The Beatles - Rarities (1978)

Label: Parlophone

1. Across the Universe (3:46)
  2. Yes It Is (2:37)
  3. This Boy (2:13)
  4. The Inner Light (2:35)
  5. I'll Get You (2:07)
  6. Thank You Girl (2:02)
  7. Komm Gib Mir Deine Hand (2:26)
  8. You Know My Name (Look Up the Number) (4:18)
  9. Rain (2:57)
  10. She's a Woman (3:01)
  11. Matchbox (1:58)
  12. I Call Your Name (2:11)
  13. Bad Boy (2:20)
  14. Slow Down (2:56)
  15. I'm Down (2:35)
  16. Long Tall Sally (2:02)
Rarities vind ik dit niet echt, de nummers zijn allemaal op andere albums verkrijgbaar. De helft staat ook op Past Masters Vol. 1
Maar dan is deze cd ook wel weer wat eerder uitgebracht.

album bevat nummers die niet op reguliere albums staan
(ook Across The Universe is een andere uitvoering) maar
b-kantjes van singles
en ep-tjes
vandaar Rarities

Pieter Paal
Eigenlijk was dit album eind jaren 70 onderdeel van een Beatles-box waarin alle reguliere Beatles-albums zaten. Ik bedoel dus die box waar ook alle Beatles-handtekeningen goudkleurig op staan. Gelukkig was mijn platenboer soepel en verkocht dit album voor
fl.12,90 aan mij.
Het is in wezen een verzameling b-kantjes, e.p. tracks, een album-track van een goed doel-album en een Duitse single (de Duitse versies van 'She loves you' en 'I want to hold your hand').
Op deze compilatie valt prima te merken dat The Beatles op hun b-kantjes ook ijzersterke songs uitbrachten. Ik hoor tracks zoals 'Yes it is' en 'This boy' toch veel liever dan 'Yesterday'. Zelfs die cover en e.p.- track van 'Slow down' is onwijs goed gedaan. Ik denk dat de platenmaatschappij het b-kantje van de single 'Help!' 'I'm down' veel te hard vond om om op het gelijknamige album te zetten.
'Rain' zou ook prima op het album 'Revolver' gepast kunnen hebben.

Father McKenzie
Verzamelaar die op vinyl zeker zijn bestaansrecht had; Ondertussen door de tijd ingehaald, omdat de veel volledigere verzamelaars Past Masters 1 & 2 uitgekomen zijn, en ook in de 2009 Remastered Stereo Box ingesloten zitten om het Beatles oeuvre compleet te maken. Dan heb je gelijk naast alle reguliere albums ook alle niet-album tracks, dus singles en b-kantjes...

Maar destijds moest je het hier dus mee doen, nu moet dit op vinyl wel een soort verzamelobject zijn, denk ik.

Als ik bij Google afbeeldingen "Beatles Rarities" intik, kom ik naast de LP-versie uit 1978 ook de CD-uitgave van EMI tegen. Ik heb deze plaat nooit als CD in de winkel zien liggen.
In het vinyl-tijdperk vond ik het wel lastig dat deze nummers niet in chronologische volgorde stonden. Men springt van Across The Universe (versie uit 1968) over naar Yes It Is en This Boy, dus 2 songs die op elkaar lijken en gaan dan ineens verder met het het jengelende The Inner Light en gaan dan weer verder met de nummers uit de beginjaren. Dan volgen die twee Duitse nummers (Komm Gibb Mir Deine Hand en Sie Liebt Dich) en daartussen weer You Know My Name (Look Up The Number).
De nummers van de tweede plaatkant passen beter bij elkaar.
Op de 2 delen van Past Masters, die wel chronologisch samengesteld zijn, staan ook nog de eerste versie van Love Me Do en singles die alleen op de rode en de blauwe verzamelaars aanwezig zijn. Voor de bezitters van de Amerikaanse Capitol-albums waren de meeste songs op Rarities geen bijzonderheden, maar toch ontbraken er nog een paar. De Amerikaanse dubbel-albums Rock 'n' Roll Music uit 1976 en Love Songs uit 1977 zijn hier ook uitgebracht en daarop staan ook een aantal single- en e.p. tracks die later weer als bijzonderheden op Rarities terechtkwamen.
In Amerika verscheen in 1980 weer een ander album met de titel Rarities.

Jocharo-T
ettettummu schreef:
Album bevat nummers die niet op reguliere albums staan
(ook Across the Universe is een andere uitvoering)
Is het niet gewoon de Across the Universe die ook op de Past Masters staat, dus de World Wildlife Version?

Jocharo-T schreef:

Yes it is.

Ik heb Rarities nog als eerste persing, dus Parlophone PSLP 261 (EMI Holland) van eind 1978. Op de achterzijde staat vermeld 'Sampler album not for sale', het was onderdeel van de blauwe box.
Eind 1979 werd het album ook los verkrijgbaar (PCM 1001). Op die versie staan ook liner notes van Hugh Fielder van het blad Sounds. Het album is dat jaar ook op rood vinyl verschenen.
De CD-versie van Rarities heeft ook als catalogusnummer PCM 1001 en heeft ook dat hele verhaal van Fielder op de achterzijde. In de inlay ook een foto van The Beatles die niet op de hoes van de vinyl-uigave stond. Ik neem aan dat er niet veel CD's van geperst zijn, want de twee delen van Past Masters waren in 1988 al als CD verschenen.
Het Hey Jude album uit 1970 (compilatie) is ook officieel als CD verschenen.

Sinds gisteren ben ik de gelukkige bezitter van de blauwe vinyl box waar ook deze plaat in zit.

Ondanks dat ie ondertussen is voorbij gelopen door andere releases, blijft dit toch gewoon een leuk album. Het is niet chronologisch. . Maar dat boeit me niet. Het zijn veelal ook sterke songs.
Ben niet een liefhebber van innerlight, maar dat is dan ook het enige mindere nummer voor mij.

en toch unieke verzamelaar omdat ie alleen in deze box verkrijgbaar was. Ik ben er content mee.

avatar van nlkink
In 1980 op muziekcassette gekocht tijdens een schoolreis naar Londen. En ik heb 'm nog steeds liggen, al durf ik de cassette eigenlijk niet meer in een cassettespeler te doen. Toen was ik heel erg blij met deze vondst. B-kantjes, een EP, een Duitse single en een goede doel mix van Across The Universe. Zoals hierboven een paar keer aangemerkt als compleet ingehaald door de Past Masters serie, maar als ik het cassettebandje vasthou dan komen al die herinneringen van 1980 weer boven en dat is ook wat waard.
Daarbij staat er in het cassettehoesje dat de mono mixen van de liedjes een procede hadden ondergaan waardoor ze bij beluistering de luisteraar toch het gevoel gaven van een stereo opname. Op mijn apparaat heb ik dat specifieke er nooit vanaf kunnen horen maar het gehele cassettebandje was qua geluidskwaliteit heel erg goed.