The Gathering - Accessories (2005)

Alternatieve titel: Rarities & B-Sides

Label: Century Media

1. In Motion #1 [Live] (7:54)
  2. Leaves [Live] (6:16)
  3. Adrenaline (4:13)
  4. Third Chance [Alt. Version] (5:36)
  5. Strange Machines [Live with Orchestra] (6:51)
  6. In Power We Trust the Love Advocated [Dead Can Dance Cover Version] (4:04)
  7. When the Sun Hits [Slowdive Cover Version] (4:51)
  8. Confusion [Demo / Eroc Session] (7:16)
  9. Shrink [Alt. Version] (2:13)
  10. Frail [Live] (3:58)
  11. Theme from 'The Cyclist' (3:21)
  12. Leaves [Live with Orchestra] (4:12)
  13. Life Is What You Make It [Talk Talk Cover Version] (4:52)
  14. Amity [Live at Isabelle] (6:12)
  15. New Moon, Different Day (6:18)
  16. Kevin's Telescope (Instr.) (4:47)
  17. Shrink (3:59)
  18. The Earth Is My Witness (6:08)
  19. Diamond Box [Previously Unreleased Instr.] (4:41)
  20. Nighttime Birds (7:01)
  21. On Most Surfaces (7:31)
  22. Hjelmar's [Previously Unreleased Instr.] (1:35)
  23. My Electricity (3:04)
  24. Probably Built in the Fifties (8:25)
  25. Illuminating (5:28)
  26. Red Is a Slow Colour (6:08)
  27. Travel (7:28)
avatar van ChrisX
Kijk, dit is nou een restjes verzamelaar die tenminste interessant is. CD 1 betreft alle b-kantjes / extra nummers die bij singles waren gevoegd. CD 2 betreft demo-versies, pre-productie versies van materiaal incl. een aantal nummers die uiteindelijk de albums niet gehaald hebben.

Met name de tracks 15 t/m 21 vind ik erg mooi. Dit zijn de nummers die de band samen met producer Eroc (voormalig drummer van de progrockband Grobschnitt) heeft opgenomen in de aanloopfase naar Nighttime Birds. Ik vind het dan ook eeuwig jammer dat hij uiteindelijk dat album niet heeft mogen produceren want dan was dat een behoorlijk psychedelisch getint album geworden.

flebbie
ChrisX schreef:

Ja das iets waar de band waar vaker last van schijn te hebben, dat ze niet weten wanneer een song af is. Eigenlijk klinken al hun albums behoorlijk over geproduceerd, doodzonde

dit album is echter een juweeltje, heerlijk die rauwe pure opnames

avatar van VanDeGriend
Tja...als dit je b-kantjes en leftovers zijn.....dan heb je wat in je mars zeg.
Prachtige plaat, geweldige uitvoeringen. Top.

avatar van ChrisX
@ flebbie:

In dit geval is het echt niet te wijten aan de band maar aan het label die hun nou eenmaal had opgedragen om te werken met de gast waarmee ze uiteindelijk Nighttime Birds hebben gemaakt. Die plaat klinkt overigens toch al een stuk minder plat / dicht gesmeerd als bijv. Mandylion en dat is denk ik wel degelijk hun eigen invloed op het geheel geweest.

Nee, juist hun productionele keuzes kan ik hun niet verwijten. Zoals bijv. Attie Bauw aan het werk is op How to Measure A Planet of vervolgens weer heel anders op Home vind ik echt te gek. Over het proces rond die plaat staat een erg interessante docu op de A Noise Severe dvd. Daar zie je juist dat ze het juist heel erg benaderen als een totaalgeluid wat ze in 1 keer willen neerzetten i.p.v. alles stuk voor stuk op te nemen.

flebbie
@ Chris:

How To Measue A Planet is een uitzondering ja, mooi gelaagd en warm geluid hebben ze daar neer weten te zetten. Wist ik trouwens niet dat ze de Eroc opnames niet mochten gebruiken van de platenmaatschappij, echt onbegrijpelijk.. maarja gelukkig hebben we nu deze verzamelaar.

Ben trouwens benieuwd of we ooit nog de demos uit de tijd van If_Then_Else en later te horen krijgen, ik heb zo'n vermoeden dat mij die ook zeer zullen bevallen.

Wat betreft die Home docu, de band maakt nogal een uitgebluste indruk op mij daar. Ze proberen inderdaad van alles om de sleur te doorbreken zonder dat ze er zelf echt in geloven, althans dat was mijn indruk.

avatar van snarf349
goede ruwe versie van travel staat hier op zeg.

avatar van vin13
Verslavende plaat en na een tijd in bezit te hebben en te spelen is het tijd voor 5 sterren.

avatar van Metalhead99
Aardige verzamelaar, ik betrap mezelf erop dat ik CD 1 veel vaker draai dan CD 2, ik vind de eerste gewoon veel mooier dan de tweede cd, waardoor ik het gevoel krij dat CD 2 nogal overbodig is, maar al met al een leuke verzamelaar.

avatar van Rinus
Mooie verzamelaar uit de beste tijd met Anneke (persoonlijke mening) B-kanten, altenatieve uitvoeringen, demo en pre-productieversies, waarbij opvalt, dat de geluidskwaliteit echt super is. ..

avatar van spinout
Instrumentaal en muzikaal duidelijk beïnvloedt door Dead Can Dance, maar Anneke is helaas geen Lisa Gerrard. Waarom is het nodig om nagenoeg elk woord tot het uiterste uit te strekken? Ook haar zanglijnen zijn niet bijster interessant. Daarom slechts een 3.0 .