Die Toten Hosen - Zurück zum Glück (2004)

Duitsland

13. Walkampf
  14. Goldener Westen
  15. Am Ende
avatar van Eddie
Dit is de ontdekking voor mij van afgelopen zomer, eigenlijk al een jaar eerder, daar ik op vakantie geen radio had en allee duitse muziek zenders, werd ik dood gegooid met Die Toten Hosen, eerst was ik een beetje sceptisch maar na het nummer Ich Bin Die Sehnsucht In Dir een keer of 20 gehoord te hebben kan ik het wel waarderen en ben ik bij de plaatseklijke cd- boer om een cd gaan vragen van die lui. Blijkt dat ze al 100 jaar bestan en al twee honderd cd's uithebben. Dit is de nieuwste ik vind hem erg lekker.

avatar van Killeraapje
Gisteravond had ik een lange autorit voor de boeg richting Oberhausen om aldaar het concert te bezoeken van Coma Alliance. Als ik een rit naar Duitsland maak dan vind ik het altijd leuk om een Duitste plaat op te zetten en deze keer kwam ik uit bij Zurück zum Glück van mijn favoriete Punkband Die Toten Hosen. In totaal heb ik hem gisteravond 6x achter elkaar geluisterd.

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. Dit is een heerlijke plaat voor in de auto en dan met name voor de snelweg in Duitsland waar je gemiddeld net wat harder mag rijden dan in Nederland. Alle vertrouwde Hosen onderwerpen komen voorbij. Denk aan politiek, religie, vriendschap, liefde, familie en vergankelijkheid. Alles wordt uiteraard doorspekt met een forse dosis humor.

De cd opent venijnig met Kopf Oder Zahl. De riff deed me erg denken aan Audioslave maar al snel laat ik die gedachte los en geniet van de scherpe teksten en de kracht van zanger. Die de woorden Kopf Oder Zahl werkelijk uit zijn tenen laat komen.

Daarna gaat de plaat energiek verder met Wir Sind der Weg, een nummer over de zegetocht van die Hosen en de onvoorwaardelijke vriendschappen die daaruit voort zijn gekomen. Tekstuele clichés worden niet geschuwd maar de energie van dit nummer maakt veel goed en zorgt ervoor dat ik net wat harder ga rijden dan de bedoeling is.

Als derde staat Ich Bin die Sehnsucht in Dir op het programma. In mijn beleving is dit een van de sterkste nummers van de plaat. Bij de gitaarpartij moet ik om de een of andere reden aan Metallica denken maar het is vooral de mooie tekst over de relatie met de broer van zanger Campino die dit nummer de moeite waard maakt.

Het volgende hoogtepunt is Alles Wird Vorübergehen een nummer over vergankelijkheid waarin Campino zich tekstueel binnenstebuiten keert. Zo hoor ik de band het liefst. Tekstueel heeft het nummer veel weg van het prachtige Nichts Bleibt Für die Ewigkeit van Die Toten Hosen - Opium Fürs Volk (1996)

Beten is daarna een tekstueel sterk nummer waarin religie kritisch onder de loep wordt genomen. De overtuigingskracht van de zanger tilt ook dit nummer weer naar een hoger niveau.

Het energieke Wunder is een typische Hosen kraker waarin onder andere de liefde voor Fortuna Düsseldorf wordt bezongen.

How Do You Feel is het Engelse nummer dat altijd wat minder is dan zijn Duitse vrienden maar zeker geen slecht nummer

Walkampf is een tekstueel hilarisch nummer waarin Campino een nachtmerrie beschrijft waarin hij probeert om een walvis terug de zee in te gooien. Een gemiddelde komiek kan jaloers zijn op deze tekst!

Verder verdienen Die Behauptung waarbij de zanger weer volledig door het lint gaat en ook het bijzonder energieke titelnummer een speciale vermelding. Op de reis terug na afloop van een mooi concert is het dan heerlijk om naar huis te gaan en uit volle borst Zurück zum Glück mee te brullen.

Volgens hun biografie waren Die Hosen nogal kritisch over deze plaat maar ik vind hem heerlijk en zal er nog veel snelwegen mee onveilig maken.

De enige reden dat ik niet de volle mep geef is omdat niet elk nummer hetzelfde hoge niveau haalt maar alles wordt met bijzonder veel energie en zelfvertrouwen gebracht en dat vind ik voor een 13e plaat een topprestatie!

Tot slot nog de twee singels

Ich Bin die Sehnsucht in Dir

Die Toten Hosen // „Ich bin die Sehnsucht in Dir“ [Offizielles Musikvideo] - YouTube

En Alles Wird Vorübergehen

Die Toten Hosen // „Alles wird vorüber gehen“ [Offizielles Musikvideo] - YouTube