At the Close of Every Day - De Geluiden van Weleer (2005)

Alternatieve titel: Liedboek voor de Mensen

Label: Volkoren

1. Stil (2:46)
  2. 'T Hellend Vlak (3:54)
  3. Uffelte (3:35)
  4. Bang (4:05)
  5. Waterland (5:00)
  6. De Zee & Ko (3:46)
  7. O, Welk een Vreugde (3:52)
  8. Geef Ons de Ruimte (3:46)
  9. Het Gekrookte Lied (2:40)
  10. 1000 Jaar (4:01)
  11. Oude Man (2:19)
  12. De Geluiden van Weleer (2:49)
  13. Ik Weet (4:11)
Een album waar ik erg aan moet wennen.
De cover van het Doe Maar nummer Bang vind ik erg goed gedaan, evenals de rest van de nummers (geen covers); alleen begint het me op te duur wat te vervelen. Over dat punt moet ik heen zien te komen wil ik een hogere waardering geven.

avatar van Kos
Kos
De titel is nochtans erg aansprekend .

avatar van Martin Visser
Ik vond het de eerste keren draaien ook wat eentonig. Nu ik 'm wat beter ken, gaat ook mijn waardering omhoog. Dat overkwam me overigens ook bij andere albums van ATCOED.

Erg leuk dat ze nu eens in het Nederlands zingen. Geslaagd experiment. Maar absoluut niet hun beste album. Het vernieuwende zit vooral in de taal en niet in de muziek. Wel origineel dat Minco Eggersman veelvuldig gebruikmaakt van Statenbijbel-achtig Nederlands. Past goed bij de ingetogen muziek en geeft de liedjes een stemminge sfeer.

En ik vergeet bijna de prachtige uitvoering: geen CD-hoesje, maar een echt boekje. Hardcover en twee keer zo groot als een gewone CD. Het boekje is een soort liedboek, niet alleen met teksten maar zelfs met bladmuziek. Een heus leeslint en achterin zit dan de CD zelf.

avatar van ACole_20
Het boekje is inderdaad prachtig, maar de muziek kan me echt niet bekoren.
Ik weet niet helemaal wat het is. Ik hou heus zeer van rustige ingetogen muziek, maar dit raakt me van geen kant. Werkt me vaak zelfs op mijn zenuwen. En dat heb ik ook met andere Volkorenbands (Brown Feather Sparrow en in iets mindere mate Anderson). Het lijkt vaak ook allemaal zo op elkaar..
Het instrumentgebruik, de stemmen..

Ik wil het graag mooi vinden dus ik ga nog een paar keer luisteren, maar ik vrees het ergste...

Sietse
ik raad aan om andere At the close of every day albums te luisteren. Dit vind ik persoonlijk de minste...

avatar van ACole_20
Sietse schreef:

Goed dan. Ik geef ze nog een kans..

Een meesterwerk, waarvoor je jezelf de rust moet gunnen om er helemaal in op te gaan. Schitterende teksten, heerlijke melodieën, perfecte vormgeving en de ontwapenende bromstem van Minco Eggersman maken dit album tot een plaat om te koesteren. Zeker niet de minste van het indrukwekkende ATCOED oevre, misschien wel de beste.
Amen

avatar van jtsterkenburg
Ik vind 't hellend vlak toch wel erg geslaagd, met spinvis. dat is overigens het enige nummer dat ik ken van deze

IJs
Ik vind deze cd echt heerlijk rustgevend... Topper!

Niet te onderschatten plaat van Hollandse makelij. Het instrumentale 'het gekrookte lied' is echt prachtig.

avatar van VUIG
Schitterend album! Ik ben via 'Leaves You Puzzled' bij ATCOED terechtgekomen. Zo zie je maar weer dat prachtig artwork wel degelijk helpt mensen je muziek te laten luisteren!

Heb net 'The Silja Symphony' aangeschaft. Ben benieuwd. Dit album krijgt van mij in ieder geval 5*. Een van de betere, zo niet het beste, Nederlandstalige album dat ik tot nu toe geluisterd heb.

Ik word wel een beetje moe van het religieuze stempel dat ATCOED telkens maar weer krijgt. Het is gewoon mooie muziek, het is overbodige informatie of de mannen dan wel of niet gelovig zijn. Moet ze nog steeds een keertje live zien. Moet overdonderend zijn!

avatar van dj maus
aERodynamIC schreef:
Een album waar ik erg aan moet wennen.

Herkenbaar.
Zijn stem is mij wat te beperkt. Als dan in de instrumentatie / toonsoort / tempo ook nog vrij weinig variatie zit, wordt het al gauw teveel van het zelfde.

Bang is inderdaad erg sterk gedaan. Hoor ik nog liever dan het origineel.

avatar van Helicon
Dit is voor mij het hoogtepunt in de nederlandstalige muziek. Oké de stem van Eggersman moet je liggen, maar de teksten zijn prachtig en vooral de muziek is van een werkelijk enorme schoonhheid!!
Zeldzaam mooi!

Commentaar over het 'cdhoesje' is volledig overbodig!!

avatar van battersea
Beste hoes aller tijden
Kostelijke teksten
Luisterplaatje
O welk een vreugde
De stem moet je snappen, op "The sounds of someone watching me" is het engels en iets beter te behappen. Qua album is genoemde plaat beter vind ik...

avatar van Reint
Toch een groeiplaat weer, vooral de tweede helft.
Het apocalyptische, industrialistische Duizend Jaar, Doe Maar-cover Bang, vervangend volkslied Waterland, het smekende Geef Ons de Ruimte...
Allemaal prachtige nummers met een uniek ouderwets-Nederlandse sfeer, die ongeevenaard is.

avatar van radioplywood
Idd ook het album waar ik erg aan moest wennen. Vanmiddag weer is opgezet en meteen bij de keel.
Echt een super mooie plaat.
De zangstem is niet direct lekker, maar na een paar keer is het echt een mooie donkere stem die perfect bij het geheel past.

Via spinvis bij ATCOED uitgekomen. Heb de plaat al lange tijd in m'n bezit. Mooie liedjes maar kon de plaat in het begin niet helemaal afluisteren, wat al eerder beschreven is, brommerige stem, wat monotoon..... Maar de plaat laat me ook niet los, toch telkens weer opgezet want iets in me word enorm geraakt. En nu, na 'n paar jaar denk ik wel m'n meest gedraaide nederlandstalige plaat. Ingetogen maar sterke nummers, de melancholische sfeer, de teksten zo oer-hollands. Deze plaat had nooit in een andere taal gekund.... Prachtplaat.

willysan schreef:
Deze plaat had nooit in een andere taal gekund....

Treffend inderdaad. Ik denk zelfs dat atcoed de enige relevante Nederlandse band/artiest (met Spinvis inderdaad) is. En dan overdrijf ik echt niet.

Reint schreef:

O.k. mee eens. Dit album blijft van een weergaloze klasse. En idd deze plaat had in geen andere taal gekund dan het Neerlands maar de enige relevante artiest (met spinvis) dan doe je een ander nederlands projekt toch echt te kort. Luister maar eens naar de nieuwe Projekt67, dat ik niets heb. Imo is die plaat zelfs een bakermat voor Nederlandse (pop)muziekkunst. Zij verdienen een groter podium. Ga het luisteren en je zal tot de ontdekking komen dat er aan het lijstje van relevante Nederlandse artiesten een naam toegevoegd dient te worden.

avatar van Reint
Erg graag! In zekere zin plaats ik dit soort (gewaagde) berichten ook voor dit soort reacties.

Ook nog enige Nederlandse 'verantwoorde' muziek uit het verleden?

Proggy
Minco komt met zijn nieuwe solo, kan haast niet wachten. En wederom blijkt er een fantastisch verpakking te zijn. Pindakazen ammehoela kopen. Dit is de ultieme reden om in het digitale tijdperk je zuurverdiende geld uit te geven aan cd's.

De geluiden van weleer en Troostprijs vinden met grote regelmaat zijn weg naar mijn speler.