Johan - Johan (1996)

Label: Excelsior

1. Everybody Knows (3:24)
  2. Not Funny Anymore (2:37)
  3. Back in School (2:20)
  8. Life on Mars (3:10)
  9. December (3:04)
  10. Porneaux (3:49)
  11. Swing (4:06)
  12. He's Not There (3:42)
  13. Brown Mice (7:26)
Prima bandje uit ons eigen kikkerlandje. Het excelsior-label komt telkens weer met zeer aangename bandjes, en daar is dit er zeker 1 van
Het album Pergola vind ik eigenlijk net nog wat mooier dan deze.
Johan heeft ook iets meer pit dan bv een Daryll Ann.

Leuke cd inderdaad, cover van Roussos is ook erg de moeite waard.

avatar van IMPULS
Nee hoor, dít album is iets beter. Ruiger, vetter gitaarwerk en -dus- meer rock. Dit album kent alleen maar goed werk, met 1 uitzondering...It's five o'clock...

avatar van Hanszel
Nou, daar ben ik het absoluut niet mee eens. It's 5 o'clock is juist een van de betere van deze cd! Wat ik wel vind is dat dit een welhaast onovertrefbaar debuut is. Zie ook pergola en die daarna. Neemt niet weg dat dit echt een wereldplaat is!

Pieter Paal
Johan overtreft met hun versie van 'It's 5 o'clock' het origineel.
Ik draai de albums die hierna komen veel vaker, maar als ik iets hiervan draai zijn het meestal de eerste 5 nummers.

D-ark
Fijne indierock, ook al vindt ik de latere singles nog wat fijner. Toch wel een heerlijk niks aan de hand muziek bandje dit. Live ook zeer goed.

avatar van midnight boom
fijne poppie cd

avatar van Cor
Cor
Pieter Paal schreef:
Johan overtreft met hun versie van 'It's 5 o'clock' het origineel.

Da's grappig. Ik vind het begin juist niet het sterkste gedeelte. Daar mis ik nog een beetje de nuance en de subtiliteit die vanaf 'Life On Mars' wel te beluisteren is. Dat lijkt meer de warming up van 'Pergola'. Voor mijn gevoel is Johan nog een beetje zoekende op dit eerste album en is het geluid soms nog wat te vol. Doet me hier en daar een beetje denken aan 'Pablo Honey' van Radiohead, ook zo'n plaat die een belofte afgeeft, maar nog niet helemaal uitgekristalliseerd is.

blaauw
op de één of andere manier krijg ik van brown mice een enorm married children van oasis gevoel, ik vind 't overigens een goede cd maar moet 'm nog wel wat vaker luisteren.

avatar van rkdev
Een super debuut van Johan, dat vol staat met rauwe popsongs. Everybody Knows, December, Swing en It's 5 o'clock zijn de uitschieters, maar de rest is ook erg goed.

avatar van rkdev
Hanszel schreef:
It's 5 o'clock is juist een van de betere van deze cd!

Over goede covers gesproken, op de single van Everybody Knows doen ze een geweldige cover van The Baby's "Everytime I Think of You"

avatar van Jumpjet
Prima debuutplaat. Nog niet het niveau van "Pergola" maar wel met een handvol prima liedjes. "Swing" blijft mijn favoriete Johan song. Vooral live goed voor kippenvel

avatar van dennisversteeg
Erg leuk debuut. Mooie gitaarpop met een mooie balans tussen ingetogen, uitbundig en experimenteel.

Everybody Knows is natuurlijk een prachtig popliedje. De Aphrodite's Child cover is bijzonder goed gedaan en laat horen dat er achter de nogal pathetische zang en gedateerde instrumentatie een prachtig nummer verborgen zit. Als Bowie-fan kan ik ook Life On Mars erg waarderen!

avatar van slaapkamermug
"swing" en "everybody knows" zijn zo Beatlelesque dat het niet mooi meer is.
Waar Johan gestopt is ging Racoon verder denk ik.

slaapkamermug schreef:
Waar Johan gestopt is ging Racoon verder denk ik.

Als het gaat om erkenning en succes heb je wel een punt.
Maar wat betreft muzikale kwaliteit en ideeën staat (stond) Johan toch echt wel een paar treetjes hoger dan Racoon (overigens ook een fijn bandje hoor)

avatar van Ronald5150
Op Johan's debuutplaat staat hele fijne gitaarpop met een rauw randje. Wederom slaagt het Excelsior label de grote talenten van Nederland een podium te bieden. "Johan" is een mooi debuut dat al goed laat horen waar de band toe in staat zal blijken te zijn. Hun latere album "Pergola" zal uitgroeien tot een klassieker, maar "Johan" plaveit de weg. Knappe liedjes voorzien van mooie muzikale omlijsting. Niets mis mee. Hadden we maar meer van dit soort bands.

avatar van frolunda
Een aantal mooie liedjes waarvan Everybody knows,Easy en He's not there de beste zijn.Voor het overige vind ik het door de kleurloze en dunne zang wat saai allemaal.Wat uitzonderingen daar gelaten rockt het (voor mij) te weinig.

frolunda schreef:

Als dit je kennismaking is met Johan dan zou ik toch Pergola nog even proberen. Die is echt stukken beter.

avatar van frolunda
Ga ik op zeker doen....

avatar van Poles Apart
Vandaag tweedehands gekocht, weliswaar met een andere (internationale?) hoes en op een ander label.

Tegelijkertijd ook "Pergola" opgevist, trouwens ook met een andere hoes.

avatar van steven
is onlangs op LP verschenen ook ! Met Pergola het beste album van Johan . Heeft hier een nog iets steviger geluid vind ik