echt binnen bij heel veel nummers. Misschien niet de onversneden soul die je snel op onze website verwacht, maar zeker een album dat iedereen gehoord moet hebben en duidelijk aandacht verdiend. Chapeau!

@ Reijersen: Old Powder New Guns was haar debuut niet, daar zaten nog 2 albums voor!