Ray Wilson & Stiltskin - Unfulfillment (2011)

Label: Jaggy Polski

1. Accidents Will Happen (3:46)
  2. More Than Just a Memory (4:16)
  3. The 7th Day (4:47)
  4. American Beauty (4:07)
  5. Voice of Disbelief (3:43)
  6. First Day of Change (5:27)
  7. Tale from a Small Town (5:00)
  8. 14th March 1962 (4:30)
  9. She Flies (5:13)
  10. Guns of God (5:52)
  11. Old Man and the Portrait (4:26)
  12. Ought to Be Resting (5:53)
avatar van Rogyros
Dit is een uitstekend album. Het begint er duidelijk op te lijken dat Ray Wilson solo albums maakt als hij wat rustigere albums wil uitbrengen en Stiltskin uit de kast haalt wanneer hij wat meer wil rocken. Stiltskin is allang niet meer dezelfde band als ten tijde van The Mind's Eye. Op Ray Wilson na is niemand van de originele bezetting nog aanwezig. Dat was ook al zo toen She werd uitgebracht.
Dit is denk ik zijn beste Stiltskin album. Solo vind ik hem beter, maar deze mag er ook zijn. Het is ook weer niet al te stevig, wat (wellicht) classic rock achtige muziek, met altijd weer die prachtige, loepzuivere stem van Ray Wilson.

Een vreemd dingetje: Het album is bijna nergens te koop. Ook niet op amazon. Wel in combinatie met drie live albums (genaamd Stiltskin vs. Genesis), maar niet enkel dit album. Alleen op zijn website kun je hem kopen. Althans, alleen daar heb ik het kunnen vinden.

Ik twijfel tussen 3,5 en 4. Voorlopig geef ik 4 sterren. Misschien is dat wat hoog ingezet, maar het is een wat vluchtige beoordeling. Ik heb het album nog niet vaak beluisterd. We zullen zien of deze beoordeling bestand is tegen de tand des tijds.

avatar van Killeraapje
Dit album heb ik vorig jaar gekocht bij een live openlucht concert van hem in Gladbach. Ik heb alles al van hem in huis en snakte naar nieuw materiaal en was ook erg blij om te zien dat de naam Stiltskin weer eens opdook.

Deze plaat is lang niet zo heavy als zijn voorganger "She" en heeft daar eigenlijk ook niets mee te maken. Het enige bindmiddel is de aangename stem van Ray Wilson en diens prima teksten. Wat hier vooral opvalt zijn de mooi uitgewerkte songs en het volle geluid.

Absoluut prijsnummer is het prachtige First day of Change. Tijdens het concert vond ik het al geweldig en op plaat komt het ook prachtig uit de verf. Verdere toppers zijn. Accidents Will Happen, Tale From a Small Town en vooral Ought to be Resting. Tekstueel zijn het prima songs die onder de huid kruipen en ook niet meer weg gaan. Voor een melancholisch moment zeer geschikt.

De rest van de songs zijn goede radiovriendelijke rocksongs die aantonen dat het nog steeds relevant is wat de sympathieke Schot uitbrengt.

Dit album is zeer aan te raden bij alle rock liefhebbers. Ray Wilson wordt zwaar ondergewaardeerd. Hij is een briljant tekstschrijver en een zeer charismatische zanger,

Dank, voor het toevoege van dit zeer goede album

Killeraapje schreef:

Dank, voor het toevoege van dit zeer goede album

Graag gedaan!

avatar van vigil
Eigenlijk roept iedereen altijd dat Ray Wilson wat ondergewaardeerd is, dat vind ik ook. Maar ja als iedereen het roept dat is er toch een grote vorm van waardering lijkt me.

Dit is in ieder geval een zeer aardig album, over het algemeen vind ik de albums onder zijn eigen naam beter dan die waarop Stiltskin er bij staat geschreven. Afgelopen zaterdag bij het zeer fijne concert van hem in De Boerderij (6 okt 2015 zal hij er weer zijn!) mijn Ray Wilson collectie compleet gemaakt met Ray Wilson - Chasing Rainbows (2013) en dit album. Van die twee vind ik eerstgenoemde net ietsjes sterker maar ik heb ze beide op 4* gezet.

Over het algemeen is het een typisch 3,5* album maar door de aanwezigheid van de fantastische tracks Tale from a Small Town, Ought to Be Resting en She Flies rond ik deze toch naar boven af.

avatar van Rogyros
Chasing Rainbows? Dat album heb ik gemist. Ga ik snel achteraan!
Ray Wilson heb ik nog nooit live gezien. Lijkt me wel een mooie ervaring, vigil!

avatar van vigil
Nou dat was het zeker, een show van 3 uur. Zoals je kon lezen heb je 6 oktober volgend jaar een nieuwe kans

avatar van Killeraapje
Vergeet niet dat hij volgende maand ook nog in de Bosuil in Weert komt!!

avatar van marathonman
heb hem vorige week in Hengelo Metropool beluisterd, feat.Genesis...geweldig!!!