Johan - Johan (1996)

Label: Excelsior

1. Everybody Knows (3:24)
  2. Not Funny Anymore (2:37)
  3. Back in School (2:20)
  8. Life on Mars (3:10)
  9. December (3:04)
  10. Porneaux (3:49)
  11. Swing (4:06)
  12. He's Not There (3:42)
  13. Brown Mice (7:26)
Prima bandje uit ons eigen kikkerlandje. Het excelsior-label komt telkens weer met zeer aangename bandjes, en daar is dit er zeker 1 van
Het album Pergola vind ik eigenlijk net nog wat mooier dan deze.
Johan heeft ook iets meer pit dan bv een Daryll Ann.

Leuke cd inderdaad, cover van Roussos is ook erg de moeite waard.

avatar van IMPULS
Nee hoor, dít album is iets beter. Ruiger, vetter gitaarwerk en -dus- meer rock. Dit album kent alleen maar goed werk, met 1 uitzondering...It's five o'clock...

avatar van Hanszel
Nou, daar ben ik het absoluut niet mee eens. It's 5 o'clock is juist een van de betere van deze cd! Wat ik wel vind is dat dit een welhaast onovertrefbaar debuut is. Zie ook pergola en die daarna. Neemt niet weg dat dit echt een wereldplaat is!

Pieter Paal
Johan overtreft met hun versie van 'It's 5 o'clock' het origineel.
Ik draai de albums die hierna komen veel vaker, maar als ik iets hiervan draai zijn het meestal de eerste 5 nummers.

Fijne indierock, ook al vindt ik de latere singles nog wat fijner. Toch wel een heerlijk niks aan de hand muziek bandje dit. Live ook zeer goed.

avatar van midnight boom
fijne poppie cd

avatar van Cor
Cor
Pieter Paal schreef:
Johan overtreft met hun versie van 'It's 5 o'clock' het origineel.

Da's grappig. Ik vind het begin juist niet het sterkste gedeelte. Daar mis ik nog een beetje de nuance en de subtiliteit die vanaf 'Life On Mars' wel te beluisteren is. Dat lijkt meer de warming up van 'Pergola'. Voor mijn gevoel is Johan nog een beetje zoekende op dit eerste album en is het geluid soms nog wat te vol. Doet me hier en daar een beetje denken aan 'Pablo Honey' van Radiohead, ook zo'n plaat die een belofte afgeeft, maar nog niet helemaal uitgekristalliseerd is.

blaauw
op de één of andere manier krijg ik van brown mice een enorm married children van oasis gevoel, ik vind 't overigens een goede cd maar moet 'm nog wel wat vaker luisteren.

avatar van rkdev
Een super debuut van Johan, dat vol staat met rauwe popsongs. Everybody Knows, December, Swing en It's 5 o'clock zijn de uitschieters, maar de rest is ook erg goed.

Hanszel schreef:
It's 5 o'clock is juist een van de betere van deze cd!

Over goede covers gesproken, op de single van Everybody Knows doen ze een geweldige cover van The Baby's "Everytime I Think of You"

avatar van Jumpjet
Prima debuutplaat. Nog niet het niveau van "Pergola" maar wel met een handvol prima liedjes. "Swing" blijft mijn favoriete Johan song. Vooral live goed voor kippenvel

avatar van dennisversteeg
Erg leuk debuut. Mooie gitaarpop met een mooie balans tussen ingetogen, uitbundig en experimenteel.

Everybody Knows is natuurlijk een prachtig popliedje. De Aphrodite's Child cover is bijzonder goed gedaan en laat horen dat er achter de nogal pathetische zang en gedateerde instrumentatie een prachtig nummer verborgen zit. Als Bowie-fan kan ik ook Life On Mars erg waarderen!

avatar van slaapkamermug
"swing" en "everybody knows" zijn zo Beatlelesque dat het niet mooi meer is.
Waar Johan gestopt is ging Racoon verder denk ik.

slaapkamermug schreef:
Waar Johan gestopt is ging Racoon verder denk ik.

Als het gaat om erkenning en succes heb je wel een punt.
Maar wat betreft muzikale kwaliteit en ideeën staat (stond) Johan toch echt wel een paar treetjes hoger dan Racoon (overigens ook een fijn bandje hoor)

avatar van Ronald5150
Op Johan's debuutplaat staat hele fijne gitaarpop met een rauw randje. Wederom slaagt het Excelsior label de grote talenten van Nederland een podium te bieden. "Johan" is een mooi debuut dat al goed laat horen waar de band toe in staat zal blijken te zijn. Hun latere album "Pergola" zal uitgroeien tot een klassieker, maar "Johan" plaveit de weg. Knappe liedjes voorzien van mooie muzikale omlijsting. Niets mis mee. Hadden we maar meer van dit soort bands.

avatar van frolunda
Een aantal mooie liedjes waarvan Everybody knows,Easy en He's not there de beste zijn.Voor het overige vind ik het door de kleurloze en dunne zang wat saai allemaal.Wat uitzonderingen daar gelaten rockt het (voor mij) te weinig.

frolunda schreef:

Als dit je kennismaking is met Johan dan zou ik toch Pergola nog even proberen. Die is echt stukken beter.

avatar van frolunda
Ga ik op zeker doen....

avatar van Poles Apart
Vandaag tweedehands gekocht, weliswaar met een andere (internationale?) hoes en op een ander label.

Tegelijkertijd ook "Pergola" opgevist, trouwens ook met een andere hoes.

avatar van steven
is onlangs op LP verschenen ook ! Met Pergola het beste album van Johan . Heeft hier een nog iets steviger geluid vind ik

avatar van Jazper
Die LP heb ik laatst gekocht. Ik heb m weliswaar al op cd, dus echt ergens slaat het niet op. Maar toch geniet ik er nu meer van dan ik ervan had genoten als ik de cd had opgezet, denk ik... dus het slaat misschien toch ergens op.

Destijds vond ik Brown Mice de toffe uitsmijter, dat vind ik nog steeds.

avatar van steven
Heb nu ook de LP opstaan , nog steeds een lekkere pop plaat, met nog iets van een randje wat de opvolgers een beetje missen . Mijn favoriet van Johan , staan eigenlijk geen slechte liedjes op. Not funny anymore is ook zo’n lekker compact aanstekelijk liedje , staat er vol mee.

avatar van rkdev
We schrijven donderdag 3 juli 1997. Iets meer dan 70 genodigden komen samen bij Cafe de Proeverij in Arcen voor een eindexamenfeest. Er speelt die avond ook een bandje, dat net een beetje bekendheid begint te krijgen met hun single 'Everybody Knows'.... de band is genoemd naar een bekende nummer 14 en noemt zich Johan! Het gaat om mijn examenfeest, en de reden dat Johan er is heeft te maken met een prijsvraag van het TMF programma Alter8. Je kon winnen dat de band op je examenfeest kwam spelen en ik won die prijsvraag! Dus op een door TMF bepaalde dag kwam Johan voor mij spelen en een cameraploeg van TMF kwam er verslag van maken. Wel nog even een locatie regelen en mensen uitnodigen...

Het was een avond om nooit meer te vergeten. Het leverde ook een leuke relatie op met de bandleden. In de jaren erna volgden mijn beste vriend (waardoor ik de band leerde kennen) en ik de band door het land en we stonden steevast op de gastenlijst. Die vriend maakte websites en we zijn een tijdje de best bezochte fansite van Johan geweest. Wat door de band erg gewaardeerd werd.

De band maakte de belofte dat ze nog eens terug zouden komen naar het biercafe, want ze vonden het een toffe locatie. En ik moet het ze nageven, die belofte zijn ze nagekomen. En ook toen voor een speciale gelegenheid: de bruiloft van mijn beste vriend!

Deze debuutplaat mag er zijn, maar de beste albums moesten nog gaan komen. We waren er vroeg bij en hebben van dichtbij mooie dingen zien gebeuren met Johan... dat bandje van mijn examenfeest

Leuke plaat, met één tegenvaller: It's 5 o'clock. Maar smaken verschillen, en ik respecteer de collega's hierboven, die deze cover wel aardig vinden. Ik vraag me desondanks af, waarom ze in godsnaam dit liedje van Roussos en co op deze verder sterke lp hebben gezet. Je wordt plotseling geconfronteerd met een vreemde, overbodige eend in de bijt.

Het debuut van Johan kan mij echt het minst bekoren ten opzichte van alle later uitgebrachte lp's. Misschien komt dat wel doordat de plaat rauw start en zonder pauze rauw eindigt. Er is niets met rauwe muziek, maar dit laat geen indruk achter. Ik vind de verscheidenheid tussen de nummers verwaarloosbaar en het geheel komt daarom niet binnen bij mij. Het gaat te ver om de plaat een onvoldoende te geven. Onvoldoende is hij zeker niet, daar is het niveau van de liedjes weer net goed genoeg voor. Het niveau zou met de platen hierna alleen maar stijgen.

avatar van Pitchman
Klopt valantijn12345
Zo denk ik er ook over. De twee albums na deze zijn een stuk beter. Maar toch een heel redelijk debuut.

avatar van likeahurricane
Live in Utrecht