Carly Simon - Anthology (2002)

Label: Elektra

1. That's the Way I've Always Heard It Should Be (4:18)
  2. One More Time (3:35)
  3. Anticipation (3:22)
  4. Legend in Your Own Time (3:45)
  5. Julie Through the Glass (3:25)
  6. You're So Vain (4:19)
  7. We Have No Secrets (3:58)
  8. The Right Thing to Do (3:00)
  9. Mockingbird (4:12)

met James Taylor

10. Haven't Got Time for the Pain (3:55)
  11. Older Sister (3:08)
  12. Waterfall (3:32)
  13. Attitude Dancing (3:56)
  14. In Times When My Head (3:30)
  15. Nobody Does It Better (3:45)
  16. You Belong to Me (3:54)
  17. Devoted to You (2:31)

met James Taylor

18. Boys in the Trees (3:16)
  19. Vengeance (4:14)
  20. Come Upstairs (4:21)
  21. Jesse (4:17)
  22. Not a Day Goes By (2:44)
  23. Why (4:06)
  24. It Happens Everyday (2:48)
  25. Orpheus (3:53)
  26. Come Back Home (4:25)
  27. Coming Around Again (3:42)
  28. Give Me All Night (4:05)
  29. The Stuff That Dreams Are Made Of (4:58)
  30. All I Want Is You (4:00)
  31. Let the River Run (3:42)
  32. My Romance (2:36)
  33. Better Not Tell Her (5:13)
  34. Love of My Life (3:35)
  35. Like a River (4:48)
  36. Two Little Sisters (Theme from Marvin's Room) (3:24)
  37. Film Noir (3:39)
  38. Scar (5:35)
  39. Actress (4:51)
  40. Touched by the Sun [Live at Grand Central] (5:37)
Father McKenzie
Formidabel oeuvre-overzicht, niets ontbreekt; Machtige stem, vaak hele mooi liedjes. Aanrader.

avatar van Thunderball
Hard to be tender, wat iig een hit was in Nederland, staat er niet op.

Father McKenzie
Ik lees vaak dingen als "iig" maar ik begrijp dat niet, is dat Nederlands???

avatar van LucM
"Hard to be tender" ontbreekt inderdaad, maar voor het overige is dit een volledige compilatie van deze prima zangeres die haar hoogtepunt beleefde in de jaren '70 ("You're So Vain" was haar grootste hit).
"Nobody Does It Better" vind ik haar mooiste nummer.

avatar van Thunderball
Father McKenzie schreef:
Ik lees vaak dingen als "iig" maar ik begrijp dat niet, is dat Nederlands???

Ik snapte eerst ook dit soort afkortingen niet, dus heb het ook eens gevraagd. Kan ook best zijn dat ik soms niet gangbare afkortingen ongemerkt er zelf bij verzin. Deze betekent iig "in ieder geval".

Father McKenzie
@ thunderball: iig in ieder geval; had je het niet gezegd, ik had het NOOIT geweten, echt niet

@LucM Yep, mijn favoriet blijft You're So Vain, maar Nobody Does It Better moet daar eigenlijk niet voor onderdoen, komt uit die James Bond Film (Vraag me niet meer dewelke, zoiets onthoud ik niet).

avatar van FunkStar
Deze 2CD box pas gekocht op de platenbeurs voor een habbekrats.
Dit is het meest compelete werk van Carly Simon verzameld.
Blijf het wel erg jammer vinden dat It's Hard To Be Tender op geen enkele verzamelaar staat...

avatar van Rinus
De mensen bij Rhino hebben weer een mooie compilatie neergezet met deze dubbel CD. Ik had helemaal niks van haar, kon alleen wat singeltjes. Toen deze gepindakaast, maar ik vond het zo goed, dat ik het origineel maar besteld heb. Zit een mooi, uitrvoerig boekje bij. Alle tracks zijn mooi gere-mastered. Deze in Nederland toch vrij onbekende artieste verdient wel wat meer bekendheid hier in ons kleine landje.

avatar van Gert1980
De reden dat It's Hard To Be Tender (van de min-series Sins) hier niet op staat is dat Carly de rechten hiervan niet bezit. Ze gaf tijdens een Q&A op haar website aan zelfs niet te weten wie deze wel bezit. Behalve in Nederland is dit nergens een single, laat staan een hit geweest, wat de cd-single ook een waar collectors item voor de die hard Carly fans maakt(e).

Wat deze Anthology set betreft, meer dan goede verzameling, alle (wereldwijde) hits/klassiekers staan erop en dan nog een aantal persoonlijke favorieten van mevrouw Simon zelf.
En inderdaad, een ondergewaardeerde singer-songwriter. Carole King mag dan populairder en bekender zijn, persoonlijk vind ik Carly veel en veel beter, ook fijner om naar te luisteren.

avatar van gaucho
Gert1980 schreef:

Ha, dan zal ik daar maar zuinig op zijn, want die heb ik nog. Ik had toen, in 1987, al het idee dat het geen 'gewone' Carly Simon-single was, dus voor de zekerheid maar aangeschaft. Staat vreemd genoeg op het label van meneer Philips, wat indirect aangeeft dat deze single vooral een Nederlandse aangelegenheid was.

Blijft wel een opmerkelijk gegeven dat ze hier de rechten niet van heeft. Medecomponist Francis Lai misschien? Die schreef de melodie, heb ik begrepen.

Verder is dit een inderdaad zeer goed samengesteld carrière-overzicht, dat ook naar mijn idee wel alle bekende nummers cq hoogtepunten uit haar muzikale loopbaan wel omvat. Persoonlijk mis ik alleen het met een faux-Jamaicaans accent gezongen reggae-singletje De bat (fly in me face), maar dat zal wel geen persoonlijke favoriet van haar zijn. Snap ik ook nog.

Ik heb verscheidene reguliere LP's en CD's van haar, alsmede die vroege, maar zeer incomplete Greatest Hits-verzamelaar. Ik vind deze eigenlijk wel het aanschaffen waard.

avatar van gaucho
Gert1980 schreef:

Ik vraag me af of Carole King nou wel zo heel veel bekender is dan Carly Simon. Natuurlijk, ze heeft die reeks jaren zestig-hits die ze schreef voor andere artiesten, en natuurlijk het monumentale Tapestry, maar Carly kan daar toch ook heel wat wapenfeiten tegenover stellen. In elk geval meer hits onder eigen naam.
Naar mijn idee zijn ze, elk op hun eigen merites, ongeveer gelijkwaardig bekend. Neemt niet weg dat ook ik Carly Simon veel liever hoor. Nummers die door de bank genomen iets volwassener klinken, en bovenal heeft ze naar mijn smaak ook een aangenamer stemgeluid dan King.

avatar van anthonie100
Voor de liefhebbers "It's Hard To Be Tender" staat op de verzamel cd Glory of love (1990) Welke ook op deze site staat