Echolyn - The End Is Beautiful (2005)

Label: Velveteen

1. Georgia Pine (5:49)
  2. Heavy Blue Miles (6:49)
  3. Lovesick Morning (10:12)
  4. Make Me Sway (5:23)
  5. The End Is Beautiful (7:46)
  6. So Ready (5:01)
  7. Arc of Descent (Dancing in a Motel Just West of Lincoln) (5:46)
  8. Misery, Not Memory (9:03)
avatar van Flipper
Het is geen 'As the world', maar toch een van de beste releases van 2005. Prog van het hoogste gehalte.

avatar van ChrisX
Ach.. een album van het kaliber als As The World maakt iedere band maar 1 keer dunkt me.... Intussen brengt Echolyn sindsdien wel gewoon album na album topmateriaal uit.

Deze is ook erg goed en heeft weer iets van die ritimische gedrevenheid van As The World. Alleen een beetje jammer dat het op het tekstuele vlak allemaal zo grauw, donker, desolaat, wanhopig moet zijn. Vind ik niet echt bij ze passen.

avatar van Flipper
Inderdaad ChrisX, van de teksten wordt je niet bepaald vrolijk. Als je daar vanuit moet gaan hebben ze nogal wat problemen en zijn ze rijp voor de Jellinek kliniek. Ik ga er maar vanuit dat er een gezonde dosis cynisme in zit.
Als gezegd, muzikaal zit het toch weer mooi in elkaar. Ondek steeds weer nieuwe dingen.

avatar van c-moon
Schitterende plaat is dit... één van DE albums van 2005 wat mij betreft.. van ongewoon hoog niveau, een heel warme klankleur.. Mooie mix van pop, rock, jazz en progrock... de teksten zijn inderdaad aan de donkere kant.... maar dat bederft het muzikaal genot op geen enkel moment..... wat een heerlijk stemgeluid.. leuke orgeltjes..... knap gitaarspel, knappe ritmes.... zalige synths....
Enorm sfeervol... en zo'n rijk auditief kleurenpalet is dit.... geheel anders dan "Mei", maar minstens zo fantastisch....

Ben hem nog maar eens aan het luisteren... Zaaalig toch....

avatar van ChrisX
C-moon, dan word het nu toch wel tijd om As The World te ontdekken als je die nog niet kent.

Flipper schreef:

Recentelijk 'biechte' zanger Ray Weston op (op de Echolyn mailinglist) dat hij in het verleden zich toch echt wel behoorlijk had 'misdragen' als het gaat om drugs en drank. Maar daar waar vrienden van hem er aan onder zijn gegaan is het bij hem nooit zo ver gekomen. Maar hij gaf ook toe dat hij nog steeds zo af en toe nog wel het nodige neemt maar dan wel met mate.

Ozric Spacefolk
Speelse, ouderwets aandoende progressieve rock.

De produktie en moderne studiotrucjes verraden een moderne plaat.
Verder is het echt Kansas-esque symfo en natuurlijk een flinke scheut canterbury.