DAAU - We Need New Animals (1998)

Belgiƫ
Jazz / Rock
Label: Sony Classical

1. No Rule (4:34)
  2. Hot Shades (My Medina) (5:17)
  3. Nix (2:26)
  8. Traag (4:22)
  9. Dip 'N Dodge (5:03)
  10. Lady Delay (2:46)
  11. Lost Souls (5:11)
Minder vrolijk dan het eerste album, de liedjes zijn ook duidelijker afgelijnd en eenduidiger qua sfeer en klank. Misschien daardoor iets minder opvallend en dus ook minder goed, maar nog steeds een kei van een cd.

Freud schreef:

Misschien daardoor iets minder opvallend en dus ook minder goed

Onzin. 5 sterren.

avatar van Paalhaas
Driewerf hoera! Mijn trommelvliezen worden op dit moment voor het eerst geprikkeld door de geluidsgolven die dit groepje voortbrengt. Meteen alles van ze gepindakaast. Meer tekst volgt nadat ik nog een paar sprongetjes van blijdschap heb gemaakt.

Oei wat heb ik er spijt van dat ik het debuut van DAAU in een ver verleden van de hand heb gedaan (ja Elmeromero wrijf het er nog maar eens lekker in).
Dat album moet het voorlopig doen met mijn herinneringen en als ik die vergelijk met deze tweede dan valt me inderdaad op dat deze iets minder springerig is, het lijkt wat doordachter en serieuzer en verliest daarmee misschien wel wat aan de onbevangen jeugdige spontaniteit die het debuut had, maar het zorgt tevens wel weer voor een sterk album.
Maar de energie spat er toch wederom van af. Dit is levenslust in het kwadraat. Een op het eerste gehoor chaotische santekraam waar iedereen over elkaar heen buitelt. Pas in nummer 4, Broken lijkt de zang de boel wat te temmen en in banen te willen leiden. Gaat je niet lukken dame: daar is de muziek toch te vrijbuiterig voor maar in combinatie met jouw zang zorgt het wel weer voor een prachtig nummer.
Het kolkt, het zuigt, het trekt en het duwt.
Ambitieus? Jazeker. Uitdagend? Me dunkt. Spijt van die debuut cd die nu niet meer verkrijgbaar is? Ja

De debuutCD heb ik een jaar of 4 geleden gekocht bij Get Records in A'dam. Toen was ie ook al een tijdje niet meer verkrijgbaar, meen ik. Er is dus nog wel een sprankje hoop om je aan vast te klampen.

Maar het blijft zuur dat ik het indertijd gewoon bij verschijnen gekocht heb en later weer verkocht onder het mom van 'de kast puilt uit en er moet iets weg'

Ja, dat is knap stom inderdaad.

(ik wrijf het nog maar even in )

Ik heb denk ik zo'n 5 albums ooit later weer opnieuw gekocht wegens spijt.......... dit kan er dus ook zo eentje gaan worden, mits ik het ergens tegenkom (het is nu ook niet zo dat ik er stad en land voor ga aflopen).

Enfin, om op dit album terug te komen: fijn plaatje

Gin & Tonic is wel tof. Volgens wikipedia is dat een "zusternummer" (wat dat ook moge betekenen) van Suds & Soda van dEUS.