Vicious Rumors - Electric Punishment (2013)

Label: Steamhammer

1. I Am the Gun (6:03)
  2. Black X List (4:26)
  3. Electric Punishment (6:09)
  4. D - Block (3:45)
  5. Escape (From Hell) (6:56)
  6. Dime Store Prophet (4:26)
  7. Together We Unite (3:35)
  8. Eternally (4:46)
  9. Thirst for a Kill (4:43)
  10. Strange Ways (3:24)
avatar van Sinner
Ook hier kijk ik weer erg naar uit. De vorige twee cd's waren in mijn ogen heel erg goed (en sowieso is de hele band zwaar onderschat) en ik ben benieuwd of ze de stijgende lijn weten door te zetten. Nummer 10 (Strange Ways) is overigens een Kiss cover.

avatar van Sinner
Vicious Rumors - I am the G...

Ik ben nog niet zeker wat ik hier eigenlijk van moet vinden - aan de ene kant vind ik dit nummer niet slecht - maar aan de andere kant heb ik deze band toch liever een tikkeltje melodieuzer. Dit schiet me net wat te veel door richting de Thrash - het doet me zelfs wat denken aan Exodus met Zetro. Ik ben alsnog benieuwd naar de rest van het album.

avatar van Kef
Kef
Bandleider en gitarist Geoff Trope heeft een ambitieus plan om zes albums in zes jaar tijd uit te brengen. Twee jaar geleden was er Razorback Killers, vorig jaar het live album Live you to Death en nu dus Electric Punishment. We zijn nu dus op de helft.
Ook is dit het tweede achtereenvolgende studio album met de zelfde zanger Brain Allen, bijna uniek te noemen want sinds de tragische dood van Carl Albert in 1995 is dit niet meer voorgekomen. De vele line-up wisselingen hebben zijn sporen dan ook achter gelaten. Maar gelukkig gaat het weer bergopwaarts.
Het album trapt af met I am the Gun een haast progresief thrash nummer met gave tempo wisselingen en een aanstekelijk refrein. Black X List raast in het zelfde tempo verder in de tipische VR stijl die we uit de glorie dagen kennen. Het titel nummer is log, langzaam en lomp. Wat voor de nodige afwisseling zorgt. Op Escape (from Hell) is oud band lid Mark McGee te horen. Zo heeft ook Brad Gills weer wat gitaar partijen afgeleverd evenals Bob Capka.
Met Together we Unite krijgen we een ode aan de trouwe fans. Ook verzordt Geoff Thrope op enkele nummers de zang. Iest wat ook op het vorige album te horen was en op Something Burning. Helaas heeft dit geen meerwaarde. Kiss zijn Strange Ways is prima uitgevoerd maar niet meer dan dat. Eternally is een gedrocht. Het nummer kabbelt wat voort en heeft totaal geen pit. Net als voorheen zijn Geoff Thrope's nummers de rotte appels. Misschien heeft het met een ego te maken maar dit kan hij beter laten.
Verder is Electric Punishment een prima Heavy Metal album en heeft men met Brain Allen zijn krachige rouwe doch melodieuze zang hopelijk een definitieve kracht.

avatar van Sinner
Ik ben uiteindelijk ook dik tevreden over Electric Punishment. Hier en daar klinken inderdaad wat meer Thrash invloeden door maar over het algemeen ligt het album gewoon in het verlengde van Razorback Killers. Een echt slecht nummer vind ik er niet op aanwezig - hoewel ik Eternally ook niet bepaald tot mijn favorieten reken en aanvankelijk ook niets had met Together we Unite. Storen doen ze me echter niet. Wel vind ik de Kiss cover Strange Ways totaal overbodig - ik heb sowieso al niet bijster veel op met die band en vind het nummer een klein beetje uit de toon vallen - had ik liever een eigen compositie voor in de plaats gehad. De productie is overigens ook erg goed - iets wat in het verleden wel eens anders is geweest bij VR.

Wat Brian Allen betreft - die bevalt mij ook erg goed op de studio albums - maar is voorlopig (?) alweer vervangen door James Rivera op de huidige Europese toer. Allen kon niet mee vanwege gebeurtenissen in de prive-sfeer - hopelijk is hij er op het volgende album wel weer gewoon bij.

avatar van Kronos
Na wat fragmenten van dit album gehoord te hebben zie ik het toch niet erg zitten. Het lijkt of de band twijfelt welke koers ze wil varen. In het titelnummer komt zo opeens wat glamrock voorbij. Dat is nog te doen, maar een nummer als Together We Unite is onverdraaglijk. En blijkbaar staat er ook nog een KISS cover op. Ik ga mijn geld maar voor iets houden.