Richie Sambora - Undiscovered Soul (1998)

Label: Mercury

1. Made in America (5:35)
  2. Hard Times Come Easy (4:35)
  3. Fallen from Graceland (5:40)
  4. If God Was a Woman (4:02)
  5. All That Really Matters (4:19)
  6. You're Not Alone (4:19)
  7. In It for Love (4:19)
  8. Chained (3:27)
  9. Harlem Rain (5:02)
  10. Who I Am (7:09)
  11. Downside of Love (5:27)
  12. Undiscovered Soul (7:14)
Een sterk album , die me echt verraste !
''In it for love '' is best een mooi nummer , maar ook de rest is zeker het beluisteren waard !

avatar van Lamontagne
Net zoals het eerste album een beauty alleen het nummer If God was a woman heeft me nooit kunnen bekoren.

Maar de andere nummers zijn van die klasse dat ik wel 5 sterren moet geven.

Super mooi vooral Fallen from Graceland

Empyrium

Made in America, Hard Times Come Easy, prima songs, Richie is een heerlijke gitarist waar er nog maar weinig van rondlopen. Jammer, maar erg ondergewaardeerd, enkel omdat hij een bandlid van Bon Jovi is.

avatar van Blokkie
Empyrium schreef:

Ik ben het hier wel mee eens. Ik vind het ook een heerlijk album met het titelnummer als beste track. RS zal nog wel in BJ zitten omdat hij dat leuk vindt, voor de centjes en omdat hij zo lekker in stadions kan blijven spelen.
Het zou wel leuk zijn als Richie een keer een solo-gig in paradiso zou doen.

avatar van Rogyros
Prima album. Hij mag van mij wel vaker solo albums doen, want ik vind ze beter dan het meeste werk van Bon Jovi. If God Was A Woman vond ik zeer matig, maar in het geheel is het een uitstekende plaat.

avatar van Rogyros
Rogyros schreef:

En toen ik dit schreef had ik het album al een tijdje niet meer gehoord. Ik heb hem gisteren weer geluisterd en het valt me toch tegen. Sambora's eerste album vind ik erg goed, maar dit is allemaal zo gelikt en zo gladjes. Nee, ik vind het matig, hij kan veel beter. Nummers zoals op het eerste album, bijvoorbeeld Church of Desire en Stranger in this Town, zitten hier niet op. Die kwaliteit haalt het mijns inziens niet.

Het is niet slecht, maar te glad, te gelikt. Jammer. Hij kan echt beter, en hij blijft wel een heerlijke gitarist. Ik kijk overigens wel uit naar zijn volgende soloalbum, als hij die ooit gaat uitbrengen, want op de een of andere manier boeit hij mij toch zeker.

avatar van Madjack71
Empyrium schreef: ...Nooit begrepen waarom Sambora nog steeds in Bon Jovi zit. Zijn twee solo albums zijn stukken beter en meer blues georienteerd.

Bij Het Uur van de Wolf kun je een documentaire zien over de band en bedrijf Bon Jovi...daar geeft Sambora zelf het antwoord op je vraag.

avatar van vielip
Prima tweede solo album van Sambora! Niet zo goed als z'n eerste maar toch zeker goed te luisteren. Op dit album gaat ie iets meer met moderne dingen aan de haal. Vooral qua ritme's en percussie gebruik valt dat op. Het eerste album was meer basic. Daarmee bedoel ik gitaar, drums, bas en orgel.
Op dit album staan echter ook pareltjes als Made in America, Fallen from Graceland, Harlem rain, Hard times come easy, Downside of love en de mooiste als laatste; Undiscovered soul! Wát een geweldig nummer is dat!!!

avatar van richiedoom
Ik had m maar op 3,5 ster staan. Vandaag sinds een jaar weer beluisterd en hoppa gewoon 5 sterren hoor. Wat een stem, wat een emotie, wat een gitaarspel. Allemaal hoogtepunten, maar de hoogt-hoogtepunten zijn voor mij In It For Love, All That Really Matters, Downside of Love, Harlem Rain en Undiscovered Soul. Richie ik wil verdorie een nieuwe plaat!!!! NU!!!

richiedoom schreef:
Richie ik wil verdorie een nieuwe plaat!!!! NU!!!

Daar heb je volkomen gelijk in! In plaats van het ene na het andere halfbakken album met Bon Jovi afleveren kan ie beter weer een solo album gaan maken.

avatar van Arrie
Berichten verplaatst naar Richie Sambora

avatar van Harlequin
Hele fijne plaat, niet bijzonder, maar gewoon lekker. Uitzondering is naar mijn mening de titeltrack, potverdorie dat is een lekker nummer hoor!

avatar van Ronald5150
Ook het tweede soloalbum van Richie Sambora is weer een schot in de roos. Net als op ”Stranger In This Town” laat Sambora op ”Undiscovered Soul” horen dat hij niet alleen een fantastische gitarist is, maar ook een uitstekende componist en liedjesschrijver. Ook beschikt Sambora over een stem die me regelmatig kippenvel bezorgt. Ook op ”Undiscovered Soul” zijn de invloeden uit de blues weer hoorbaar. Niet zo prominent als op ”Stranger In This Town”, maar toch. Maar naast de blues wordt er ook duidelijk geflirt met soul. De kracht van Sambora ligt in de midtempo nummers en de ballads. Daar komt zijn stem het beste tot zijn recht en etaleert hij zijn sterke punten het meest treffend. De rockers klinken prima, al hebben die wel snel een Bon Jovi gehalte. Op zich geen ramp, maar minder onderscheidend vind ik persoonlijk. ”Undiscovered Soul” staat bol van de hoogtepunten. Naast de titeltrack, zijn de eerste drie liedjes prachtig, maar ook ”All That Really Matters”, ”Harlem Rain”, ”Who I Am” en ”Downside of Love” zijn ontzettend mooi. Met dit album overtreft Sambora met gemak het soloproject van Jon Bon Jovi destijds: ”Destination Anywhere”. Voor mij nogmaals de bevestiging dat Sambora meer muzikaal talent heeft dan zijn bandleider. Ik was 17 juni 2014 bij het concert van Richie Sambora in 013 te Tilburg. Een fantastisch concert, maar helaas heeft hij geen nummer van dit album gespeeld. Dat was het enige minuscule smetje, want dit album verdiend het om live gespeeld te worden. Prachtplaat!

avatar van milesdavisjr
Vreemd genoeg scoort dit album beter dan het debuutalbum van Richie. Daarentegen moet ik toegeven dat dit album is gaan groeien met de tijd. Ik vond het destijds allemaal wat gezapig. Goed gezongen maar de nummers kabbelden maar wat voort voor mijn gevoel. Fallen from Graceland, All That Really Matters, Harlem Rain zijn voor mij de beste nummers op de schijf. Toevalligerwijs ook de rustige nummers waarin Richie op zijn sterkst is. De uptempo nummers neigen toch altijd wat naar zijn (voormalige) broodheer (en laat ik daar nu net niet van houden). Waar het debuut veel blues invloeden hoor je op dit album wat meer soulvolle stukken. Een teken dat Richie meerdere genres beheerst. Zijn laatste album doet mij trouwens vrij weinig.

avatar van vielip
Ben het met je eens dat z'n laatste niet kan tippen aan de eerste 2. Maar toch staan op die laatste ook een aantal zeer fraaie (rustige) nummers.

Icon E
Hier nog één. Na het fenomenale Stranger In This Town was ik vrij teleurgesteld met de aankoop van Undiscovered Soul. Zo met de jaartjes is dat toch iets veranderd. Het album heeft een ander karakter maar kent toch ook een aantal hele fraaie momenten.

vielip schreef:

De wat rustigere nummers van zijn laatste album vind ik niet zo geweldig. Hoewel Seven Years Gone wel weer een geweldig nummer is. De rest vind ik allemaal wat meer rechttoe rechtaan zonder echte uitschieters. Hopelijk komt Richie binnenkort weer met een album want ik ben er niet rouwig om dat hij zijn voormalige broodheer heeft verlaten.

avatar van buckingham
Er moet binnenkort een nieuw album aankomen, samen met zijn vriendinnetje... Orianthi.
Wordt gesproken over een hoog Sonny & Cher gehalte. Zijn al tientallen nummers geschreven, dus kwestie van selecteren. Ben erg benieuwd! Vind van zijn 3 albums, SitT, veruit het beste. Undiscovered Soul is een goede tweede. Vooral het titelnummer is fantastisch. De laatste is inderdaad wat minder. Heb wel het idee dat de laatste jaren zijn stem wat minder is geworden. Wordt natuurlijk wat ouder, alhoewel zijn vriendinnetje hem wel jong moet houden
Orianthi heeft trouwens ook een prima soloalbum afgeleverd met Believe. Ze kan wel wat!

milesdavisjr schreef:

Mwoah, ik vind Forgiveness street, Walk beside you en Weathering the storm anders ook prachtige nummers hoor!

vielip schreef:

Forgiveness street is inderdaad een mooi nummer, de andere 2 kunnen er mee door. Ik hoop echter dat het volgende album weer het nodige creatieve vuurwerk laat horen. Op zijn laatste worp vond ik dat toch wat mager.

avatar van Faalhaas
milesdavisjr schreef:
Vreemd genoeg scoort dit album beter dan het debuutalbum van Richie.

Best bijzonder ja.