Death Cult - Death Cult (1983)

Label: Situation Two

1. Gods Zoo * (3:27)
  2. Brothers Grimm (3:32)
  3. Ghost Dance (3:58)
  4. Horse Nation (3:25)
  5. Christians (3:48)
  6. A Flower in the Desert * (3:14)
avatar van Zavo
Death Cult is de voorloper van The Cult. Daar weer voor heetten ze 'Southern Death Cult'.

avatar van c-moon
inderdaad

avatar van Snappy
Zeker

avatar van Saldek
1,5
.......en in vergelijking met hun latere werk vind ik dit wat zoutloze muziek. Persoonlijk kan ik er dan ook niet veel meer van maken dan een 1,5 pnt.

avatar van OMalley
Dat zoutloze is voornamelijk een kwestie van produceren. Live klonk het althans erg stevig (vroeger).

avatar van Chameleon Day
Inderdaad, live waren deze nummers zeer energiek en dan hoorde je hoe goed ze waren.

Ik vraag mij overigens af of dit album destijds in deze vorm is uitgebracht. Bij mijn weten heeft Death Cult slechts twee 12" uitgebracht. Ik heb in ieder geval een 12" met de hier afgebeelde hoes waarop alleen track 2 t/m 5 op staan. Daarnaast nog een 12" met 2 versies van 'God's Zoo'. Is dit wellicht een hernieuwde uitgave? Maar uit welk jaar dan?

avatar van Saldek
1,5
Dat er zo'n magistraal vervolg zou komen valt hier mijns inziens er nog allerminst uit te leiden. Maar daar wassie dan: She sells sanctuary. Blazen maar zou ik zeggen. En inspiratie komen ze nu, na zoveel jaar, nog altijd niet tekort.
Als reply op Chameleon Day moet ik zeggen dat ik ook niet weet wanneer deze versie is uitgebracht. Maar misschien helpt het iets als ik zeg dat ik deze op cd in '90 of '91 heb aangeschaft.

Saldek schreef:

Zegt het CD-boekje mss nog iets? Ik heb toch echt sterk het gevoel dat deze release niet uit 1983 stamt.

P.S.: wat een lage beoordeling, Saldek. Toch minstens 3* waard.

avatar van vin13
Chameleon Day schreef:

P.S.: wat een lage beoordeling, Saldek. Toch minstens 3* waard.

Ik heb mijn vinyl-versie erbij gepakt: kant 1 Brothers Grimm en Ghost dance en kant 2 Horse nation en Christians (1983). In de hoes zit nog een vel met interview tussen Tom Vague en Ian.
De bezetting op het inlegvel vermeldt: Billy Duffy - guitar/ Ian Lindsay -vocals/Jamie Stewart - Bass/Ray Mondo-Drums.

Ian Astbury voorheen dus Ian Lindsay.
Southern Death Cult split March 1983.

vin13 schreef:

Ja dat is dus de 12" uitvoering die ik ook heb met 4 tracks. Daarnaast is er nog een 12" met twee versies van 'Gods Zoo', op dit album de tracks 1 en 10. Volgens mij zijn de andere tracks nooit op een officiële Death Cult release verschenen. Ik vermoed dat dit album een 'verzamelaar' is van het gehele (?) Death Cult oeuvre die na het hernoemen van de band tot The Cult is uitgebracht. Maar niet al in 1983. Bij mijn weten heeft Death Cult tijdens zijn bestaan nooit een volwaardig album uitgebracht.

avatar van reptile71
Dit is ook niet uit 1983, maar een compilatie uit 1996. Deze hoes hoort bij de Brothers Grimm 12 inch/EP uit 1983. Op de hoes die hier bij hoort staat een soort tekening van een doodshoofd met een soort mickey mouse oren. Dit is deze.
Er is ook een cd-EP uit 1988 met deze Brothers Grimm hoes, maar daar staan 6 nummers op i.p.v. 10.
Van dit album zou je dus óf een EP moeten maken uit 1983 en een aantal nummers moeten verwijderen, wat sterretjes erbij i.v.m. de cd-versie uit 1988 en het label veranderen in Situation Two, óf de hoes moeten veranderen, er 1996 van maken en dan is het een compilatie.

reptile71 schreef:

Nou, mooi werkje voor jou Reptile!

Je kunt ook zowel de originele 'Brothers Grimm'-EP/12" (1983), de originele 'Gods Zoo' EP/12" (1983), de CD-EP uit 1988 als de compilatie uit 1996 toevoegen.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Chameleon Day schreef:

Volkomen gelijk Chameleon Day, alleen 2 ep's.
Maakt de muziek die erop stond niet minder op, geweldig om kwartjes te gaan zoeken bij God's Zoo.