Iron Maiden - Maiden England '88 (2013)

Label: EMI

1. Moonchild (6:23)
  2. The Evil That Men Do (4:18)
  3. The Prisoner (6:00)
  4. Still Life (4:32)
  5. Die with Your Boots On (5:19)
  6. Infinite Dreams (5:53)
  7. Killers (4:57)
  8. Can I Play with Madness (3:25)
  9. Heaven Can Wait (7:43)
  10. Wasted Years (5:06)
  11. The Clairvoyant (4:30)
  12. Seventh Son of a Seventh Son (10:09)
  13. The Number of the Beast (4:47)
  14. Hallowed Be Thy Name (7:22)
  15. Iron Maiden (5:12)
  16. Run to the Hills (4:02)
  17. Running Free (5:34)
  18. Sanctuary (5:25)
Kronos schreef:
Maiden England en dan Eddie op een Amerikaanse rammelkast?

Altijd nog beter dan Eddie op een hobbelpaard...

avatar van Kronos
Zelfs dat niet, want met een hobbelpaard kom je nog beter vooruit dan met een Harley.

avatar van Edwynn
Toch zou ik Nieuwstad bij willen treden. Het artwork zoals hierboven is exact hetzelfde artwork als dat van de huidige tour. Het materiaal is echter op enkele bonusjes na, precies hetzelfde als dat wat er in 1989 uitkwam. Logischerwijs zou het hebbeding dan net als de voorgaande dvd release Live After Death gewoon het oude artwork mee moeten hebben gekregen.

avatar van vielip
Zo is het maar net! Was de originele hoes ook niet het artwork voor de Infinite dream single?

Edwynn schreef:

Ja. Dat schreef ik ook al.

Kronos schreef:
Natuurlijk hoort eigenlijk het oorspronkelijke artwork gebruikt te worden,...

Nieuwstad
vielip schreef:

Altijd nog beter dan Eddie op een hobbelpaard...

avatar van Edwynn
Als tiener had ik aan de muur zo'n poster die in een Engelse editie van de Metal Hammer stond. Levensgroot op de rechterrzijde die bekende Eddie op de motor en aan de linkerkant de bandleden tegenover de doorlopende groenachtige publieksachtergrond.
Het is niet Riggs beste werk, maar ik vond het wel cool destijds.

Nieuwstad
Ik had hem vroeger als 14 jarig pubertje als t-shirt. Godver wat voelde ik me stoer als ik dat ding naar school toe aantrok

avatar van Edwynn
Toch wel merkwaardig dat de cd versies bij de bekende platenhandelaars duurder zijn dan de dvd. Compleet losgeslagen van de werkelijkheid weer.

avatar van Kronos
Welke prijzen heb je dan waar gezien?

Ik betaalde de dubbel cd 14 euro. Daar ben ik de dvd nog niet voor tegengekomen.

avatar van Edwynn
16 euro voor de dvd en 19 voor de cd. Bij bol onder anderen.

avatar van Kronos
Bij wowhd en cosmox is de dvd 'gelukkig' toch duurder dan de cd.

avatar van Edwynn
Ach ik weet in ieder geval waar ik de dvd bestel. Maar je zult zien dat een jaar wachten loont.

avatar van notsub
Alweer een live registratie van Maiden. Toch maar even geluisterd, vanwege het aankomende concert in Oberhausen. Vanaf track 13 is het één grote herkauwde toegift. De lol zit hem meer in de wat minder vaak live gepeelde songs, toch vind ik het nergens memorabel worden. Goed is het zeker, maar de echte magie is er niet.

notsub schreef:

Als dit al geen magie bevat, wat dan nog wel? Ben het overigens wel met je eens wat betreft de herkauwing vanaf nummer 13.

avatar van notsub
Als dit al geen magie bevat, wat dan nog wel?

Live After Death?

De Seventh Son nummers komen hier nog het best uit de verf. Als je dan bijvoorbeeld Killers en Still Life opneemt moeten dat ook hoogtepunten zijn, maar ze vallen me niet genoeg op hier. Geen magie voor mij dus.

avatar van vielip
Ik zet dit album anders met gemak op hetzelfde schavot als Live after death! En juist door nummers als Killers en Still life. Zoals wel vaker is het dus de persoonlijke beleving...

avatar van Edwynn
Goed. Ik heb de cd nu alweer een keer of tien achter de kiezen. Ik was toch al gek op deze registratie maar het Maidenvuur is weer helemaal opgelaaid door deze heruitgave. De webmaster van Wingsofdeath moet langer wachten op mijn oordelen over nieuwe cd's van andere bands omdat ik mijn Maidenshotjes momenteel in hele grote en hoge doses moet hebben. Dat komt allemaal doordat dat klote Maiden England zo verrekte gaaf is.

De show kende ik natuurlijk al van haver tot gort van de VHS. De oude cd heb ik zelf niet. Ik geloof ook niet dat die erg gemakkelijk verkrijgbaar was. Toen al niet. Wat niet mooi is, is het nieuwe artwork. Wat wel mooi is, is dat met veel respect omgegaan is met de geluidskwaliteit. Het één en ander is hoorbaar afgestoft. Het heeft wat meer punch. De drums klappen wat harder en de solo's zijn wat scherper. De onderliggende gitaarpartijen in het 'whoohohoho' gedeelte van Heaven Can Wait zijn bijvoorbeeld veel beter te volgen. Meer dan dat is er gelukkig niet aan gedaan. Oh ja, de aankondigingen zijn er veelal tussenuit gehaald. Of was dat op de oude cd ook al zo? Het ' Rick Asspipe' gedeelte voor Wasted Years om eens wat te noemen, of het geleuter hoe moeilijk het wel niet is om Seventh Son Of A Seventh Son te spelen. Dat staat er allemaal niet op. Verder is er weinig verhaspeld aan de originele uitgave.

Kwalitatief gezien is er best wel wat op Maiden England aan te merken. Het is ietwat gejaagd en Dickinson haalt niet alle noten. Maar ja, what else is new? Dat was op Live After Death ook al zo. Deze show (of eigenlijk een combinatie van twee shows) is wel heel wat beter dan de Doningtonshow waar een gedeelte van in de Eddie's Archive box getrapt is. De setlist is bijna megalomaan goed. Ik bedoel: Still Life waarin Dickinson de tekst een beetje kwijt is, een wervelende versie van Killers, Seventh Son, Infinite Dreams en natuurlijk ook gewoon oudjes als Hallowed Be Thy Name en Number Of The Beast. Sanctuary staat erbij om het lekker af te maken. Gewoon omdat dat één van mijn favoriete Maidentracks is.

Ja, een leuk pakket dus. Oude meuk, maar dan wel mooi opgewarmd. Nu gauw mijn handen om de dvd zien te krijgen.

avatar van Kronos
Opvallend is dat hier geen enkel nummer van Powerslave op staat.

avatar van Edwynn
Meestal wordt 2 Minutes To Midnight wel ergens in de setlist verstopt inderdaad. Dit keer niet. Werd wel gespeeld tijdens de tour, maar niet overal.

Ook geen Trooper trouwens. Dat is ook wel apart. Stond toen wel op de reguliere setlist. Op de Doningtonopname uit hetzelfde jaar staat ie wel.

avatar van Metal-D78
Edwynn schreef:
De show kende ik natuurlijk al van haver tot gort van de VHS.

Anders ik wel. Heb die VHS destijds nog overgezet op Video2000 wegens geen VHS. Was een heksentoer, maar wat heb ik dat optreden vaak gezien. Puur jeugdsentiment.

Deze nieuw uitgebrachte versie is qua beeld en geluid prima! Still Life, The Prisoner, Seventh Son, Infinite Dreams.... daar doe je het toch wel voor op deze schijfjes. Die with Yoyr Boots On wordt helaas afgeraffeld, maar verder staat deze voor mij op gelijke hoogte met LAD.

woordenaar
Wat klinkt die bas van Steve Harris toch lekker in Infinite Dreams!

Ik had bij de Iron Maiden 'discussie' gemeld dat het voorprogramma voor deze Maiden 88 / 13 tour van vanavond zo de moeite waard is. Voor de zekerheid ook nog even hier: mis Voodoo Six niet!

Dit vond ik erover op de website Valkyrianmusic.com: "Steve Harris:
"I’ve been keeping an eye on Voodoo Six for a while now, and they’ve produced a cracking new album with real promise. It’s great to support true British up ‘n’ coming talent such as theirs, and it will be a pleasure to have them out with us on tour.""

En vergeet vooral hun voorlaatste album niet:
Voodoo Six - Fluke? (2010)

avatar van gigage
De live versies van the seventh son album komen lekker uit de verf, klinken wat minder "geproduceerd" zeg maar. Dat Birmingham ook een heel ander geluid produceert dan Long beach maakt dit album een mooie aanvulling op Live after death van de wereldtournee van slechts 4 jaar eerder, ondanks de overlap van een handvol songs. Mede door de toevoeging van het "oudjes" Killers en Sanctuary in de setlist is deze dubbelaar een lust voor het oor. Ook nu nog 25 jaar na dato.

avatar van gigage
Volgens de band manager spelen ze deze zomer met een ietwat aangepaste maiden england setlist voor het aller laatst de 80's songs!

avatar van crosskip
Ja en daarna gaan ze zeker touren met alleen maar 90s en 00s nummers...

avatar van gigage
Ik ben idd een beetje voorbarig. Geen set meer gebaseerd op een 80's set. En ja, ze hebben die live shows allemaal al herhaald, dus klinkt wel logisch eigenlijk. Bron: ironmaiden.com
Dus we zijn nog niet van the trooper af haha.

avatar van gigage
Het loont soms de moeite in een fysieke winkel te shoppen. Daar lag hij dan, de dubbel dvd Maiden England 88 in een doos tussen Roy Orbinson en U2. Nog 2 cd's erbij gezocht: doe maar 12 euro , zei de verkoper, voor het hele setje. Nieuw.
De twee cd's wachten nog geduldig want de Seventh tour of a Seventh tour 1988 registratie krijgt de voorrang (allicht). De cd uitgave had ik al eens op de kop getikt en in de Ziggo dome had ik de heren aanschouwd om jaren na dato dit evenement weer nieuw leven in te blazen. Maar er gaat toch niets boven de opgepoetste VHS beelden en strakke audio remix (door kevin Shirley) van het concert.
In het doosje een postertje (ca 90 x 40) met op de ene kant het vernieuwde art work en op de achterzijde een foto collage uit 1988 en wat tour info. In Nederland werd destijds het Willem 2 stadion aangedaan en in Belgie het Foret Nationale zo valt te lezen.
18 tracks op de concert dvd gelijk aan de cd versie en op dvd 2 history part 3 (40 min) 12 wasted years docu uit 1987 (90 min) en wat promo clips. De dts mix is prima, de fronts voor de muziek, het publiek op de backs en dan voornamelijk tussen en niet tijdens de songs gelukkig. Ja ach, wat kan ik er nog over zeggen. Een must have? Jazeker.

avatar van vielip
Een tijdje terug in een MediaMarkt ergens in Duitsland de dubbel cd voor €7,- meegenomen. Kon 'm voor dat geld echt niet laten liggen (samen met nog een stapel schandalig laag geprijsde cd's maar dat terzijde). Blijft een fantastisch document vind ik. Kan heel het optreden van voor naar achter en weer terug dromen. De VHS band heb ik ook nog ergens liggen. Wat heb ik die vaak gekeken als ventje van een jaar of 15. Speelt enig jeugdsentiment mee? Natuurlijk! Maar dat is nou juist wat muziek zo mooi maakt.