Guus Meeuwis - Wijzer (2005)

Label: EMI

1. Te Lang (3:44)
  2. Thuis (3:04)
  3. Niemand (3:31)
  4. De Weg (4:25)
  5. Mag Ik Dansen (3:06)
  6. Bloemen (3:53)
  7. Het IJs Is Nog Te Dun (3:26)
  8. Jouw Hand (3:50)
  9. Wensen (3:41)
  10. Als Je Ooit (3:48)

met Xander De Buisonjé

11. Terug Naar Toen (2:56)
  12. Liefde Is een Werkwoord (3:04)
  13. Als de Liefde (2:28)
Geweldige CD! Mooie nummers ertussen waardoor je echt tot rust komt en weer een paar swingende liedjes

1,5
Ik houd van voorbaat al niet van Nederlandstalig, en dat wordt nu weer helemaal bevestigd

Guus bedankt, jongens dit is een legende. Ik voel deze vent helemaal het is een dichter, muzikant en romanticus in 1. Kortom we hebben hier gewoon te maken met GOD.

avatar van Gretz
Voordat deze CD uitkwam vond ik Guus' muziek net iets te carnavalesk om echt leuk te vinden. Maar door 'Geef Mij Je Angst' en later door dit album ben ik hem gaan beschouwen als een van de beste Nederpop artiesten. In deze 13 liedjes hoor je de grote schoonheid van de Nederlandse taal. Verder vind ik elk nummer weer origineel, clichégebruik kan ik niet ontdekken. En dit is gewoon heel sentimenteel, daar hou ik wel van. 4,5*
M'n favoriet is Wensen, wat een supertekst!

Stuk voor stuk juweeltjes op dit album, met als absolute hoogtepunt "als de liefde" geschreven door wijlen Toon Hermans. Verder verdienen jouw hand en de weg speciale aandacht. Guus staat nationaal op artistiek niveau op eenzame hoogte. Beter als die instant-pop van Borsato en consorten.

avatar van kaztor
Bedankt schreef:

Echt een super album! Met uitschieters als Thuis, Niemand en Als de liefde. Die laatste is vooral mooi, omdat het is geschreven door één der grootste cabaretiers uit onze vaderlandse geschiedenis!
De Weg is ook zeer mooi, maar ik vind de originele versie veel pakkender (grönemeyer, Der Weg)

avatar van Schizophrenia
kaztor schreef:

Musicmeter zou eens wat acountjes moeten verwijderen die al een jaar niet meet online zijn geweest, zou het gemiddelde meteen een stuk lager liggen.

avatar van Apple Juice
Dit is voor mij echte cafe muziek!
Een biertje, kletsen met vrienden en af en toe even afdwalen...
Nog een biertje

Razor Disk
Niet mijn muziek. Nogal zeikerige nummers (Jouw hand), maar Guus heeft wel een mooie stem.

Ted Kerkjes
Ik vind wel dat onze Guus wel een beetje veel van dezelfde soort liedjes maakt. Telkens weer een liefdesliedje geschreven voor een zekere jou.
De titel van het album is wel grappig bedacht.

avatar van Madjack71
Dit Wijzer begin met een paar aanstekelijke liedjes om daarna in middelmatigheid te vervallen. De stem van Guus begint dan ook mij tegen te staan. Een groot zanger is hij immers niet.