Lebanon Hanover - Why Not Just Be Solo (2012)

Label: Fabrika

1. Saddest Smile (3:44)
  2. A Very Good Life (3:57)
  3. Albatross (3:56)
  4. I'm a Reject (3:06)
  5. Cadaverously Quaint (3:42)
  6. Bring Your Own Wine (3:54)
  7. Northern Lights (3:29)
  8. No One Holds Hands (3:15)
  9. Why Not Just Be Normal (2:36)
  10. Somehow We'll Get Through This (3:55)
  11. Avalanche (5:39)
avatar van Premonition
Opmerkelijke band. Larissa Iceglass (zang/gitaar) en William Maybelline (bas/synths/zang) leerden elkaar kennen via het internet en hun gezamenlijke afkeer van de moderne maatschappij en hedendaagse muziek bracht hun samen in Sunderland, Noord Engeland. Bewust gekozen om het hoge aantal zelfmoorden en het desolate landschap. Geen vrolijke types dus? Dat valt wel mee. Hun zelf geregiseerde "videoclips" (kijk bijvoorbeeld eens naar Sand en Gallowdance op YouTube) laten zien dat je niet alles zo letterlijk moet nemen, er zit een behoorlijk hoog gehalte aan zelfspot in.
De muziek op hun debuut is behoorlijk electronisch, deze tweede is wat meer organisch en meer voorzien van de gitaarwaaiers van Iceglass. Het is nog niet allemaal even hoogwaardig, maar dat is volgens mij een kwestie van meer tijd (en geld) te besteden aan de arrangementen en productie.
Ik hou ze in de gaten.

Ik hou ze in de gaten.

Ik heb het debuut besteld Henry, zit daar veel verschil tussen? In vergelijking met deze?

Ik vind hun nieuwe single trouwens geweldig,

avatar van Premonition
Het debuut is nogal kil, zeg maar cold wave. Dit tweede album laat meer gitaar horen en nieuwe single Gallowdance geeft aan dat het steeds melodieuzer wordt, meer richting postpunk.

avatar van Premonition
Dit album laat me niet meer los deze week. De ogenschijnlijk simpele arrangementen blijken na verloop van tijd veel inventiever en verslavender dan gedacht. Verhoogt naar 4*

Premonition schreef:

ik draai ook al 3 dagen deze en de oude die ik fysiek vanuit Griekenland binnenkreeg.
Beoordeling volgt nog maar Northern Lights is geweldig

En het is niet allemaal nieuw maar wel bijzonder lekker. Moet altijd aan Malaria denken.

avatar van Chameleon Day
OK. Premo verhoogt, dan ga ik ook eens luisteren.

avatar van Premonition
Je kunt het beste beide albums via hun website beluisteren. Helaas zijn beide albums inmiddels out of print. Downloaden kan uiteraard wel.
De nieuwe 7" Gallowdance komt op 28 februari uit in een beperkte oplage. Midnight Creature is het andere nieuwe nummer op deze 7". Erg donker, maar catchy nummer.

Premonition schreef:

Eerste album is hier nog te koop Henry, deadscarletrecords.com - Lebanon Hanover - The World Is Getting Colder was binnen 4 dagen binnen.

DjFrankie (moderator)
Heerlijke muziek, niks nieuws maar wel heerlijke wegzinken in deze Cold Wave, opener Saddest Smile is al meteen sterk. Zang van Larissa Iceglass vind ik ook heerlijk passen bij het muzikale gedeelte, beetje Cure, beetje Siouxsie in een cold wave sausje, beetje vreeemd maar wel lekker.

Zulke cd's kan ik niet vaak genoeg draaien, het is zoals Henry hierboven al aangeeft dat niet alle nummers hoogwaardig zijn voor een nog hogere beoordeling.

Toppers Saddest Smile, Nothern Lights en Avalanche.

avatar van Premonition
Mag ik daar No One Holds Hands aan toevoegen, imo het spannendste nummer van dit album. De nummers waar de gitaar van Iceglass een prominente rol in hebben zijn imo de sterkste